Nail'd

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 30. januar 2011 - kl. 21:18
10 0

Nail’d er et off-road spil af den gode gamle skole – bortset fra, at dette spil ikke er særlig godt. Man skal være noget af en off-road fanatiker, hvis man skal have glæde af Nail’d.

Nail’d er en off-road racer fra polske Techland, som nok er bedst kendt for deres Call of Juarez westernspil. Spillet minder en smule om det glimrende Pure men det er slet ikke på niveau med Black Rocks off-road racer – ikke i nærheden faktisk.

På mange måder virker Nail’d lidt gammeldags. Det er svært at sætte en finger præcis på hvad det er, men det virker som de arkade-racerspil man så for 10 år siden. Nail’d indeholder ingen karrieredel, men derimod en turneringsdel, hvor man, enten på en motocross-motorcykel eller på en firhjulet ATV crosser, deltager i en række løb fordelt fordelt rundt omkring i verden. Ved at fuldføre et antal løb, lukkes der op for nye løb, men kun ved at klare alle løbene, får man adgang til den store finaleturnering. Der er en god portion løb i turneringsdelen og selv om sværhedsgraden i starten nærmest er fornærmende lav, bliver det bedre i løbet af turneringen.

Foruden turneringsdelen er der en Go Off-Road gamemode, hvor man kan køre tidskørsler eller spille på hvilken som helst bane man ønsker uden først at skulle låse den op, som man skal i turneringsdelen. Der er tre forskellige løbstyper; Simple Racer hvor det blot gælder om at komme først i mål, Time Challenge hvor man skal nå en række checkpoints inden tiden løber ud og Stunt Challenge, som er traditionelle løb, hvor man får points for f.eks. at lande rigtigt med motorcyklen eller hoppe igennem nogle ringe med ild.

Endelig er der en online multiplayerdel, hvor man enten kan spille over Xbox Live eller lokalt netværk. Multiplayerdelen indeholder de features man forventer, men jeg havde svært ved at finde spillere at spille med, men de få løb jeg formåede at spille, fungerede fint.

Som du måske kan se på min opremsning af gamemodes i afsnittene ovenfor, har jeg svært ved at finde på noget at sige om Nail’d. Det er fordi, at spillet på mange områder er som utallige andre off-road racerspil vi har set de sidste mange år – det stikker ikke på nogen områder næsen lidt frem i forhold til den grå masse.

Gameplayet er strippet for enhver form for realisme – hvilket naturligvis er helt bevidst fra udviklernes side. Resultatet er dog blevet et spil, som nærmest spiller sig selv. Det er stort set umuligt at styrte når man lander fra de store hop, hvis man slipper joypadded, er det lige før at spillet selv tvinger spilleren igennem svingene og derfor føler man ikke rigtigt, at man spiller når man spiller – det er en lidt sær følelse. I løbet af et løb, er det ikke på noget tidspunkt nødvendigt at slippe gashåndtaget og det føles mere som om, at man styrer en løbsk bowlingkugle på vej ned af en stejl forhindringsbane. Desuden er der stort set ingen forskel på de tre forskellige løbstyper, så gameplayet går meget hurtigt hen og bliver utroligt ensformigt og kedeligt.

På den positive side, vil jeg nævne banedesignet, som er ganske glimrende. Spillets 14 baner er placeret rundt omkring i verden; i Arizona, i Andesbjergene, i Grækenland og i Yosemite National Park i Californien. Banerne er ganske store, de er spækket med genveje og flere forskellige ruter og de indeholder nogle af de vildeste hop jeg har set i noget racerspil. Fart og vilde hop er hvad Nail’d drejer sig om og der går ikke mange minutter, inden man flyver igennem luften blandt varmluftballoner, igennem de roterende vinger fra vindmøller og hopper over kørende godstog. Det går dog nogle gange så stærkt, at man kan have svært ved at se hvor man skal hen og den mildest talt underlige fysik gør, at man nogle gange dør ved at snitte en træstamme, mens man kun lige bliver skubbet ud til siden, hvis man kører direkte ind i godstog.

Grafikken er fin og den fungerer som den skal og mange gange går det simpelthen så stærkt, at man slet ikke ser hvis der skulle være en lille smutter i omgivelserne. Man ser det hele igennem et ekstremt ”fiskeøje”, som formentlig er lavet for at skabe en følelse af fart, men det er næsten for meget af det gode i det her tilfælde, da grafikken ofte ser nærmest deform ud pga. dette.

Lydsiden er rædselsfuld. Om man kan lide soundtracket med tung musik fra Deftones, Fear Factory og Hatebreed må være op til den enkelte, men musikken passer dog til spillets stil. Nogle af lydeffekterne er direkte irriterende og lydene når man bladrer rundt i spillets menuer, er alt for voldsomme og man har slet ikke lyst til at undersøge menuerne. Jeg endte med at slukke for soundtracket og skrue lydeffekterne ned på omkring 25% volume, så var spillet lidt mere udholdeligt at høre på.

Nail’d er ikke noget godt spil. Fysikken er udover det hele, gameplayet er kedeligt og ensformigt og lydsiden er virkelig forfærdelig – og disse ting kan et opfindsomt banedesign og nogle sindsygt store hop, ikke opveje – langt fra. Det er svært at anbefale Nail’d til nogen – hvis du er ude efter et off-road spil med vilde hop og høj fart ned af bjergsider, så find Pure et sted i en rodekasse – det kan fås for en slik. Hvis det ikke er en mulighed, så smut du i træningstøjet og løb en tur ud i skoven, hop ned af nogle bakker og rul dig i jorden. Det er billigere og sjovere end at spille Nail’d.
Nail'd

Nail'd

UdviklerTechland