Project CARS

Anmeldt af: Frank Fristed Pedersen - 18. maj 2015 - kl. 21:23
Del denne artikel:
19 9

Et fuldblods racerspil, udviklet i samarbejde med fans, er klar på Xbox One. Vi spænder hjelmen, trykker speederen i bund og anmelder Project CARS

Med et navn som Project CARS kunne man godt forledes til at tro, at vi har at gøre med et spil om biler. Og der er da mange biler i spillet, også mange rigtig fede, hurtige og smukke biler, som man ellers aldrig ville komme i nærheden af at køre i virkeligheden. Så biler er bestemt et omdrejningspunkt for spillet. Men jeg vil nu alligevel argumentere for, at det burde have heddet Project Driver i stedet for. For alt i dette spil er bygget op om ræset, og dine evner som chauffør i disse biler. I en sådan grad, at alle, med bare lidt evner og interesse i at køre virtuel bil, vil kunne få stor fornøjelse af spillet.




Project Cars har masser af indhold: Over 60 biler og 110 racerbaner (fordelt på 30 lokationer), og samtidig er der masser af forskellige typer af løb man kan begive sig ud i. Når du starter spillet op, er alle muligheder åbne. Man skal ikke først gennem en karriere eller vinde løb for at låse op for alle biler og baner. Alt er låst op fra starten, og din opgave består såmænd blot i at beslutte hvor du vil starte. Du kan starte en karriere, og denne karriere kan du starte på hvilket niveau du vil; om du så vil starte i en go-cart og kæmpe dig op til Formel 1, eller blot starte på toppen og konkurrere der. Ud over en karriere kan du også køre enkelte løb. Vælg en bil, en bane og en løbstype, og så er det eller om at drøne der ud af. Føler du ikke, at du er helt klar til konkurrence endnu, så kan du også vælge blot at køre træningsomgange. Ud over valg af bil og bane kan du også bestemme vejret, så du får lige den køretur du ønsker dig.

Men det er racerløbet, der er omdrejningspunktet i spillet, og her har Slightly Mad Studios heller ikke været nærige. Der er masser af løb at deltage i og de fleste indebærer træningssessioner, kvalifikationer og så selve løbet inden man kan kåres som vinder eller taber. Om man vinder eller taber er selvfølgelig ret vigtigt. Jeg anser ikke mig selv som en dygtig virtuel racerkører, men alligevel lykkedes det mig at vinde nogle løb. Det skyldes, at niveauet for de computerstyrede biler, du kører imod, kan indstilles for hver enkelt løb. Så alle, uanset færdigheder burde kunne udfordres. Hvis ikke, så er det i hvert fald deres egen skyld. Spillet bliver lige så nemt eller svært som du selv ønsker det.




De computerstyrede modstandere kører godt og det virker reelt, når de presser dig rundt på banen. Ryger du ud i et sving og kommer bagud, så er der ikke noget med at de lige sætter farten lidt ned for at du kan komme op og køre ræs igen. Nej, der kommer du kun op, hvis du virkelig kører fabelagtigt, eller der sker et uheld oppe foran som du kan lukrere på. Samtidig klæber de sig heller ikke til den ideelle linje og brager ind i alt der kommer i vejen, men forsøger at tage og give plads uden at bilerne kommer til skade. Det giver nogle medrivende, spændende og ofte meget tætte racerløb. Lige det, som et racerspil skal kunne levere.

For en mand som mig, der har mere forstand på opbygningen af en PC end en bil, kan Project CARS godt virke lidt intimiderende. Der er ingen tvivl om, at dette spil er lavet for folk med masser af forstand på biler. Der er et hav af indstillinger man kan stille på bilen, lige fra dæktryk i hver enkelt dæk til bremsernes greb, eller andet hokus pokus, som Tom Kristensen og Kevin Magnussen sikkert ville kunne diskutere længe. Og disse indstillinger har rent faktisk betydning for hvordan bilen klarer sig på banen. Det lykkedes i hvert fald mig at gøre min ellers elskede Aston Martin GT3 fuldstændig umulig at styre, blot ved at rode rundt i indstillingerne. Jeg er sikker på at folk med forstand på det, eller folk med mod på at få forstand på det, kan få meget fornøjelse ud af denne del af spillet også. Alle indstillinger bliver forklaret, så selv om det kan virke intimiderende, så er der mulighed for at sætte sig ind i det, hvis man ønsker.




Jeg testede spillet med et joypad i hånden, og det gik faktisk forbavsende godt. Jeg er ikke i tvivl om, at et rat ville gøre oplevelsen endnu bedre, men for en søndagskører som mig, er det en lige lovlig stor investering for et enkelt spil, hvilket det sikkert også vil være for mange andre. Og så er det altså rart, at man kan styre bilerne med et joypad, og det syntes jeg, som sagt, gik rigtig fint. Jeg har tidligere oplevet at et joypad gjorde det næsten umuligt at styre biler med præcision, så det var en stor lettelse, at det ikke var tilfældet her. Angående kontrollen med bilen, så er der meget stor forskel på hvordan de enkelte biler opfører sig i svingene. Så bare fordi du er brandgod til at køre go-cart, så skal du ikke regne med at vinde GT3 løb før du har øvet dig lidt i den type biler. Realistisk og med til at sikre underholdning mange aftner.

Ønsker man at køre ræs mod andre, så skal man online. Det virker dog knap så imponerende som offline delen. Det tager ofte lang tid at finde et løb, og når man gør, er det ofte mod meget få modstandere. Jeg prøvede et enkelt løb med 8 kørere, ellers var det med 3-5 biler på banen af gangen, og det virker altså lidt tamt med så få biler på banen. Samtidig var der så stor forskel på kørernes egenskaber, at racerløbet lidt forsvandt ud af det. Så slet ikke så spændende som offline.




Det kan selvfølgelig komme, når flere bliver trætte af singleplayer delen og kommer online. Der er ingen tvivl om, at online-delen kan blive et hit, men det kræver nok at man finder en fast gruppe at spille med, og gerne en fast gruppe på nogenlunde samme niveau som én selv. Med de mange indstillingsmuligheder for de enkelte biler, og de mange muligheder man har for at oprette løb, er der ingen tvivl om at der er masser af potentiale i online løb. Men det bliver nok op til spillerne, om dette potentiale skal indløses, med mindre Slightly Mad Studios kommer med en patch, der retter op på mulighederne for at finde passende online modstandere.

Rent grafisk og lydmæssigt er der ikke en finger at sætte på spillet. Det ser rigtig godt ud med flotte biler, detaljerige baner og realistiske vejreffekter. Det kører flydende, selv når man drøner rundt med 350 km/t og har masser af andre biler omkring sig. Sker der uheld, så bliver vragdelene liggende på banen og bremsesporene kan tydeligt ses, mens man blæser forbi de uheldige. Din egen bil bliver også skadet, hvis ikke du passer på den, og ud over af skaderne tydeligt kan ses, så kan man selvfølgelig også vælge at bilens køreegenskaber påvirkes af skaderne. På trods af at jeg prøvede at køre pænt, så var det sjældent at jeg havde en bil uden skrammer efter et løb. Der skal ikke ret meget slinger til, når man kører i et felt af biler med mere end 200 km/t, før man rammer hinanden.




Der er et hav af muligheder i Project CARS. Biler og baner for enhver smag, en sværhedsgrad der kan indstilles så den lige passer og mikromanagement af setup til ens bil hvis man ønsker det. Men det vigtigste er, at det leverer god underholdning. Det er udfordrende og skægt at køre ræs, og det bliver til fulde værdsat i dette spil, uanset om man er ekspert eller novice. Det er et realistisk racerspil, men også et spil som har køreglæden i fokus. Spillet er tydeligvis lavet af nogle der elsker ræs, og ved hvad det er der drager ved det, og det giver et meget underholdende racerspil, som konkurrenter bør kigge til, når de skal planlægge næste udfordrer i denne genre.
+ Herligt ræs for både novicer og eksperter, masser af muligheder, flot grafik
Dårlig matchmaking online
Gameplay:9.0
Grafik:9.0
Online:7.0
Holdbarhed:9.0
Overall 9.0
Log ind og stem
9
Der er 9 brugere som med til at gøre Xboxlife et bedre sted, ved at vurdere vores indhold.
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.