Mark of the Ninja

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 7. september 2012 - kl. 09:33
Del denne artikel:
5 0

Folkene bag de voldelige Shank-spil er tilbage – denne gang med et noget mere intelligent spil, hvor man som ninja skal bevæge sig i skyggerne og lydløst dræbe ens fjender.

Mark of the Ninja kommer fra Klei Entertainment, folkene bag Eets og 2D action-platformspillene Shank – og det er tydeligt, at det er de samme der står bag, selv om gameplayet ikke kunne være længere væk fra Shank end det er her i Mark of the Ninja. Spillet er en stealth-platformer, hvor man skal bevæge sig i skyggerne og observere ens fjender, mens man lægger en strategi for hvordan, man slår dem mest effektivt og lydløst ihjel – meget i kontrast til Shank, hvor alt helt skulle være så voldeligt og larmende som muligt


Historie er der ikke specielt meget af i Mark of the Ninja, hvor man som en ung ninja har fået den ærefulde opgave at forsvare ens klan fra en stærk fjende, der truer med at udrydde ninjaerne. Angreb er som bekendt det bedste forsvar og den strategi benytter ninjaerne sig nu af.

Som ninja er snigeriet naturligvis helt centralt i spillet og skulle man, i et øjebliks dumhed, vælge at rende frontalt ind i en kamp med fjenderne, vil man omgående blive belønnet med en hurtig død. I Mark of the Ninja gælder det om at snige sig ind på fjenderne og bruge forskellige afledningsmanøvre, for at kunne dræbe dem helt lydløst. Det er på den måde, et meget langsommere spil end Shank, men også langt dybere.

En god ninja, er en man aldrig ser eller hører. Man skal bevæge sig lydløst og uset rundt og man kan hele tiden se hvor meget støj man laver, via en simpel ring, som viser hvor langt væk ens skridt kan høres. Denne er dog fjernet i New Game + spilmuligheden, der åbnes op når man har gennemført spillet. Man kan ligeledes hele tiden se, hvor synlig man er for fjenderne, da ens ninja er i farver når man er synlig og er sort når man er i skyggerne.


Undervejs i spillet åbnes der op for nye og smarte angrebsteknikker, som man kan købe og gøre brug af. Man kan f.eks. hænge med hovedet nedaf og angribe fjenderne ovenfra, trække dem igennem døre og skakter og hurtigt og lydløst gøre det af med dem på den måde eller se hvad der sker bag en lukket dør, ved hjælp af ens højtudviklede ninja-sanser.

Man gør også klogt i, at bruge spillets mange muligheder for at lave afledningsmanøvre. Man kan f.eks. skyde lamper i stykker med ens bambuspile (fjenderne vil høre det og opdage at lyset er gået ud og vil undersøge sagen) eller kaste små kinesere det sted hen, hvor man gerne vil have dem til at være. Man kan også skabe panik blandt fjenderne, ved at dræbe dem på specielle måder – og lade de andre fjender se det. Det kan f.eks. gøres ved at smide en spike-bombe og lokke en fjende til at gå hen over den, så han bliver spiddet, hænge et lig op i loftet eller smide nogle aggressive kødædende insekter, der opløser en menneskekrop på et par sekunder, i hovedet dem, så andre bliver panikslagne når de ser det. De panikslagne fjender opfører sig irrationelt og er meget nervøse og derfor er de et nemmere bytte for en ninja i skjul.

I løbet af spillet åbnes der som sagt op for nye angrebsteknikker, men også for nye våben og afledningsteknikker. I løbet af hver mission, er der tre mål man kan vælge at gå efter, det kan f.eks. være at gemme fem døde fjender i affaldscontainere, smadre 20 lamper eller andre ting – og der er flere gemte objekter, der skal findes. Så der er nok at give sig til, hvis man vil klare spillet 100%.


Gameplayet i Mark of the Ninja fungerer fint, men er formentlig ikke for alle. Mange stealthspil kan være lidt træge og tunge at spille, men ikke Mark of the Ninja, som er ganske underholdende. Styringen er præcis og let at gå til, fjendernes kunstige intelligens er tilpas – de er hverken for dumme eller har en overnaturlig evne til at opdage en, selv om man er gemt, noget man ofte ser i denne type spil. Der er ligeledes god variation i gameplayet takket være de nye teknikker man åbner op for i løbet af spillet. Der er faktisk ikke rigtigt noget at sætte fingrene på omkring gameplayet, som er robust og fungerer som det skal – dog uden at sætte nye standarder for stealth gameplay.

Det som var med til at skabe Shank spillene, var den skarpe tegnede stil og de flotte animationer – den stil er i et vist omfang også til stede i Mark of the Ninja. De flotte animationer er der stadig og spillet har den samme tegnede stil, men den er ikke så udtalt som i Shank – lige bortset fra til allersidst i spillet. Den lidt mere afdæmpede grafiske stil er på grund af spillets karakter, da man jo for det meste bevæger sig i skyggerne og derfor er det ikke helt så farverigt og imponerende som i Shank. Det er stadig flot at se på og grafikken kører flydende, men der mangler lige lidt i forhold til Klei’s tidligere spil. De animerede og tegnede mellemsekvenser ser dog stadig fremragende ud. Lysiden er en smule anonym, men fungerer fint. Der er et passende soundtrack, gode lydeffekter og fint stemmeskuespil – det er som det skal være.

Mark of the Ninja gameplay

At tingene er som de skal være, er det der præger Mark of the Ninja. Det er et gennemarbejdet og velfungerende spil, der på den anden side nok ikke rykker nogle grænser. I modsætning til Shank, er det et spil, der kræver en portion hjernegymnatisk visse steder og gameplayet varierer pænt, hvis man gør brug af de nye teknikker man åbner op for i løbet af spillet.

Er du til er 2D platformspil, hvor man skal have hjernen med hen til Xboxen, så er Mark of the Ninja sikkert noget for dig. Spillet kan købes på Xbox Live Marketplace for 1200 MSP.
+ Flotte animationer, velfungerende stealth-gameplay
Ikke for alle, lidt ensformig grafik
Gameplay:8.0
Grafik:7.5
Online:-
Holdbarhed:7.5
Overall 8.0
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.