NHL 09

Anmeldt af: Dennis Haagensen - 6. oktober 2008 - kl. 12:04
7 0

Electronic Arts er for 17. år i træk på isen med deres NHL 09. Men kan det leve op til fordums storhed?

Hele 17 år er gået siden Electronic Arts for første gang bevægede sig ud på isen i deres NHL-serie. Den gang blev spillet kaldt ”det mest realistiske ishockeyspil på markedet” og havde, takket være officielle licenser, de korrekte navne på samtlige spillere på de inkluderede hold. Her i 2008 er Electronic Arts endnu engang på banen med sidste skud på stammen, og realismen er endnu engang i højsædet.

Udover mulighederne for at spille en standardkamp mellem to hold efter eget valg eller en karrieredel, hvor du forsøger at føre et hold helt til toppen i ligaen, så har Electronic Arts inkluderet elementet ”Be A Pro”, hvor du som nyudklækket spiller skal stille op i AFL-ligaen, udvikle din spiller og forhåbentlig bliver hvervet af et af NHL-holdene, hvorved du i sidste ende kan se dig selv med selveste Stanley Cup’en i hånden. Men vejen er lang og snirklet.

Be-A-Pro kendes fra blandt andet Fifa 08, ligeledes fra Electronic Arts, og udmærker sig ved, at du ene og alene styrer din kreerede spiller igennem alle kampe. Selv ved udskiftninger eller en tur i straffeboksen må du blot sætte dig tilbage og se dine holdkammerater vinde eller tabe kampen. Dette giver en høj grad af indlevelse i spillet, specielt når man fra sidelinien kan se modstanderne udnytte et svagt øjeblik i forsvaret til at bringe sig foran. Det kribler i fingrene for at komme ind på isen igen, men man må vente, til man er nogenlunde udhvilet, ellers vil man hurtigt finde vej tilbage til sidelinien.

Med henblik på at forhøje realismen i spillet har udvikleren blandt andet brugt over 300 animationer til kamp- og checkingsystemerne. Samtlige animationer er skabt af Euphoria-motoren, der senest er blevet benyttet i Star Wars: The Force Unleashed. NHL 09 benytter sig dog ikke af teknologien ingame, men blot animationer optaget fra denne motor. Dette fokus på spillets realisme har efterhånden fået spillet til at virke rimeligt indviklet for nye spillere, og derfor har Electronic Arts inkluderet muligheden for at benytte sig af controller-layoutet fra NHL 94. Dette simple layout gør det lettere at sætte sig ind i den basale kontrol.

Online har NHL-serien fået tilføjet en stor nyhed, nemlig muligheden for at sammensætte et hold på op til 50 spillere. Hvert hold kan dog kun have 6 spillere i en enkelt kamp, men disse spillere repræsenterer hele holdet og kæmper for at holdet kan bevæge sig op af ranglisten. Når systemet engang kommer til at køre fuldstændigt, og et forudbestemt antal kampe er spillet i ligaen, så vil de bedst placerede hold blive inviteret til at dyste mod andre i en playoff-turnering. Det endelige vinderhold vil løbe af med fysiske præmier doneret af Electronic Arts samt få spillernes respektive navne skrevet på ligaens Hall of Fame.

Grafisk præsenteres kampene nærmest som en fjernsynsudsendelse startende med et kig på spillernes vej til isen, krydret med statistikker og små anekdoter, hvorefter kampen fløjtes i gang og slagets gang følges nøje. Desværre lider spillet af et tydeligt drop i frameraten under introduktionen af holdene, men selve kampen afvikles flydende. Animationerne, der som tidligere nævnt er optaget fra Euphoria-motoren, er realistiske og ofte voldsomme, men man undres lidt over, hvorfor Electronic Arts har valgt ikke at inkludere Euphoria-teknologien i spillet, da det blot ville forøge realismen og gøre hvert sammenstød til noget specielt.

På lydsiden er spillets to kommentatorer, Gary Thorne og Bill Clement, vendt tilbage og tilføjer en ekstra dimension af liv til spillet, og de gør det godt. Selvom der hist og her falder en enkelt gentagelse eller to, så virker kommentarene til kampene realistiske og nærmest live. Spillets effekter har vel næppe ændret sig synderligt i løbet af de sidste mange år, men har fået selskab af tilråb fra publikum og trænere.

Spillets replayfunktion har også fået en større overhaling siden de første spil i serien, og du har nu mulighed for at se kampens bedste øjeblikke igen og igen, tage screenshots af disse og uploade videoklip direkte til Electronic Arts’ servere, så dine venner kan se med.

NHL 09 er fortsættelsen på en stolt serie af sportstitler fra Electronic Arts siden den første udgave tilbage i 1991 og skuffer absolut ikke. Er man blot en lille smule fan, så vil NHL 09 stå som det primære valg, når der skal vælges en ny omgang ishockey til samlingen. Spillets små fejl overskygges af dets store forcer som Be A Pro, der sætter standarden for fremtidige spil i serien. Electronic Arts har endnu engang hævet barren og udgivet et spil, som det ville være synd at være foruden.
NHL 09

NHL 09

UdviklerEA Canada