OutRun 2

Anmeldt af: - 22. oktober 2004 - kl. 21:46
0 0

Nogle spil indeholder en feature, som man vil huske netop det spil for i fremtiden. Den feature i OutRun 2 hedder drifting. Korrekt – drifting er ikke en nyhed i bil spil, men drifting er SÅ godt implementeret i OutRun 2, at den vil blive husket i de kommende år. Forestil jer at lægge bilen ind i det perfekte slide, og så bare drifte rundt i et laaaangt sving, imens i har fuld kontrol over bilen, og nemt kan styre den både til højre og venstre, alt imens i væver rundt mellem de andre biler, som også er i færd med at tage svinget. Det er en fantastisk oplevelse, og manøvredygtigheden man har med bilen, selv i et sving, det kendetegner kontrollen og følingen med bilen, i resten af spillet. Efter et stykke tid med spillet, så bliver man pludselig i stand til – med nærmest kirugisk præcision – at manøvrere rundt i trafikken, og skære flere sekunder af sin tid, når man endelig krydser spillets mange checkpoints.

OutRun 2 er fortsættelsen på Sega’s klassiske OutRun fra 1986. Som i det foregående spil, så handler OutRun 2 om køreglæde – om at køre derud af i en stor, farvestrålende fantasiverden, i sin knaldrøde Ferrari, med en smuk pige ved sin side. Ser man kort på spillet, så er der umiddelbart ikke så meget ”ved” det, andet end bare at køre stærkt. Dykker man dybere, så bliver man betaget af den sublime styring, de flotte scenarier, smukt konstruerede baner, og hele essensen af hvad spillet gør og tilbyder én.

I OutRun Arcade (spillets arcade mode – direkte fra arkade maskinen) kører man på tid, og skal krydse banernes forskellige checkpoints, for at få lov at fortsætte ind i banens næste sektion. Man kommer til nogle skilleveje, hvor man kan vælge at køre til højre eller venstre. Venstre indikerer, at man vælger en let vej, og højre en svær vej mod målet. På denne måde kan man hele tiden selv vælge, hvor let eller svært man vil gøre det for én selv. Inden man starter Arcade Mode, så kan man selvfølgelig vælge en bil, og da det er Ferrari som er det store trækplaster i denne selektion, så er det naturligt nok kun Ferrari biler, man kan vælge imellem. Ganske som i de gamle dage, så kan man også vælge den musik man gerne vil køre til, og for kendere af OutRun, så kommer det nok som en glædelig overraskelse, at Magical Sound Shower selvfølgelig er at vælge. Faktisk så er det al den klassiske musik fra 1986, man kan vælge at køre til i OutRun 2. Fra starten har man adgang til nogle mere moderne udgaver af disse klassiske videospil tunes, men i løbet af spillet får man unlocket både remixede versioner af sangene, samt de originale udgaver fra 1986 – som den dag i dag lyder som det de er/var = Klassisk videospil musik.

Havde konverteringen kun indeholdt OutRun 2’s arcade mode, så ville spillet have været meget hurtigt overstået og gennemført. Sega har dog inkluderet en hel del bonus missioner i en mode kaldet OutRun Challenge. Den væsentlige feature i OutRun Challenge, er OutRun Mission. Her har man 101 missioner til rådighed, som – hvis man gennemfører dem – unlocker nye biler, baner (fra et par andre Sega klassikere), musik m.m. I Party Missions kan man på skift konkurrere i forskellige challenges, og i OutRun Race, kan man spille på de forskellige baner, som man allerede har unlocket. Desuden indeholder spillet også de typiske Time Trials muligheder, og man kan sågar hente ghosts fra Xbox Live, og køre mod nogle af de bedste spillere, og se om man kan slå deres tider.

Xbox Live
OutRun 2 har også en Xbox Live mode. Der figurerer desværre en mængde lag, i spillets Live mode, og sammen med noget irriterende slowdown, ligeledes på Live, så er dette med til at gøre spillets online oplevelse til en lidt kedelig affære. Men da OutRun 2 primært er en ren arkade racer, så er det altså et spil, som nydes bedst alene, eller sammen med et par venner på skift. Når man spiller online på Live, så skal man også være opmærksom på, at man ikke kan køre med trafikken slået til, og at hosten ikke kan vælge trafik i spillet. Det er lidt ærgeligt, da OutRun 2 netop handler om at køre med trafik. Så i stedet kan man ligge og race mod 8 andre spillere, men noget af spillets charme forsvinder altså, ved ikke at have trafikken med, når man spiller online.

Skal man nævne spillets tekniske side, så skal det siges, at grafikken kører med 60 fps (skæmmet af lidt slowdown hist og her), og at scenarierne er betagende smukke at se på. Lyden er ligeledes fremragende – den før omtalte musik gør én i godt humør. Ikke nok med at grafikken er hurtig og meget flydende, så indeholder den også en masse små andre rare sager; Små ting som spillerens ene arm ud af vinduet, når man kører stærkt, f.eks ned ad en bakke, og pigens reaktioner når man laver noget flot OG dårligt i ens kørestil. Man begynder at tilstræbe at køre ordentligt, så hendes reaktioner til ens kørsel er positive (hun klapper og hujer når det går godt, og tager sig til hovedet og slår til køren, når det går knapt så godt). Spillet indeholder en masse sjove animationer, som man bliver mere opmærksom på, jo længere man tilbringer sammen med spillet. Det er alt sammen med til at højne en af spillets væsentlige essenser, nemlig køreglæden. Man får simpelthen lyst til at spille spillet ordentligt.

Den samme virkning har lyden og især musikken, på én. Musikken er glad pop musik, som man har lyst til at skrue op for, i stedet for ned, og det er noget jeg personligt sætter stor pris på. Når et spil kan få mig til at beholde musikken på et pænt niveau, og samtidigt driver mig til at spille mere, så må det være en god ting. Sound tracket indeholder dog også nogle musiknumre, som ikke kun er instrumentale. Nogle af sangene har tekster og bevæger sig samtidigt over i en lidt mere ”rocket” lyd. Det er i øvrigt bedst ikke at begynde at analysere teksterne for meget – de er lidt særprægede, men ganske sjove.

Konklusion
Dette er altså OutRun 2. Den måske perfekte arkade-racer, og nu behøver man ikke længere stå og pumpe 2 kroner, for at få lov til at få sit daglige fix. Gør det hele hjemme i stuen, og gør det helst tit.

Arcade racing fåes simpelthen ikke meget bedre end dette.
OutRun 2

OutRun 2