Mini Ninjas

Anmeldt af: Jesper Nielsen - 28. september 2009 - kl. 16:31
10 0

Io-Interactive er uden tvivl mest kendt for deres Hitman serie. Men med deres nye Mini Ninjas, viser firmaet sig fra en helt ny side. Om dette klæder det danske spilfirma, kan du finde ud af lige her.

Indenfor spillebranchen i Danmark har vi ikke meget vi kan føre os frem med, udover en hvis hr. Kyd, og så selvfølgelig IO Interactive. Og da sidstnævnte annoncerede de første billeder fra Mini Ninjas for cirka et halvt år siden, var der stor forundring blandt IO Interactives fans. Hvor var blodet, volden og den brutale tone, som de var så kendt for at levere med bla. Hitman og Kane & Lynch? Alt dette, er blevet erstattet i Mini Ninjas, med små søde karakterer, og plyssede dyr med store funklende øjne.

Mini Ninjas virker ved første øjekast et børnespil, og hoveddelen af spillet er også henvendt til det yngre publikum. Historien i sig selv er også meget nem at overskue. The Evil Samurai Warlord, har været så modbydelig at forvandle alle dyr, til sine egne ninjaundersåtter, for at overtage verdensherredømmet. Dette bliver du som Hiro, sendt ud for at sætte en stopper for af din ninjalærer. Udover det, skal du også redde dine venner som tidligere blev sendt ud på samme mission, men som blev taget til fange af The Evil Samurai Warlord. Det er faktisk alt hvad historien går ud på, og den er ikke just interessant eller original, og det gør altså at spilleglæden ryger en del, da det ikke virker specielt tiltalende at spille igennem en så tynd en historie.

Når man første gang sætter sig til at spille Mini Ninjas, får man følelsen af at man har prøvet det hele før. Udover muligheden for at stoppe tiden, og optage sig selv i dyrekroppe, er der ikke meget nyt under solen. Styringen er som vi kender den med en hoppeknap, almindeligt og hårdt angreb, samt en speciel evne. Alt sammen noget en mindreårig vil kunne håndtere. Spillets baner er på samme måde meget klichéfyldt, med almindelige fjender, og sværere røde fjender som skal nedkæmpes, en gang imellem lidt riverrafting, hvilket alt sammen kulminerer i en bosskamp, så heller intet nyt under solen på den front.

Efterhånden som du redder dine ninjavenner, får du ligeledes mulighed for at spille med dem. Hver af dem har hver deres styrker, og det kan være en klar fordel at drage nytte af disse, da det er noget nær umuligt at nedkæmpe en stor modstander, med en lille og hurtig ninja. Men hovedsageligt vil du komme til at bruge Hiro, da han er den eneste der kan bruge alle de specielle evner som magi osv.

Undervejs i spillet samler du forskellige blomster og urter. Disse kan bruges til at mikse forskellige drikke, der bla. kan gøre dig stærkere i en tid, eller regenerere dit helbred. Et fint touch til gameplayet, som bare desværre ikke kan bruges da spillet i sig selv er for nemt til at du får brug for det. Det eneste tidspunkt jeg fik brug for at lave drikke, var ved spillets sidste boss, hvor jeg mistede en del liv. Men da jeg havde gået og samlet ingredienser hele spillet igennem, havde jeg nok til 50 healthpotions, hvilket gjorde kampen alt for nem.

Grafikken i Mini Ninjas, holder pænt de øvrige dele af spillet i hånden. Hele universet er meget farverigt og børnevenligt, figurerne er nuttede, og i det hele taget er hele stemningen i spillet hyggelig, på trods af hvad historien rent faktisk går ud på. Mini Ninjas er bestemt ikke et grimt spil. Der er gjort meget ud af at gengive den japanske natur, og specielt baggrundene er meget imponerende, men generelt er det hele meget stilrent og enkelt, og kan bedst sammenlignes med Kung Fu Pandas look. Spillets animationer er ganske udmærket, dog uden at være prangende og de fungerer overordnet som de skal.

På lydsiden er Mini Ninjas som det skal være. Hverken mere eller mindre. Stemmeskuespillet er udmærket udført med et tykt lag japansk klicheaccent, og ellers er det volapyk i stil med The Sims. Musikken passer perfekt til spillets stemning, og er faktisk rigtig behagelig at lytte til, hvilket aldrende spillere vil sætte pris på. Lydeffekterne er også tilpas, og er ikke for voldsomme i sin slagkraft, som i andre, mere seriøse titler.

Der er ingen Xbox Live funktioner i Mini Ninjas. Hverken multiplayer eller leaderboards. Så den eneste der er at udfordre, er dig selv og dine egne evner. En lidt flad fornemmelse i længden, men igen, så skal man tænke på målgruppen, og hvad kriterierne er for at udvikle et spil til det publikum, hvilket i dette tilfælde hovedsageligt handler om at holde det yngre publikum underholdt i 1-2 timer ad gangen.

Er du en seriøs gamer, som søger udfordring i spil, så er Mini Ninjas ikke noget for dig, da det vil være en 6 timer lang gåtur igennem parken uden noget egentligt formål, udover nemme achievements. Har du derimod børn i hjemmet som indimellem godt kan lide at spille, så er Mini Ninjas en rigtig god titel. Spillet har den rette lettilgængelighed til, at børn fra omkring 7-8 års alderen kan spille spillet progressivt alene.
Mini Ninjas

Mini Ninjas

UdviklerIO Interactive