NHL 10

Anmeldt af: Jakob Tofte - 28. september 2009 - kl. 14:10
7 0

NHL 09 vandt tolv priser for årets sportsspil, og blev blandt andet kaldt det bedste sportsspil i ti år. Kravene er høje og forventningerne store. Kan EA levere?

Med de sædvanlige og velkendte spilfunktioner fra NHL 09 tilbage, samt nogle mindre, nye tiltag, er der uden tvivl rigeligt at tage sig til i NHL 10. Men er det nok til at give kunderne en grund til at købe den årlige udgivelse? I singleplayerdelen har en række nye funktioner set dagens lys. De fleste er skabt med det formål at gøre NHL mere tilgængeligt. Hvor alle funktioner før var lange, tidskrævende sæsoner og karrierer, er det nu muligt at spille ”Battle for the Cup Now”, som smider spilleren direkte ind i finaleopgøret om den prestigefyldte Stanley Cup. Det er således ikke længere nødvendigt at køre en hel sæson igennem, hvis man hellere ønsker direkte adgang til de syv afgørende finalekampe. ”Playoff Mode” er samme historie, dog skal det fulde playoffprogram gennemspilles før trofæet kan løftes.

Den største tilføjelse til NHL 10 er ”Be a GM Mode”, hvor man som direktør for et hold har ansvaret for driften bag klubben, det vil sige spillerhandler, kontraktforhandlinger, indkomster, udgifter med videre. Det er stadig muligt også at spille kampene på almindelig vis. Denne funktion kan mest sammenlignes med Fifas Manager Mode eller NFL\'s Franchise Mode. Det er en fin tilføjelse, som giver spilleren mulighed for mere medbestemmelse, hvis dette ønskes. Dog fungerer det stadig besværligt og kan ikke betegnes som en ubetinget succes. Der er intet i vejen med EA\'s forsøg på at skabe managerdelen. Problemet ligger bare i, at konsoller stadig ikke er, og måske aldrig bliver, optimale når det kommer til detaljeret styring af lønninger og lignende. Det kræver alt for mange sliders og knaptryk til at blive en glidende og smertefri oplevelse. Her er det svært at hamle op med mulighederne i mus og tastatur. Hvis man dog er glad for de lignende funktioner i EA\'s andre sportstitler, så vil man også være glad for GM Mode.

Publikumsfavoritten ”Be a Pro” er naturligvis også tilbage. Her er der ikke de store ændringer at nævne. Ideen er fortsat, at man som spiller bliver draftet og begynder sin karriere på et AHL-hold. Herefter skal man via gode, stabile præstationer kravle op i hierarkiet, blive forfremmet til NHL og til sidst ende med at være den bedste hockeyspiller nogensinde. Det fungerer stadig upåklageligt, og er rigtig sjovt og vanedannende. Tilføjelsen af Hockey Shop er en god ide. Her er det muligt på næsten traditionel rollespilsmanér at udvikle sin karakter ved hjælp af udstyr. Man kan købe nye skøjter, stave med videre. Disse er udstyret med mellem en og tre slots, som kan udfyldes med boostere til ens evner på isen. For eksempel kan man udfylde sin stav med ekstra præcision i slapshots eller sine støvler med mere fart. Desværre bliver det ved den gode ide. Evnerne, der skal fyldes i hullerne, oplåses nemlig på to måder. Enten skal man gennemføre nogle krav, som til tider er så tidskrævende, at det for mange aldrig vil blive gjort, eller man skal købe sig til det med Microsoft Points. Det virker fedtet af EA, at en så vigtig og central tilføjelse i et nyt spil, lægger så meget op til merudgifter for spillets brugere. Det er ikke godt nok.

Onlinefunktionerne er der ikke rigtigt rørt ved i NHL 10. Det er stadig muligt at spille enkeltvise kampe med op til 12 spillere på isen ad gangen samt deltage i online hockeyligaer. Oplevelsen er dog blevet forbedret voldsomt, idet sidste års frustrationer over framerateproblemer og lag er væk. På onlinesiden leverer NHL 10 en glidende og underholdende oplevelse.

Spiloplevelsen på isen er blevet forbedret siden NHL 09. Med flere små forbedringer til AI, puckkontrol, mere glidende gameplay med videre, er der tydeligvis arbejdet med tingene hos EA i løbet af det sidste år. Overordnet set er forbedringerne dog så små, at der er mere tale om finpudsning end egentlig nyskabelse og videreudvikling. Slåskampsystemet har fået en ansigtsløftning, idet slåskampene nu foregår i førsteperson. Med mulighed for blokering og afværgemanøvrer med den ene stick og slag med den anden, så er der en vis følelse af kontrol. Selvom systemet er blevet bedre, så er NHL 10 dog stadig et hockeyspil og med det in mente, gør det ikke noget, at slåskampene stadig føles lidt ligegyldige. Den primære tilføjelse til oplevelsen på isen er bandespil. Det er nu muligt at drive sin modstander ind i banderne og holde ham fast her, imens man kæmper om kontrollen over pucken eller får den sparket ud til en modstander. På samme måde kan man også som puckholder selv søge mod banden og her forsøge at beskytte pucken til en aflevering er mulig. Bandespillet fungerer godt og giver en ekstra følelse af intensitet og nærkamp i denne fysiske sportsgren.

Grafisk ser NHL 10 godt ud. Hvis man anstrenger sig kan man se forbedringer i forhold til NHL 09, især i detaljegraden på spillernes ansigter og tøj. Forbedringerne er dog minimale, og eftersom der er gået et år, kan den grafiske del af spillet næppe kandidere til topkarakter baseret på sidste års standarder. På lydsiden understøttes NHL 10 af en kavalkade af god rock, som vil falde i god jord hos enhver fan af Rock Band eller Guitar Hero. Gary Thorne og Bill Clement står endnu engang for kommentarerne til hændelserne på isen. De gør fortsat et udmærket job i at levere levende kommentarer til spillet. Det er fortsat svært at undgå kommentatorer, der ikke med jævne mellemrum gentager sig selv, og NHL 10 er ingen undtagelse. Det lader dog til, at antallet af indtalte kommentarer ligger lidt over, hvad man har oplevet i andre titler.

NHL 10 er et glimrende ishockeyspil. Det er bedre end NHL 09, så det ville være forkert decideret at påstå, at EA har fejlet. Uden virkelig vægttunge forbedringer og tilføjelser, leverer EA alligevel et finpudset ishockeyspil med sjove spilfunktioner, glidende gameplay og en solid onlinedel. Dommen herfra må være, at hvis man er typen, der lægger stor vægt på opdaterede rosters eller man ikke ejer et ishockeyspil, men overvejer at erhverve sig et, så er NHL 10 et køb værd. Hvis man derimod allerede ejer NHL 09 og synes spillet er fantastisk, men man ikke nødvendigvis går så højt op i, om en håndfuld spillere har skiftet klub siden sidste år, så ville vi anbefale, at man venter og ser, hvad EA har i støbeskeen til NHL 11.
NHL 10

NHL 10

UdviklerEA Sports