NHL 06

Anmeldt af: Sune Meyer (Goose Fraba) - 3. oktober 2005 - kl. 17:03
0 0

Sidste år blev der, som bekendt, ikke spillet nogen officiel NHL sæson. Det forhindrede dog ikke spillene fra EA og 2K Sports i at udkomme, alt imens mange af virkelighedens store NHL stjerner rejste til europæiske ligaer for at spille og øge sportens popularitet på vores breddegrader. Mange danskere husker eksempelvis nok Todd Simpson, der i mellemtiden er rejst tilbage for at spille for Chicago Blackhawks, og hans vej til guldet med Herning Bluefox i 2004-2005 sæsonen.

Vi nærmer os nu med hastige skridt startskuddet på NHL ligaens 2005-2006 sæson, og er man fan af EA’s hockey serie, så er der i år rigtigt mange grunde til at opgradere til den nyeste version, selvom gameplayet på mange områder er det samme. Sidste års pause i NHL ligaen har betydet, at mange spillerkontrakter har skullet genforhandles, og det har ført til klubskifte for en lang række store profiler i ligaen. Herudover har man indført en række nye regler, som naturligvis også har fundet vej ind i NHL 06 spillet, der skal være med til at præge spillet mere offensivt og gøre det endnu mere tilskuervenligt. Endeligt har vi i Europa nu også mulighed for at gå online med NHL 06 og for første gang måle os med de hærdede hockey gamere fra Nordamerika.

Varemærket for EA NHL spil har altid været den lækre præsentation og det lettilgengælige gameplay. Tendensen fortsætter i NHL 06, hvor man har beholdt arcade hockey stilen fra sidste år og tilsat lidt nyheder rundt omkring.

Kernemekanikken i spillet er således stort set intakt fra sidste år, med de hårde hits og de individuelle skydeknapper for slapshots og wristshots. Desuden er selve hockey fysikken stort set intakt, hvor der er, på godt og ondt, er fokus på en lidt forsinket reaktion på spillernes bevægelser, men tilgengæld pucks der stort set klæber til hockey staven.

Når det så er sagt, så er deke systemet blevet fornyet ganske betragteligt. Igennem bevægelser med venstre analog stick kan man, udover at kunne flytte spilleren, nemt finte til højre og venstre side imens skudknappen holdes inde. Nærmer man sig modstanderens mål, så kan man desuden forsøge sig til de virkeligt blærede dekes, så som toe-drags og skud mellem benene, ved flytte højre analog stick i en given retning. Når man slipper denne stick, skydes der automatisk, men det er en god ide at være opmærksom på, om spilleren man udfører et sådant deke med er markeret med en stjerne, da det kun er de mest talenterede puck handlers på holdene, der har evnerne til at score med succes på denne måde.

Et andet område, hvor forandringer har præget NHL 06, er administreringen af turbo. Faktisk har man her grebet til en forholdsvis realistisk løsning: turbo er kun noget man har i et begrænset omfang i hver periode, så man bør vælge med omhu, hvornår man vælger det højeste gear. Yderligere har man tilføjet en god lille detalje fra rigtig hockey, nemlig at kontrollen over pucken er mindre i fuld fart, hvorfor modstanderen nemmere kan poke checke den væk i disse situationer.

En anden god detalje i spillet er inkluderingen af en målskive i modstanderens mål. Således kan man se, hvorhen man sigter på målet, så længe en af skudknapperne holdes inde, og med let overskuelighed ændre skudretningen. Det er en simpel tilføjelse, men den fungerer glimrende og sørger for, at man ikke ved et uheld kommer til at sigte skævt med den analoge stick i kampens hede.

Et af de store ankepunkter ved sidste års EA NHL spil var, at AI spillerne konstant checkede en, så det var meget svært at sætte et angreb op i modstanderens zone. Det har man nu rådet bod på ved at koncentrere AI indsatsen inde mod center isen. Således kan man ofte positionere sig i siderne eller bag målet med pucken uden at blive mødt af en modstander og samtidigt ligge en angrebstaktik i ro og mag. På den ene side øger det fornøjelsen ved at angribe, men på den anden side føles det noget urealistisk, at man kan stå urørt i modstanderens ende med pucken, selvom man ikke er i en overtalssituation.

Det overordnede indtryk af gameplayet i NHL 06 må siges og være, at vi, som i andre år, taler om et spil med arcade hockey i første række og med enkelte strejf af simulationshockey hist og pist. Det er de nye in-game features ikke med til at ændre på. Poke checking er relativt svært og selvom hits er fede, når de lykkedes, så er de også relativt nemme at misse. Dette kan altsammen føres tilbage til spillernes lidt langsomme reaktioner og stive kontrol, samt manglen på at kunne skøjte baglæns med en spiller efter eget ønske. Derfor indbyder NHL 06 til et løst og aggressivt forsvarsspil, kombineret med en favorisering af offensiv hockey med smarte angrebstræk.

Noget som dog overbeviser på de fleste punkter i spillet er indstillingsmulighederne. Man kan individuelt fastlægge en lang række parametre for, hvorledes kampene skal forløbe. Det være sig alt fra sværhedsgrader, til game speed og hyppigheden af slagsmål m.m. Man savner dog, som nævnt ovenfor, kontrolmuligheder for spillerne på forsvarssiden. Vil du skøjte baglæns med en bak, så bestemmer spillet eksempelvis, at det kun må ske i egen halvdel, og ikke når man selv ønsker det.

Game modes i NHL 06 er et område, hvor grundlaget lige nøjagtigt er dækket, men så heller ikke mere. Således er der de essentielle modes, så som exhibition, season, dynasty og elite leagues, hvor man kan spille sæsoner i de svenske, tyske og finske ligaer. Disse kræver vist ingen nærmere introduktion, udover dynasty mode, som også kaldes franchise mode i nogle andre sportsspil og tillader en at styre en hockey klub som ejer, med de dertilhørende forretningsmuligheder, draft picks, lønninger osv.

Efter fravær sidste år, har create-a-player delen fundet vej tilbage til NHL 06. Den har været savnet af mange og tillader en at fastlægge en række fysiske træk, heriblandt ikke mindst blå øjne, brækkede næser og ar, som det hører sig til for hærdede hockey spillere. Skulle man have lyst til at kreere et helt hold af egne spillere, eller anvende nogle af dem i dynasty mode, så har man også muligheden for det.

Dog ser det skidt ud med andre modes. Der er ikke en descideret playoff mode, udenfor season og dynasty, men istedet for en world tournament, hvor man enten spiller med landshold, eller erstatter holdene enkeltvis med foretrukne klubhold. Skills competitions, som dem man kender fra NHL 2K serien, til at finpudse forskellige aspekter af sit hockey spil, som breakaways og slap shots, kan man også kigge langt efter. Ligeledes ser det tyndt ud med mini-games. Faktisk er der kun et mini-game, enten med eller uden tidsbegrænsning, i NHL 06. I modsætning har NHL 2K spillene de seneste år haft masser af sjove mini-games, som endda også kan spilles online.

Det bør også lige nævnes at spillet, grundet sin tidlige release, ikke har en helt opdateret roster, i forhold til hvordan den vil se ud, når den rigtige NHL sæson starter i oktober. En af de helt store handler, der så Atlanta Thrashers talentet Dany Heatley og Ottowa Senators angriberen Marian Hossa bytte klub, er eksempelvis ikke med. Heller ikke rookie spilleren Crosby, der inden sæsonstart blev draftet som nummer 1, har fundet vej ind i spillet endnu. Dog er der allerede roster updates klar, der tillader Xbox og PS2 ejere at aktualisere deres rosters, såfremt de har online adgang.

For europæere vil den største fornyelse i NHL 06 uden tvivl være online understøttelsen, der tillader danskere at spille virtuel hockey på tværs af landegrænserne. En interessant opbygning af online delen er, at ens rangering stiger i form af levels, lidt ligesom i rpg spil. Desuden kan man chatte med folk i forskellige lobbies og finde modstandere her, foruden mere gængse features, som friends lists og muligheden for at sende beskeder. En rigtig fin ting er, at man har gjort det muligt at spille mod folk fra hele verden, og ikke kun i Europa. Det giver et meget større udvalg af modstandere, da størstedelen af online hockey gamere, ikke overraskende, kommer fra USA og Canada. Dog er der to problemer med online delen. For det første kan man kun spille ranking matches, hvis game speed står på ”fast” og ud fra standartindstillinger. Således har man ikke muligheden for at tone arcade aspektet af spillet ned, ligesom man har offline. Det andet problem er, at NHL 06 desværre ikke kører særligt flydende online, sammenlignet med NHL 2K spillene, også selvom man spiller mod folk, hvor forbindelse har den optimale status. Denne lag gør at forsvarsspillet går fra at være svært, til at blive praktisk talt umuligt, hvilket vil være frustrerende for dem, som lægger lige meget vægt på spillet i begge ender.

Man skal være mere end bare en smule kræsen, hvis man ikke er imponeret over grafikken i NHL 06. Spillerne ligner alle sig selv fra den virkelige verden, komplet med skiftende ansigtsudtryk, og der er kommet endnu mere detaljerede textures på dem og omgivelserne end sidste år. Animationerne ser fremragende ud, og ikke mindst de nye dekes indbyder til at blive nydt i replays. Desuden har man piftet effekter på isen op i år, så der nu tydeligt sprøjter is op, når spillerne laver skarpe sving med skøjterne. En anden fin detalje er, at målmændenes vanddunk flyver ned, hvis man banker et skud op i højre hjørne af målet. Det er svært at se, hvordan man skulle kunne presse meget mere ud af denne generations hardware. Xbox versionen lader til at have lidt ekstra polygoner lagt ind rundt omkring og en lidt mere stabil framerate, takket være den kraftigere hardware, men spillet ser flot ud på alle konsollerne.

Lydsiden behøver dog heller ikke skamme sig i NHL 06. Lydeffekterne på isen og fra tilskuerne er som de skal være, og makkerparret Jim Hughson og Craig Simpson kommenterer overvejende begivenhederne på fornuftig vis. EA fortsætter med deres Trax tema, hvad musikken angår, og der er i alt 13 rock inspirerede numre til spillet, hvoraf de fleste passer meget godt til den stemning, det hurtige gameplay lægger for dagen. Dog ville en håndfuld numre mere nok ikke have været nogen skade til, for variationens skyld.

Hvis man bliver bidt af gameplayet i NHL 06, så skal de omfattende game modes, som season og dynasty, nok holde en beskæftiget i rigtigt mange timer. Hvis man kan tollerere lag og det hurtige gameplay i ranking games, så kan der også tilbringes meget tid med spillet online.

NHL 06 er uden tvivl en markant forbedring af sidste års spil. Vi snakker ikke kun om, at der er kommet enkelte kosmetiske løft og en opdateret roster. De nye deke muligheder, den ændrede AI og tilføjelsen af et sigtekorn i målet er altsammen med til at øge glæden ved at spille offensiv hockey. Man skal dog være klar over, at NHL 06 stadig overvejende er arcade orienteret, selvom man i offline delen kan gøre en del for at præge spillet over i retning af simulation. Langt om længe er online delen også nået til Europa, men manglende indstillingsmuligheder i ranking matches og lag, selv på korte geografiske afstande, hæmmer fornøjelsen. Hvis man næste år prioriterer forsvarsdelen af ishockey lige så højt som angrebet og forbedrer online aspektet, så er man kommet det ultimative hockey spil et stort skridt nærmere, men som det står nu, så er NHL 06 bestemt også pengene værd. Spørgsmålet er bare om det er nok til at vælte NHL 2K opdateringen af tronen, eller om 2K Sports serien fortsat vil regere som det bedste ishockey på gaming scenen.
NHL 06

NHL 06

UdviklerEA Canada