MotoGP 10/11

Anmeldt af: Morten Skou - 2. april 2011 - kl. 12:09
0 0

Der er motorcykelræs for alle pengene i Capcom's nyeste udgivelse i deres MotoGP-serie.

Til trods for, at det at have en motorcykel længe har været ganske populært i Danmark, så tyder meget på, at spil i motorcykelgenren ikke er specielt populær her på Xboxlife. Hvis vi kigger på den forrige udgivelse i MotoHP-serien, så ligger antallet af brugere, der har haft MotoGP-serien i Xboxen, helt nede omkring tyve. Ikke desto mindre har vi taget styrthjelmen på og kastet os ud i, hvad der med stor sandsynlighed er det bedste spil indenfor denne genre.

I starten af spillet får man mulighed for at vælge, hvilken sværhedsgrad, man ønsker at spille på. Der er fire forskellige sværhedsgrader, og ens valg har blandt andet indflydelse på, hvilke hjælpemuligheder så som racingline, hjælp til at bremse og lignende, man har til rådighed. Man kan naturligvis altid ændre indstillingen senere hen.

Selve spillet består af flere forskellige spiltyper, World Championship, Career mode, Challenge mode, Timetrial og så selvfølgelig muligheden for at konkurrere imod andre motorcykelfans via Xbox Live.

Karrieredelen af spillet er ganske omfattende, og lige så snart man har indtastet sit navn og valgt hvilket nummer, der skal stå på ens læderjakke, bliver man kastet direkte ud i det første løb. Løbet er en slags tutorial, hvor en venlig stemme fortæller dig om, hvordan de mest basale ting ved en motorcykel fungerer, samtidig med, at du vel at mærke kan afprøve det direkte på banen – det er ret smart lavet, ikke noget kedeligt her, men direkte action fra starten.

Man starter ud med at køre i den mindste liga, hvor cyklerne er på 125CC. I slutningen af hver sæson har man efterfølgende mulighed for at blive i samme liga eller prøve kræfter med de lidt kraftigere motorcykler. Inden hvert løb har man mulighed for at køre træningsløb og kvalifikation, begge ting kan klart anbefales, da det som regel kan ses på de placeringer, man ender ud med at få i selve løbet – en anden god grund til både at gennemføre træning og kvalifikationen er, at man optjener såkaldte ”reputation”-point, som gør, at man stiger i rang. Måden som denne ”reputation” bliver beregnet på er ud fra, hvordan man kører i de forskellige løb; klarer man svingene på den rigtige måde og undgår at køre galt, så vil ens score stige – kører man ind i de andre eller kører af banen, så vil ens score falde. Det er muligt at følge med i udviklingen af sin score i ”real time” samtidig med at man kører.

Selve styringen af karrieredelen foregår i en række menuer, hvor en kalender er det helt centrale. I kalenderen kan man hoppe frem til næste løb og få en simpel oversigt over, hvornår ens udviklere er færdige med at lave nye opgraderinger til motorcyklen. Du kan også se, hvornår dit personale skal have løn. For at det hele ikke kun skulle være racerløb, så har Capcom nemlig også tilføjet lidt forskellige muligheder for at ansætte forskelligt personale, som kan udvikle opgraderinger til din motorcykel og finde sponsorer – desværre skal de alle have løn, så man skal passe på med ikke altid at købe de dyreste, ellers risikerer man, at man pludselig ikke har penge til at betale dem, og så må de jo få sparket.

Selv om spillet byder på flere forskellige sværhedsgrader, hvoraf den sværeste er seriøst vild, så er styringen generelt lidt sværere at vænne sig til, end man er vant til fra de forskellige bilspil, men når man først har fået styr på den, så er det egentlig ikke noget, man tænker så meget over. Det mest basale er, at man selvfølgelig både har en for- og bagbremse, og at cyklen reagerer forskelligt alt efter, hvilken en af de to man bruger.

Den svære styring betyder også, at man nogle gange ryger på røven, realistisk set er der nok ikke så mange motorcyklister, der rejser sig op og kører videre, hvis de lige er væltet med 200 km/t, men det er selvfølgelig ikke et problem i et computerspil. For at gøre det hele lidt nemmere, har man mulighed for at spole tilbage i tiden og eksempelvis tage et sving, som man lige er væltet i, en gang til. Problemet er nemlig, at der også er fart på dine modstandere, så hvis du ryger af, så er der en ret høj risiko for, at du havner et godt stykke nede i feltet.

Når det kommer til det grafiske er spillet udmærket. Der er dog også nogle ting, som de godt kunne have brugt noget mere tid på, eksempelvis er motorcyklen ikke specielt detaljeret, når man bruger det kamera, som kigger ud igennem kåben. Der mangler også lidt finpudsning af de forskellige detaljer hist og her, og det er synd. En af de ting, som er vigtigt i forbindelse med spilleoplevelsen i denne genre er naturligvis fartfornemmelsen – og den er uden tvivl til stede i stor stil – så til trods for, at det grafiske ikke er perfekt, så er det ikke noget man rigtigt tænker over, når man suser derud af.

Lydsiden er derimod en lidt tam oplevelse, hvilket nok er ganske naturligt, eftersom man ikke så ofte skifter motorcykelen ud, og derfor er motorlyden jo den samme i lang tid af gangen. Til gengæld har man valgt at krydre lydsiden med musik også under løbene, dermed er der noget, der kan fjerne fokus fra lyden af en motor, der konstant bliver presset til det yderste.

Spillet giver, som tidligere nævnt, også mulighed for, at man kan spille imod sine venner over Xbox Live. Desværre er det slet ikke lykkedes for undertegnede at finde nogle at spille med online, hvilket egentlig er utroligt, eftersom spillet nu har været ude i et stykke tid. Jeg har derfor af åbenlyse årsager valgt ikke at anmelde onlinedelen, som ellers både skulle tillade op til 20 spillere online samtidig, ranglister og ”spectator mode”.

Holdbarheden af MotoGP svinger uden tvivl alt efter, om man kan lide genren eller ej. Hvis man udelukkende ser på de muligheder, som der er for at spille i de forskellige spiltyper, så gemmer der sig en rimelig pæn sjat timer. Derudover kommer naturligvis Xbox Live mulighederne, hvis der vel at mærke er andre online, som man kan spille med.

Som afsluttende bemærkning skal det siges, at hvis man har spillet det forrige spil, så er der nogle ekstra bonusting i MotoGP 10/11, som man kan få, og som andre uden savegame fra forrige spil ikke kan. Man kan dog stadigvæk se hvilke ting det er, hvilket virker lidt provokerende – men selvfølgelig meget fedt for dem, som har købt den forrige udgivelse i serien.

Det er egentlig lidt sjovt, at der ikke er større interesse fra de danske Xbox-ejere for denne genre, specielt set i lyset af, at når der kommer en titel på gaden som eksempelvis Test Drive Unlimited 2, så er manglen på motorcykler i spillet en af de første ting, som folk råber op om.

Hvis man kan lide fart, bør man uden tvivl prøve MotoGP 10/11, det har rigtig mange af de samme elementer, som de mest populære bilspil har.
MotoGP 10/11

MotoGP 10/11