Need for Speed: Hot Pursuit

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 15. november 2010 - kl. 22:10
20 0

Need for Speed er tilbage og denne gang med Burnout udviklerne ved roret – og det kan mærkes på både godt og ondt.

Need for Speed serien kører nu på sit 16. år, og i den tid har serien været vidt omkring – med varierende succes. Det hele startede ud med en kærlighedserklæring til nogle af verdens flotteste biler, da det første spil foruden at være et fint racerspil også nærmest var et leksikon med billeder, info og filmklip om de mange biler, som var med i spillet.

Serien har været forbi flere genrer; street racing i ”The Fast and The Furious” stilen, det lidt mere realistiske i Need for Speed: Shift fra 2009 – ja faktisk også rally, da de gode gamle V-Rally spil fik påklistret Need for Speed navnet i USA. Nu vender serien mere eller mindre tilbage til sine rødder med politijagter, masser af eksotiske biler og flotte omgivelser. Det er engelske Criterion Games (i samarbejde med svenske DICE), som står bag spillet, og Burnout skinner da også klart igennem den flotte Need for Speed facade.

Det betyder altså også, at hvis du er til realistiske bilspil, så er det ikke her, du skal kigge. Need for Speed: Hot Pursuit er en arkaderacer med stort A, hvor der er fokus på race i nogle af verdens vildeste sportsvogne og på hæsblæsende politijagter – og det hele foregår på åbne landeveje, smukke kyststrækninger og snoede bjergveje i Seacrest County. Her er der ingen garage, ingen mulighed for at male, tune eller pille ved ens bil på nogen måde – i Need for Speed: Hot Pursuit drejer det sig nemlig kun om én ting; at køre race – eller som politi- at lukke ned for de vilde fartbøller, som hærger Seacrest Countys smukke landeveje.

Seacrest County har en af verdens mest effektive politistyrker, som er udrustet med de samme sportsvogne og superbiler, som fartsynderne. Seacrest County er udformet som ét stort vejnet, hvor alle veje er forbundet med hinanden, men det gør ikke Need for Speed: Hot Pursuit til en åben racer som f.eks. Burnout: Paradise, hvor man skulle køre rundt i omgivelserne for at støve løb og udfordringer op – heldigvis da. Man vælger sine løb på et fint og overskueligt oversigtkort, og her kan man også vælge, om man vil være racer, politi eller bare blande det hele lidt. Man behøver nemlig ikke decideret at vælge side, men har man lyst til kun at spille som politi, kan man gøre det ved udelukkende at vælge disse løb, og det samme hvis man vil være racer.

Spillet indeholder en række forskellige løbstyper, som varierer alt efter, hvilken side man vælger at spille på. Som racer kører man f.eks. tidskørsler, dueller mod en enkelt modstander eller fulde street races, hvor det gælder om at komme først – for enhver pris. Efter hvert løb bliver man vurderet og på baggrund af ens placering, hvor godt man har kørt og ens placering på Speedwall’en, får man tildelt bounty. Efterhånden som ens bounty-niveau stiger, åbner man op for nye biler, nye løb og nyt udstyr, som sømmåtter, politijammere, EMP’s og andet.

Som politi er opgaverne en lidt anden. Her handler det oftest om at stoppe de illegale løb på landevejene ved at smadre deltagerne én efter én – gerne inden de når målstregen. Andre gange skal man nå hen til et bestemt punkt, inden tiden løber ud, for at deltage i en vejspærring, eller man skal stoppe en enkelt fartbølle, som f.eks. kører i en stjålen bil. Som politi har man naturligvis mulighed for at gøre brug af vejspærringer, sømmåtter, EMP-angreb og politihelikoptere.

Som politi belønnes man også med bounty (som ikke lægges oveni den bounty, man optjener som racer, da hver side har sit eget bounty-regnskab), og man lukker efterhånden op for nye biler, og ens hjælpemidler (vejspærringer osv.) bliver opgraderet. Det er faktisk ganske sjovt at spille lovens lange arm for en gang skyld, og det er en fornøjelse at smadre de illegale racers dyre biler – noget det danske politi måske skulle begynde at praktisere, når T. Hansen Johnny ikke kan styre sig på de jyske landeveje.

Need for Speed: Hot Pursuits karrieredel er fyldt med løb, og man bliver ikke færdig med denne del af spillet på en weekend. Faktisk virker karrieredelen måske en smule for lang, da man begynder at kede sig lidt med tiden, da de forskellige løbstyper ikke er forskellige nok til at byde på specielt meget variation. Det gode er, at man konstant bliver belønnet af spillet med nogle af verdens fedeste racerbiler og superbiler fra nogle af verdens største bilproducenter – og som en god lille feature kan man løbende deltage i såkaldte preview events, hvor man får en prøvetur i en bil, som man låser op for senere i spillet, så man på den måde får en forsmag på, hvad der er i vente. Det er i øvrigt også fedt at se nogle af verdens lækreste biler, som f.eks. en Bugatti Veyron eller en Aston Martin One-77, som politibiler.

Hot Pursuit Online er spillets multiplayerdel, hvor man kan køre race mod 7 af ens venner i tre forskellige løbstyper; Hot Pursuit (halvdelen af spillerne er racere, som skal nå til målstregen for at vinde, den anden halvdel skal som politi forhindre, at det sker), Interceptor (én racer mod én politibil) og Race (et traditionelt race om at komme først over stregen). Da vi testede spillet før det udkom, var det begrænset, hvor mange vi kunne finde at spille med, men de løb jeg nåede at deltage i fungerede fint, og er man en håndfuld venner, som vil give den gas som den ultimative politistyrke, er der bestemt grobund for god underholdning. Multiplayerdelen er rimelig traditionel, og det er desuden lidt ærgerligt, at man kun kan spille online og ikke side om side med en ven i sofaen – det var ellers oplagt til en gang politi og røvere på landevejene i Seacrest County.

Det helt store omkring Need for Speed: Hot Pursuit er Autolog – der lyder som noget en tysk ingeniør hos en tysk bilfabrikant kunne have navngivet. Men det er heldigvis langt mere sexet, end hvad det lyder. Autolog er skabt ud fra den filosofi om, at langt de fleste af os ikke er interesseret i at se, at vi ligger nummer 128.755 på et online leaderboard – vi vil langt hellere se, hvordan vi klarer os mod vores venner. Derfor putter Autolog ens venner, som også spiller Need for Speed: Hot Pursuit, i centrum af ens eget spil.

Autolog holder hele tiden øje med, hvordan vennerne klarer sig, og man kan ud for ethvert løb se, hvordan man er placeret i forhold til ens venner på Speed Wall’en. Man får løbende beskeder om, hvis en af ens tider er blevet slået af ens venner, og på oversigtskortet, hvor man vælger sine løb, anbefaler spillet, hvilke løb, man skal tage, hvis man vil forsøge at slå ens venners tider igen.

Autolog er egentlig bare en udvidet form for et online leaderboard med ens venners tider på, men det er integreret så godt i spillet, at det bliver langt mere end det, da det bliver til en aktiv del af spillet. Det giver et ekstra lag til karrieredelen, at man ikke længere alene kæmper for at nå de mål, som spillet sætter op for en, men på samme tid forsøger man at slå ens venners tider. Det kræver dog, at man er online med ens Xbox, og at man har nogle venner, som også spiller Hot Pursuit – har man ikke det, får man stort set ikke glæde af Autologs mange lækre features.

Det er i selve gameplayet, at Burnout for alvor skinner igennem. Man har et boostmeter, som man lader op ved at køre i den forkerte side af vejen, ved at køre tæt forbi de modkørende og lignende – præcis som i Burnout. Følingen med bilerne minder også en del om Burnout, da man igen har følelsen af, at man styrer en løbsk bowlingkugle på vej ned af en bakke på grund af en tung og upræcis styring, og derfor er man mange gange henvist til at være passager i uheldene, da styringen simpelthen er for tung til, at man kan nå at reagere. Det er lidt ærgerligt – jeg ville langt hellere have haft en mere stram og præcis styring som i f.eks. Blur.

Need for Speed: Hot Pursuit ser utroligt flot ud. Seacrest County dækker alt fra smukke kyststrækninger til skove, bjerge og lange lige landeveje. Landskaberne er fremragende, og det hele krydres med nogle særdeles flotte vejreffekter, hvor himlen flækkes af lyn, og omgivelserne spejles i de våde veje. Bilerne ser ligeledes meget flotte ud, og det er længe siden jeg har set en samling af så lækre biler, som i Hot Pursuit. De er der alle sammen - fra verdens største bilfabrikanter som Audi, BMW, Aston Martin, Bugatti, Chevrolet, Maserati, Jaguar, Porsche, Lamborghini og mange flere. Lidt i tråd med det første Need for Speed indeholder Hot Pursuit masser af informationer om hver bil, som man kan vælge at lytte til, mens bilen og dens detaljer vises fra nogle flotte vinkler. Der er endda et par lækre casevideoer på udvalgte biler.

Need for Speed: Hot Pursuit er en af årets bedste arkaderacere. Var du fan af Burnout, vil du elske Hot Pursuit, da Burnout DNA’en skinner tydeligt igennem – på både godt og ondt. Spillet belønner hele tiden spilleren, det byder på smuk grafik, masser af lækre biler og hæsblæsende race, lige meget om man vælger at være politi eller street racer. Det eneste negative jeg har at sige om spillet er, at karrieredelen kan blive en smule ensformig med tiden (specielt hvis man ikke har venner, som også ejer spillet), og at styringen er for tung og upræcis til et spil, hvor farten er så høj, som den er her. Den vil være kilde til mange uheld, og det er frustrerende.

Er du til vilde racerløb igennem smukke landskaber og gerne med politiet i hælene, så tag et kig på Need for Speed: Hot Pursuit, som med sikkerhed ikke vil skuffe dig.
Need for Speed: Hot Pursuit

Need for Speed: Hot Pursuit