Planet Alpha

Anmeldt af: Frank Fristed Pedersen - 17. september 2018 - kl. 18:03
0 3

Planet Alpha er et dansk udviklet spil, som rammer ind i en tætbefolket genre, nemlig platformsgenren. Vi tager et kig på om det kan skille sig positivt ud fra mængden.

Du får ikke meget at vide om historien, når du går i gang med det danske Planet Alpha. Du befinder dig på en typisk platformsbane, hvor du skal bevæge dig fra venstre mod højre. Det går du så i gang med og ganske langsomt lærer du lidt mere om, hvad det egentlig er for en situation du er dumpet ned i. Der er aldrig tale eller tekst; det hele fortælles gennem de oplevelser du har, mens du finder vej gennem banerne. Det fungerer faktisk ganske fortrinligt, da det, i hvert fald i mit tilfælde, pirrede min nysgerrighed og gav mig lyst til at spille mere for lige at finde ud af hvad der foregår.

Det element af Planet Alpha er kraftigt inspireret af en anden dansk succeshistorie, nemlig spillene Limbo og Inside, hvor historien fortælles på samme måde. Der er ingen tvivl om, at folkene bag Planet Alpha er meget inspireret af disse to spil, og det gennemsyrer stort set alt. Det er ikke nødvendigvis skidt, for det er et koncept som fungerer fremragende, så hvorfor ikke tage ved lære af det. Der er store lighedspunkter både i historiefortælling og gameplay, og der hvor udviklerne har lagt energi i at putte deres særpræg på oplevelsen er i det grafiske.

Planet Alpha er et utroligt farverigt og smukt spil, langt fra det monokrome look, som Limbo og Inside benyttede med så stor succes. Jeg stoppede ofte op i min gennemspilning for lige at nyde synet af den bane, jeg var i færd med at kæmpe mig igennem. Der er virkelig meget wow-faktor i det grafiske look, og alene af den grund bør man tjekke spillet ud. Der er masser af liv i scenerne, landskabet er afvekslende og interessant og er med til at give hints omkring hvad det egentlig er der foregår. Screenshots af spillet yder det ikke rigtig retfærdighed, for der går man glip af det liv der præger alle scenerne, og det er et vigtig element, som hæver grafikken op på et meget højt niveau. Planet Alpha er et af de smukkeste platformspil jeg har set på Xbox One, og dem har der trods alt været en del af, så det er noget af en præstation.

Lydmæssigt imponerede spillet mig ikke lige så meget, men det er bestemt ikke fordi lyden er dårlig. Den er faktisk ganske glimrende, men når altså ikke samme niveau som grafikken, som også har et utroligt højt niveau. Jeg lagde faktisk dårligt mærke til lyden mens jeg sad og spillede, men når jeg tog anmelder-ørerne på og koncentrerede mig om lyden, så var det tydeligt at lyden er en vigtig del af atmosfæren og bestemt er med til at opbygge den rette stemning. Det er faktisk ofte positivt når man ikke lægger mærke til lyden specifikt, men kun til den atmosfære, som lyden er med til at opbygge, og det er tilfældet her.

Gameplaymæssigt er Planet Alpha et typisk platformspil, som ikke skiller sig ud, men benytter sig af de ting som man ved virker, og det har de så implementeret godt. Sværhedsgraden er tilpas, så man føler sig udfordret uden at blive frustreret, og der er god variation i banerne og de tricks man skal benytte sig af for at komme igennem det. Der var få steder hvor jeg syntes det blev lidt for ensformigt i forhold til gameplayet, men så kunne de flotte baner distrahere mig lidt og holde mig underholdt alligevel. Samtidig virker det bare rigtig godt at historien bliver fortalt uden ord og tekst, men blot gennem de ting man oplever på skærmen, og det gør at selv de lidt ensformige sekvenser aldrig bliver rigtigt kedelige.

Planet Alpha er ganske godt skruet sammen og et rigtig flot platformspil. Fans af genren vil bestemt kunne lide det, men selv hvis man ikke normalt er til platformspil, vil man kunne hive fornøjelse ud af spillet. Det holder sig til de ting som man ved virker og overrasker ikke nogen. Til gengæld er de elementer det benytter sig af så finpudset, så det fremstår ganske kompetent og underholdende. Læg dertil at det rent grafisk er et af de absolut flotteste platformspil på Xbox One, og så sidder lille Danmark forhåbentlig igen med et spil, der kan høste ros og anerkendelse ude i den store verden. Det har det i hvert fald fortjent.
Planet Alpha

Planet Alpha

UdviklerPlanet Alpha Aps