Marvel vs. Capcom

Anmeldt af: Jesper Thuesen - 25. august 2009 - kl. 11:50
Del denne artikel:
8 0

Jill Valentine vs. Spiderman, Hulk vs. Zangief, Mega Man vs. Iron Man... Kan det blive mere episk?

Marvel vs. Capcom 2 har fået sin helt egen Xbox 360 udgave, men kan et fightingspil med et par år på bagen klare sig i den nuværende generation af konsoller?

Capcom og Backbone leverer årets fighting udgivelse på Arcade i Marvel vs. Capcom 2, som er en Xbox 360 udgave af det efterhånden legendariske fighting spil, som er kendt for uanede muligheder og en gigantisk hær af spilbare figurer.

Som noget nyt på Xboxlife, har tager vi denne gang en ekspert ind som gæsteanmelder til at give et second view på spillet, og anmeldelsen afsluttes herefter med undertegnedes syn på spillet. Vi har mange eksperter indenfor fighting-genren på Xboxlife, men kun én har opnået en rigtig kendis-status og er samtidigt blevet hædret med MVP awarden ved sidste års \"valg\".






Jeg snakker naturligvis om Kasper \"Da Senzai\" Hansen, som herunder giver sit syn på Marvel vs. Capcom 2.

Da jeg først hørte, at Marvel vs. Capcom 2 kom til Xbox Live Arcade blev jeg ellevild. Jeg huskede spillet, som værende et af sjoveste 2D fightere nogensinde.

Marvel vs. Capcom serien bygger videre på de solide sten-saks-papir grundsten fra Street Fighter og tilføjer muligheden vilde og farvestrålende kombo´er.

Med Marvel vs Capcom 2 har Capcom samtidigt gjort spillet lettere tilgængeligt, og sørget for at både begyndere og øvede kan få lov til at give den gas. Kommando´erne for figureners superangreb er blevet kortet ned, således, at de f. eks nu hedder kvartcirkel fremad + to slåknapper istedet for Street Fighter Seriens to hurtigt på hinanden efterfølgende kvartcircler + en slå knap, hvilket ikke altid var lige nemt - og slet ikke på en xbox 360 controller.






Endnu nemmere endnu kan man få alle sine tre helte ind og lave superangreb på en gang ved blot at trykke på de to assistknapper samtidigt. Der burde derfor være rig mulighed for at alle kan være med og få noget sjov ud af spillet.

Man kan vælge imellem fra 56 figurer fra både Marvel og Capcom´s universer. Før kampsstart skal man vælge 3 figurer, samt hvilket angreb, de hver især skal lave, når man påkalder dem i kampens hede.

Begge spillere starter med en mand på banen, og kan undervejs tagge en af sine to andre figurer ind i bedste wrestlingstil. De to kæmpere der ikke er aktive heler langsomt noget af den skade, de har pådraget sig. Selv om en figur står på sidelinien, betyder det ikke, at han kan hvile på lauerbærne. Ved at trykke på en af de to assistknapper, kan du få dem til at springe ind på banen og lave et angreb. Det giver helt nye muligheder for kombo´er og fælder, og tilføjer en utrolig dybde til spillet.
Man skal passe på med hamre løs på assistknappen, for selvom din figur er tagget ud, kan han sagtens tage skade og blive fanget i en kombo, når du beder ham om at hjælpe dig. Modstanderen kan bruge en powerbar på at slå din aktive kæmper ud af skærmen, og tvinge din skadede fighter ind på banen igen for at tage livet af ham. Det tilføjer et taktisk element til spillet.






Med 56 forskellige figurer at vælge imellem og op til tre kæmpere på hver side af skærmen på en gang, er der næsten uanede muligheder for at udforske kombo´er og triks, og spille på lige præcis den måde du vil.

Denne åbenhed og spilfrihed gør spillet meget svært at balancere, hvilket betyder, at man ikke kan undgå at nogle figurer er bedre end andre. Spiller man Marvel vs. Capcom 2 kompetetivt er der kun 5-7 ud af de i alt 56 karakterer, der rent faktisk er spilbare. Simpelthen fordi, at de er så meget bedre end de andre.

Det gør spillet svært at anbefale som et seriøst kampspil. Det der gør Marvel vs. Capcom 2 så godt er dets funfactor. Man kan simpelthen så meget, og man føler virkeligt, at man giver den fuld skrue, når man f. eks har Juggernaut på banen og banker Ken til lirekassemand.






Onlinedelen kører flydende og er aldeles spilbar. Selv når du spiller mod folk \"over there\". Det er mine øjne en af de aller vigtigste ting, da fighters skal spilles mod andre mennesker. Der er lobbysystem med rum op til 6 spillere, hvilket har været savnet i nyere kampspil som Virtua Fighter 5 og Street Fighter IV.

Karakter: 8 ud af 10.


Overordnet set har jeg svært ved at tilføje meget mere. Marvel vs. Capcom er kort sagt et fantastisk bud på en seriøs og dyb fighter, og selvom prisen er de relativt høje 1200 Microsoft Points, så er der rigeligt med figurer og moves til at gøre spillet hele prisen værd.

Som Senzai nævner er funfactoren den helt store værdiskaber i spillet, men det er klart, at man ikke bliver verdensmester på én aften med så stort et arsenal af spillere og endnu flere teknikker og taktikker som skal mestres til fulde, hvis ikke man vil ende som bankekød mod de mange online-hajer.






Grafik og lyd holder den stil man måtte forvente, og til trods for at det til tider kan virke sindssygt hektisk, så har den grafiske side sin helt egen, personlige og tegneserieagtige stil, præcis som den skal. Lyden følger trop og giver en glimrende Arcade-fighter stemning.

Jeg sender mine varmeste anbefalinger til Marvel vs. Capcom 2 til trods for at jeg ikke er udpræget fighting spiller – spillet er simpelthen bare godt, og har man en fast makker, som skal have et par øretæver, så er der timevis, ja velsagtens dagevis, af underholdning i dette imponerende store spil, som absolut kan stå distancen i dagens spilgeneration.
Gameplay:8.0
Grafik:7.0
Online:8.0
Holdbarhed:9.0
Overall 8.5
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.