NHL Rivals 2004

Anmeldt af: Anders Pedersen (Anastacio) - 21. januar 2004 - kl. 23:00
0 0

Sneen, kulden og frosten har meldt sig udenfor, og det har Microsoft også med deres første udgave af et ishockey spil til Xbox kaldet NHL Rivals 2004.

Microsoft vil gerne være med i det hele og det har de skam også lov til. Så derfor startede Microsoft deres XSN Sports serie sidste år og det har været en pæn succes med gode spil, som TopSpin, Links osv. Nu prøver de sig også med ishockey sporten, men det skøjter ikke lige så glat denne gang, Microsoft for nemlig også hård konkurrence fra Sega’s ESPN NHL Hockey 2k4, som er NHL Rivals værste konkurrent, men også EA formår, at lave et bedre ishockey spil i form af NHL 2004. Så hårdt og kort; NHL Rivals taber stort i finalen mod NHL 2004 og ESPN NHL Hockey 2k4.

NHL Rivals 2004’s gameplay er ikke lige så velfungerende, som EA’s NHL serie og Sega’s ESPN NHL Hockey 2k4. Spillet er en blanding af arcade og realisme lige nøjagtigt, som Sony’s This Is Football serie er. Det er en god blanding, men desværre mangler noget af det hele. Så det hverken er lige så sjovt eller realistisk, som NHL 2004 og ESPN NHL Hockey 2004. Styringen er nem og let, at gå til så den er brugervenlig for nybegyndere. Styringen kunne ikke have været meget bedre, og det gør spillet en fornøjelse at spille. Hovedmenuen er overskuelig og ligetil. Der er forskellige modes at spille, men ikke mange og ingen nye. Heriblandt er der det velkendte single-game, hvor du går direkte ind og vælger et hold samt justere på spillereglerne og så er man ellers klar til, at gå på isen. Det næste gamemode er Instant Rivalry, hvor 2 store rivaler spiller en kamp, og du styre så et af disse 2 hold. Dette mode er komplet ligegyldigt og fungere ligesom single-game. Det første mode ens øjne falder på er open ice, som er et godt trænings mode, hvor du træner alle former for egenskaber. Dog er det mest spændene mode i et single player game, Game modes, som indeholder nogle få turneringer, faktisk kun 3. Den første er en normal NHL sæson, den anden er en NHL postsæson og den sidste er en turnering ved navn tournament mode. I disse turneringer kan du vælge, hvor mange hold der skal være, hvilket hold du skal være osv. Når du kommer ind i turneringen for du tildelt et skema foran dig. Her er der forskellige kampe du kan spille og skemaet er overskueligt for alle. Dog mangler der en bedre beskrivelse af, hvad de forskellige farver egentlig mener på skemaet for nybegynderen, men det er så den mindste bagatel i hele spillet. De næste modes er selvfølgelig XboxLive, hvor du spiller over nettet (du kan læse mere om det nederst i anmeldelsen).

Og den sidste er system-link, hvor du konnekter flere xboxe og spiller en gang multiplayer på flere forskellige fjernsyns. Multiplayer er selvfølgelig sjovt at spille med vennerne, men også her kan det bliver for ensformigt for begge spillere. Selve kampene på isen er sjovt i starten, men det hele bliver bare lidt for ensformigt og kedeligt. Der mangler en del stemning ved publikum, slåskampene er dumme at se på, men kamp systemet fungere godt i dette ishockey spil. Dog går det hele for langsomt, godt nok kan du sætte tempoet helt op, men det går stadig for langsomt. Der bliver hele tiden dømt, f.eks. punck frozen og det tager en del tid før man kommer tilbage til kampen fordi dommeren af en eller anden grund er langsom til at give den op. Når pucken så bliver givet op har du 3 valg muligheder. Hvis du trykker på A slår du ud efter den, hvis du trykker B laver du tie up og på X blockere du for den anden spiller. Dog virker disse muligheder meget tilfældige. Der mangler også en mulighed for, at lave sine egne spillere og hold. Desværre ligger man spillet på hylden til sidst på grund af irriterende lange loadetider der er at finde i spillet. Men alt i alt er spillet meget sjovt, at spille de første få dage, men det bliver hurtigt kedeligt., men man kommer nok alligevel til at hive dette spil frem igen en anden dag.

Som sagt er denne udgave Microsofts første NHL spil til xbox, men grafikken burde være meget bedre eftersom det er en første parts udvikler, så der er ingen undskyldning for, at grafikken ikke kan gøres bedre end dette. Spillerne er bygget op af mange polygoner og texturene er virkelig skarpe. Spillernes udstyr er flotte og skærmen for spillernes øjne skinner, men desværre genspejler den intet. Spillerne har heller ingen realistiske skygger, faktisk har de slet ingen skygger og det er klart en mangel på den grafiske front. Microsoft har ikke formået, at genskabe spillernes ansigter ned til mindste detalje, så spillerne ligner ikke de virkelige personer og det burde de gøre når Microsoft har licensen til spillernes navne, ansigter med mere. Spillerne har heller ikke et stort udvalg af ansigts udtryk og det fjerner noget af personligheden spillerne består af. Der er mange forskellige stadions, og spillerne genspejler sig da også i isen, men der kommer ingen ridser i banen under kampens forløb og der kommer heller ingen is op når man laver opbremsninger, som i ESPN NHL Hockey 2k4. Denne anmelder har kun set isen flyve op på opbremsninger over Live, men det går denne anmelder stærkt udfra også er i single-player delen. Plexiglasset, som står rejst rundt om hele banen genspejler spillerne meget skidt, og plexiglasset består ikke af nogle ridser, som i ESPN NHL Hockey 2k4 og når man skubber en modstander ind i plexiglasset rokker glasset sig ikke en cm. Animationerne er flotte og veludførte in-game, der er finter, tacklinger med nogle få flere forskellige animationer. Og når nu animationerne er så veludførte savner denne anmelder nogle flere animationer til spillerne. Dog passer animationerne altid godt med den handling der forekommer. Som i Sega’s ESPN svæver målmanden i stedet for at skøjte hen af isen, og det gør han også i NHL Rivals og ikke kun i cut scenes, men også in-game, det gør dog ingen stor forskel på selve gameplayet så det er også her en mindre bagatel. Spillerne der sidder på bænken er i 3D og har nogle få animationer, træneren er der også under cut scenes, men desværre er han bygget op med få polygoner og uden anti-aliasing. Træneren er ikke at finde under kampene, så gad vide, hvor han er når han skal styre holdet under hver kamp. Man kan endda se kommentatorne sidde i kommentatorboksen, desværre har de ingen animationer. Dog er publikum ganske veludførte og meget flotte af et publikum. De er i 3D ligesom i TopSpin, men her er der mange flere og de har mange animationer. Der er ikke mange cut scenes, en jubel scene var højst 3 sekunder, og der er heller ingen sjove cut scenes, som dem man finder i EA’s NHL serie, hvor pucken ryger ud af banen, hvor en fra publikum så griber den. Desværre virker spillernes animationer hakkende, og under udskiftningerne og lidt clipping fejl finder man også hist og her. Imponerende er det, at spillerne også kan udskifte in-game imens kampen er i gang og at spillerne går ud af boksen efter en penalty in-game. Der er også små grafiske detaljer, bl.a. er målmændenes flasker xbox flasker og der ligger skrald og drikke dunke på forskellige trapper inde hos publikum.

Kommentator sporet er bedre her end i vise andre sports spil. Kommentatorerne er mere varierede og har flere sætninger end andre. De har en humor, men desværre er denne humor ikke sjov på grund af utroværdigt stemmeskuespil. Selvfølgelig er der også gentagelser, men det sker ikke så ofte, som i andre sports spil. Dog er kommentatorerne ikke nær så gode, og varierede som dem man lytter til i ESPN NHL Hockey 2k4. Der er også en kommentator på selve stadion, som råber det navn op, som scorede et mål. Når spillerne rammer plexiglasset lyder det meget troværdigt det samme gælder når spillerne støder ind i hinanden eller for taget pucken. Publikum er meget stille under kampene, og de siger næsten ikke en lyd. Man kan ikke høre, hvem der hepper på hvem, og der er ikke nogen stemning over publikum så de lyder meget utroværdige. Musikken i denne titel kunne have været bedre, for musikken passer slet ikke til de begivenheder der sker på banen. Når pucken f.eks. bliver givet op kommer der en gyser lignende musik. Det passer slet ikke sammen og sådan er musikken under kampene. Musikken under menuerne er dog meget bedre og værd at lytte til, hvis man kan lide en form for rock. Men alt i alt har Rivals ikke ligeså godt musik, som EA’s NHL serie har, og det ville have hjulpet gevaldigt, hvis man selv havde kunnet ligge sine egne soundtracks ind i spillet, men det kan man bare ikke. Spillet understøtter også alle former for Dolby Digital.

Xbox Live
Man må sige, at Rivals og ESPN har hver deres fordele over Live. I ESPN kan man jo spille sjove minigames mod hinanden over Live og det kan man desværre ikke i Rivals, men der kan hele verden spille mod hinanden, f.eks. amerikaner mod en dansker. Du kan spille 1 vs. 1, 5 vs. 5 osv. I NHL Rivals 2004. Desværre bliver ranglisterne også restartet i denne titel efter nogle dage. Spillet er dog ikke helt lagfrit, når man spiller mod en fra canada begynder spillet at lagge en smule somme tider for til sidst, at gå helt i stå og det ødelægger det hurtige gameplay i kampene over Live. Styringen finder denne anmelder meget nem, men desværre er styringen en smule frustrerende i starten over Live. Spillerne føles meget tunge og man føler ikke man har den samme frihed med sit hold. Efter nogle kampe og nogle timers spil vender man sig dog til den tidligere frustrerende styring. Spillet understøtter også DLC, og allerede nu er der kommet en pakke med flere ansigter (billeder af spillerne) og opdaterede sponsere. Om der kommer flere DLC til Rivals er der ikke meldt noget om, men det skulle være underligt, hvis der ikke kommer mere end det der er der nu. I holdkampene, hvor du kun styre en spiller er mange gange langtrukne og kedelige fordi de fleste spillere køre solo og derved er der ikke det store sammenspil. Spillets store force over Live i forhold til ESPN er XSN systemet. Via XSN Sports kan man lave turneringer over Live og deltage i dem. Det er et af Live delens største plusser eftersom normale kampe kan blive langtrukne og kedelige i længden. XSN systemet fungere på samme måde, som i de andre spil, som TopSpin, Links med flere. Desværre er der bare ikke mange spillere, der spiller spillet over Live.

Konklusion
Microsoft er en første parts udvikler, og så burde kvaliteten af spillet være meget bedre end den man finder her. Hvis du har tænkt dig at købe et sports spil eller for den sags skyld et ishockey spil så skal du ikke gå ud efter denne titel. For ESPN NHL Hockey 2k4 vinder suverænt i finalen. Godt nok har EA’s NHL 2004 solgt mere end de andre ishockey spil, men ESPN NHL Hockey 2k4 vinder også over EA’s perle. Nu er det, at spilleren går ud efter gameplayet og mulighederne i et sportsspil og her er der ikke meget. Dette spil kunne have været udført bedre og spillet ryger lige ned på en tredje plads, men det skulle undre denne anmelder, hvis Microsoft ikke laver et bedre NHL Rivals spil til næste år. Spillet kan rent ud sagt gøres bedre på alle punkter.
NHL Rivals 2004

NHL Rivals 2004

UdviklerMicrosoft Game Studios