Pro Evolution Soccer 2008

Anmeldt af: Kenneth Pedersen - 25. november 2007 - kl. 03:39
Del denne artikel:
16 0

Vi kigger lidt på japanske Konamis Pro Evolution Soccer 2008.

Oktober. En måned som omtrent halvdelen af konsolejende fodboldfanatikere ser frem til hvert år med længsel. EA har måneden forinden udgivet FIFA, og nu er tiden kommet til japanske Konamis Pro Evolution Soccer (PES).

PES 6 var en skuffelse for rigtig mange ejere af Xbox 360. Spillet var det første next-gen PES, men var alligevel på mange punkter Playstation 2-udgaven underlegen: Edit-moden var nærmest ikke-eksisterende. Der var utroligt lag over Xbox Live ved udgivelsen, hvor man desuden kun kunne spille én mod én. Der manglede muligheden for at gemme replays. Desuden var grafikken på ingen måde på FIFA-niveau. Heldigvis var gameplayet rigtigt godt, og det reddede i den grad spillet, så det alligevel endte med at få en højere gennemsnitskarakter end FIFA 07 til samme format. Har Konami repareret de mange fejl og mangler? Svaret er både ja og nej.

Navneforandring
Konami er ikke ligefrem kendt for at lave korte, fængende spiltitler, her kan blandt andet nævnes den mundrette titel ’Winning Eleven: Pro Evolution Soccer 2007’, og man kunne frygte, at forvirringen var total med endnu en navneforandring. I stedet for PES 7 er spillets navn PES 2008. Konami vil altså til at nummerere spillene med årstal, ligesom FIFA-serien har gjort siden 1994. Lad os håbe de holder sig til den nye nomenklatur og ikke ændrer titlen yderligere!





Gameplayet er vigtigst
En floskel man har hørt fans af PES sige i knap 10 år. De bliver ikke skuffet. Gameplayet er forbedret, selvom spillet føles lidt for hurtigt. Til gengæld er pasninger og skud mere velbalancerede, specielt bolde i dybden. Udført af den rigtige spiller, kan det åbne ethvert forsvar. De individuelle spilleres stats har nemlig stor betydning for, hvordan dit hold spiller. Store, tunge angribere kan nemmere beskytte bolden med kroppen og vinde vitale hovedstødsdueller. I de foregående spil har hurtighed næsten altid været den vigtigste egenskab for en spiller, men i PES 2008 kommer store og stærke spillere mere til sin ret. Små hurtige driblere er dog stadig giftige, når de bliver spillet i dybden eller skal udfordre mand mod mand.

Der er også blevet arbejdet på frispark, som nu er blevet en anelse lettere at udføre. Det er også blevet mere naturligt at tage hurtige frispark. Hvis spilleren bliver fældet og bolden ligger i nærheden, kan spilleren selv eller en medspiller tage et hurtigt frispark ved at trykke på A. Hvis bolden ruller længere væk, har man ikke muligheden for dette og det virker faktisk godt. Desuden kan man trække forsvarsspillere med op til dødboldsituationer på modstanderens banehalvdel, hvilket fans af Copenhagen Air-force vil nyde til fulde.

En omdiskuteret ny feature er, at man kan filme sig til frispark i bedste Grønkjær-stil. Nogle mener måske, at dette kan misbruges groft, men indtil videre har jeg kun fået gule kort ud af mine anstrengelser, og jeg synes det har sit værd som en sidste desperat manøvre.





Defensivt er der sket få forbedringer, men en af de mest bemærkelsesværdige er muligheden for selv at bestemme antallet af spillere i muren. En simpel, men alligevel god detalje, som man burde have tilført for længe siden. En sidste, men også sjov feature er, at dommeren kan få direkte indflydelse på spillet. Man kan nemlig løbe ind i ham og derved miste kontrollen over bolden. Det sker sjældent, men er alligevel til stor morskab.
Frustrationer og plankeværk.

Et irritationsmoment ved PES 2008 er, at AI’en har en tendens til at holde meget på bolden. Desuden virker det som om, at den almindelige ikke-glidende tackling er blevet knap så effektiv, medførende større brug af den glidende variant. Da dommeren ikke ligefrem sparer på kortene, kan det hurtigt blive en farverig affære.

Målmændene virker lidt hurtigere inde på stregen og kan virkelig hive nogle gode redninger frem. Dog har de en kedelig tendens til at parere bolden ud midt i feltet – resulterende i en oplagt scoringsmulighed. Målmanden virker også lidt dårligere på indlæg og det hele resulterer i, at 0-0 kampe er sjældnere end de plejer at være. Selvfølgelig er det fedt at score en masse mål, men man skal føle sig fortjent til dem og ikke bare sparke i blinde på målmanden og håbe på, at han i bedste Palle Plankeværk-stil bokser bolden i spil.





Intet nyt under solen
Master League ligner sig selv på en prik med lidt få ændringer hist og her. Eneste nyskabelse er, at hold og spillere nu har forskellig ’popularity’, hvilket kort sagt betyder, at populære spillere ikke vil til knap så populære klubber. Der er nu også 20 hold i hver division i stedet for 16, men dette kan vist næppe ses som en nyskabelse. Grafikken er ikke på højde med FIFA 08, specielt er tilskuerne ringe lavet. Dog er spillernes ansigter blevet kraftigt forbedret. Menusystemet er forbedret og har fået et mere stilrent look. Replays kan i denne version gemmes, men de hakker så meget, at man føler, at man sidder og ser et slideshow. Med Xbox 360s kraftige hardware in mente er dette en præstation i sig selv.

Baggrundsmusikken i spillet er stadig hæslig. Selvom der er kommet flere tracks, så er der kun én af sangene, som bare er nogenlunde – det er simpelthen for dårligt af Konami, når det har været et problem i mange år. Kommentatorerne er nye, men de er hverken bedre eller dårligere end de foregående.

Ny feature: Edit-mode
Mange fans af PES blev slemt skuffede da de opdagede, at PES 6 edit-mode nærmest var ikke eksisterende. Det er der blevet rettet lidt op på i PES 2008, og man kan nu vha. Xbox Live vision-kameraet tage et billede af sig selv og andre og importere det i spillet. Man kan også bruge det til at gemme klub-logoer osv., og det er en ret fed feature, men man kunne ønske, at man også kunne hente billedet fra en fil. Man kan også selv ’bygge’ spillernes ansigter, men kameraet giver et meget bedre resultat. Desværre er der kun 12 trøjedesigns, så man skal ikke forvente, at man kan editere klubberne til et helt realistisk niveau. Licenserne er blevet udvidet med nye landshold og udvalgte klubhold, men der er ingen nye ligaer. Hele Premier League er stadig ulicenseret på nær Newcastle og Tottenham, og Bayern München er det eneste tyske hold i hele spillet.





Achievements og Xbox Live
Der er nogle gode achievements i PES 2007, eksempelvis kan nævnes ’Long Ranger’, hvor du får 30 points for at score fra minimum 35 meter. Der er dog stadig plads til forbedring, for eksempel ’World Traveller’, hvor du får 20 points når du har spillet på alle stadions. En kedelig achievement, men stadig bedre end PES 6’s hvor det gjaldt om at vinde alle de forskellige ligaer.

Det sted hvor PES 2008 virkelig falder igennem, er over Xbox Live. Man kan kun spille én mod én, men det er ikke det største problem. Det lagger alt for meget, og jeg vil gå så langt som at sige at det er uspilleligt indtil der kommer en update – et faktum som også gjaldt den tidligere version. Det er utroligt, at Konami år efter år ikke formår at optimere spillet over Xbox Live, når det åbenbart ikke er noget problem for andre udviklere.

Et rigtigt godt spil – offline
PES 2008 er et spil der svinger meget i kvalitet. Spillets stærke sider er, som sædvanligt, fristes man til at sige, dets robuste og gennemførte gameplay og deraf lange holdbarhed.

Når man sidder derhjemme og spiller mod vennerne er PES 2008 efter min overbevisning det bedste fodboldspil til Xbox 360. Hvis man ignorerer den dårlige musik og jævne grafik, samt har tålmodighed til at Konami fikser Xbox Live delen med en patch, så bliver PES 2008 ikke et spil som står og samler støv på hylden. Det er ikke et revolutionerende spil, men det er alligevel en klar forbedring af den foregående version.
Gameplay:9.2
Grafik:8.0
Online:3.0
Holdbarhed:9.0
Overall 9.0
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.