Metal Gear Survive

Anmeldt af: Frank Fristed Pedersen - 11. marts 2018 - kl. 14:45
1 2

Metal Gear er tilbage. Eller er det? For første gang i seriens 30 år har seriens skaber, Hideo Kojima, nemlig ikke haft noget som helst med udviklingen at gøre. Vi tager et kig på hvad det har betydet for spillet.

Metal Gear Survive fortæller en historie som finder sted omkring samme tid som de to sidste spil i serien. Det er dog en historie, som ud over at tage udgangspunkt i en vigtig fælles begivenhed, ikke har nogen indflydelse eller påvirkning fra de tidligere spil. Det er altså ikke en historie som ændrer noget som helst på seriens overordnede historie. Man bliver ret hurtigt transporteret til en ukendt, underlig og farlig verden, kaldet Dite, hvor man nu skal overleve efter bedste evne. Metal Gear Survive er nemlig, som navnet antyder, et såkaldt survival game, hvor sult, tørst, infektioner og lignende hurtigt kan sætte en stopper for ens eventyr. Ud over disse farer, så er Dite også befolket af Wanderers, som man vel nemmest kan beskrive som zombier. De er meget ivrige efter at ende dit liv og udgør en konstant fare, så du aldrig kan føle dig sikker når du er ude og lede efter føde, vand eller andre ressourcer.

I starten er man blot udstyret med et simpelt spyd, og de første mange timer er en desperat søgen efter mad og vand. Overlevelse er bestemt ikke nemt, men langsomt får man udbygget sin base, så man kan lave bedre og bedre udstyr og - ikke mindst - mere føde og rent vand. Til at hjælpe sig har man en kunstig intelligens, Virgil, som sender én ud på missioner for at finde udstyr og hukommelseskort. Hukommelseskortene skal Virgil bruge for at lære mere om Dite, og hvert kort du finder bringer dig tættere på at komme hjem igen, og giver dig samtidigt vigtig ny viden om denne fjendtlige verden du er endt i. På et tidspunkt begynder man også at finde andre overlevende, som man kan bringe tilbage til basen og sætte i gang med at arbejde. Denne del af spillet er, om end lidt simpel, så egentlig ganske ok. Basen udbygges langsomt og personalet fordeles på de forskellige opgaver. Det fungerer ok, men spændende og underholdende kan man ikke kalde det. Der findes mange spil på markedet, der gør det bedre.

Der er noget dragende ved at snige sig rundt blandt Wanderers og stille dræbe den ene efter den anden, mens man nærmer sig sit mål. Det er helt klart det mest fornøjelige i Metal Gear Survive. Desværre er det bare alt for sjældent man får lov til det. Den mindste lyd ødelægger ethvert håb om at snige sig, og Wanderers i store flokke omringer dig ret hurtigt, og du skal nu kæmpe desperat for dit liv. Det gør man ved at udnytte terrænet til sin fordel og er det ikke fordel nok, så kan man selv bygge hegn, barrikader og lignende, så man kan dræbe alle wanderers i området. Det lyder måske umiddelbart ret spændende, men det er det faktisk ikke. Man finder et højt punkt, et hustag for eksempel, hvor Wanderers ikke kan nå dig, og så står man og stikker med sit spyd 3-400 gange indtil alle wanderers er døde. Er der ikke et hustag, så bygger man hegn, som man kan stikke sit spyd igennem. Det er faktisk ikke særligt underholdende, især ikke når man har prøvet det 3-4 gange, og det har man efter de første par timers spil.

Et af spillets store problemer er, at gameplayet aldrig ændrer sig. Det du lavede de første to timer af spillet er også det du laver 20 og 30 timer inde i spillet. Bevares, du får nyt udstyr men ikke noget der for alvor ændrer noget i din taktiske tilgang, og fjenderne forbliver de samme, ligesom de opfører sig på samme måde. Det bliver hurtigt meget trivielt, og den historie der fortælles i singleplayer mode bliver aldrig spændende nok til at den kan holde en fanget. Den er ok, men så heller ikke mere. For mit vedkommende var den ikke god nok til at jeg gad sidde i 2-3 timer mere og lave det samme igen og igen for at finde ud af hvad der skete, så jeg følte mig ikke underholdt.

Der er også multiplayer, og det er en del, som Konami har hypet ret meget. Her er det fire spillere, der skal arbejde sammen om at overleve. De skal beskytte en maskine, mens horder af wanderers angriber. Det er en til tider ret hektisk oplevelse, som giver god afveksling fra singleplayer, men det bliver igen ret ensformigt og virker som et ligegyldigt sidespring, som ikke har den store betydning for din overlevelse i singleplayer. Det kan være sjovt, men der er intet nyt i det, som man ikke har set i mange andre spil efterhånden.

Spillet er bygget med de samme værktøjer og grafik som Phantom Pain og Ground Zero, så derfor ligner det ret meget de to spil. Men hvor jeg egentlig syntes de to spil var ok pæne, så kan det samme ikke siges om Metal Gear Survive. Det er de samme kedelige buske, ruiner, træstubbe og lignende man ser overalt. Fjenderne er også de samme hele vejen igennem, og der er bare ikke nogen overraskelser, der kan begejstre. Efter den første time i spillet følte jeg, at jeg havde set alt hvad spillet havde at byde på grafisk, og det var ikke specielt imponerende. Lydmæssigt fungerer det fint, men igen uden at imponere på nogen måde. Lyden er vigtig, når man sniger sig rundt blandt en masse wanderers, og den fungerer heldigvis godt nok til at man kan orientere sig og undgå fjender ved at lytte efter dem. Men ud over det er der intet ved lydbilledet, der er værd at fremhæve.

Spillets absolut største problem er ensformighed. Der er som sådan ikke noget i vejen med dets survival gameplay, men det hæver sig ikke over det middelmådige, og så bliver det ret hurtigt kedeligt. Ydermere har Konami besluttet, at man ikke selv kan gemme når man vil. Spillet bliver kun gemt når man kommer tilbage til sin base. Det kan måske forsvares i denne type spil, hvor overlevelse er hovedfokus, men det betyder altså, at hvis man dør midt i en mission - måske 20-30 minutter inde i missionen - så starter man forfra ved basen og kan se frem til 20-30 minutter, hvor man laver det samme igen. Det er bare ikke sjovt.

Nu hvor jeg nævner det at gemme spillet, så kan jeg passende bruge det som springbræt til at komme ind på en anden lidt underlig beslutning fra Konamis side. Du har kun ét save-game pr. Xbox profil. Ønsker man flere, så skal man købe det. Der er masser af ting der kan købes med spillets mønter, og det virker som om at det er her Konami har brugt deres kreative evner i stedet for på spillets gameplay. Man optjener ikke særlig mange mønter i spillet, så i praksis betyder det, at vil man købe lidt ekstra i spillet, så må man bruge rigtig valuta til at købe mønter. Det betyder, at ønsker man et ekstra save-game må man lægge omkring 50 kr. Det samme hvis man, senere i spillet hvor man kan sende teams ud og indsamle ressourcer til basen, vil sende mere end ét team ud af gangen, så er det også omkring 50 kr. Bevares, spillet er lidt billigere i indkøb end andre store titler, men det virker som en ret grådig måde at designe sit spil på, og man kan da håbe, at der ikke er så mange der benytter sig af det. Sådanne tiltag fortjener ikke succes i mine øjne.

Alt i alt skuffer Metal Gear Survive gevaldigt. Det er alt for ensformigt til at fastholde interessen, historien er ikke specielt spændende og kunne sagtens eksistere uden for Metal Gear universet, og multiplayer er meget generisk og formår heller ikke at begejstre. Det er et Metal Gear spil som har meget lidt til fælles med de foregående spil i serien, og et spil som ikke formår at imponere på nogen som helst parametre. Ærgerligt at Metal Gear serien skulle lægge navn til så kedeligt et spil. Er man hardcore survival game fan kan det måske anbefales, da den del af spillet egentlig fungerer fint, men alle andre er nok bedst tjent med at holde sig væk fra denne titel.
Metal Gear Survive

Metal Gear Survive

UdviklerKonami