Madden NFL 25

Anmeldt af: Jakob Tofte - 4. oktober 2013 - kl. 12:03
3 0

I år er det 25 år siden det første spil i Madden-serien udkom. Dette fejrer EA Sports naturligvis med en nyudgivelse, denne gang med et andet nummer end det fortløbende årstal. Vi har kigget på Madden

Allerede sidste år introducerede Madden EA's Infinity motor. Det var på sin vis et kvantespring fremad, idet det gav en hidtil uset kontrol over spillerne og den fysik de udviste på banen. Det var dog også en teknologi, der havde sine børnesygdomme. Madden NFL 13 blev derfor lidt tynget af en række fejl. I år er det tydeligt, at EA med Infinity Engine 2, har brugt en del tid og kræfter på fejlretning og finpudsning. Resultatet er et forbedret gameplay, hvor spillerne nu har noget nær optimal kontrol over atleterne på banen.

Især kontrollen over boldholderen er blevet voldsomt forbedret, og med implementeringen af den nye Precision Modifier opnår man en høj kontrol og en stor mængde frihed især på løbespillene, hvor bolden holdes på jorden. Mulighederne for at bruge spin, stiff arm, hurdle, juke med videre er som sådan ikke ændret, men med præcisionsmuligheden kan man bedre og langt mere effektivt bruge de forskellige ”våben” i sit arsenal til at sætte de perfekte moves sammen. Det er en stor fornøjelse at se lige præcis denne del af spillet finpudset, idet det for mange tidligere kom til at bero lidt på held om man lige valgte den rigtige vej ud af en kommende monstertackling.

Samme muligheder har man selvfølgelig også for sine receivere, der dog automatisk begrænses, dels af deres ringere evner til at løbe bolden i forhold til running backs, og dels af det faktum, at en forsvarsspiller oftere venter lige i nærheden når først bolden er grebet. Men det skal der heller ikke ændres ved. Sådan forholder det sig også i virkeligheden. Kastespillet har dog også fået nogle forbedringer, hvoraf den mest markante er quarterbackens mulighed for at kaste bolden mere præcist i forhold til receiveren. Alt i alt må man sige, at det er tydeligt, at fysikken i spillet er finpudset og forbedret siden sidste år, men store banebrydende ændringer er der ikke mange af.

Den bærende spilfunktion i Madden NFL 25 er connected franchise, som i forhold til sidste år tilføjer muligheden for at spille som holdejer. I modsætning til at spille som træner eller spiller, så skal man som holdejer også stå for al den daglige drift, helt fra udbygning af stadion og træningsfaciliteter til prisen på foamfingers og snacks. Jo flere penge man tjener, des flere penge kan der bruges, hvilket i sidste ende kan betyde forskellen i den evige søgen efter det eftertragtede Lombardi Trophy.

I skills trainer kan man gennemgå en lang række øvelser, der hjælper både nye spillere til at lære spillet at kende, men bestemt også kan hjælpe mere garvede spillere til at finpudse teknikkerne. Man kan naturligvis også bare spille træningskampe, hvor det er muligt at forbedre forskellige aspekter af ens spil. Never Say Never Moments opstiller forskellige scenarier fra ugens aktuelle kampe, hvorefter det er opgaven at matche eller overgå udfaldene fra virkelighedens verden. Der er altså masser af sjove og udfordrende spilfunktioner til singleplayerdelen af Madden NFL 25.

Madden Ultimate Team er igen i år tilbage, og denne gang forbedret på en række punkter. Man har nok skelet lidt til storebroren FIFA Ultimate Team. I hvert fald er chemistry nu implementeret i Madden Ultimate Team. Udover muligheden for at spille imod andre spillere live, så byder Madden Ultimate Team også på en lang række solo udfordringer, som er forskellige scenarier og kampe, der udspringer fra virkelighedens liga. Jeg synes dog alt i alt, at Madden Ultimate Team fortsat har en del at indhente før man som spiller sidder med en ligeså strømlinet og overskuelig oplevelse som i FIFA Ultimate Team.

Selve menuerne i for eksempel auktionshuset er klodsede og langsomme at benytte. Overblikket over kortene, og de aktuelle kort til salg, kræver en masse manøvrering og knaptryk, som tager tid og for mig personligt gør, at der simpelthen går for meget tid med manøvrering. Ligeledes oplever man når man skal sælge ting, at prisen indstilles ved at taste prisen på et tastatur, på samme måde som når man skriver beskeder på Xbox Live. Det er da fuldkommen håbløst, at der ikke er mulighed for at benytte en form for slider.

På onlinesiden giver share funktionen mulighed for at dele playbooks, videoer og lignende med resten af NFL fællesskabet. Derudover er det også muligt at spille 3-mod-3 online. Det er en fin funktion, men igen sidder man lidt med følelsen af, at hele serien halter bagefter f.eks. en FIFA-serie, der allerede i flere år har tilbudt 11-mod-11. En rigtig fin mulighed for lidt ekstra lir er muligheden for at styre sit Fantasy hold fra nfl.com, hvis man er ejer af sådan et.

Når nu der er tale om en form for jubilæumsudgave, så må jeg dog også sige, at jeg savner lidt mere fokus på historie og legender. Udover muligheden for at købe legender til sit Ultimate Team og de sporadiske facts om spilserien fra 1988 til 2013, der sommetider vises når spillet indlæser, så er der reelt ikke fokus på de mange år serien har eksisteret. Man kunne have ønsket sig en spilfunktion med berømte øjeblikke i Madden serien eller måske bare i tråd med Never Say Never Moments have lavet en række scenarier fra legendariske kampe i løbet af de sidste 25 år. Det gør bestemt ikke spillet ringere, at sådanne ting ikke er tilstede, men titlen i sig selv skaber visse forventninger til indholdet. Det her spil burde bare hedde Madden NFL 14.

Grafisk er spillet flot og indbydende og det fine arbejde med at forbedre Infinity Engine 2 ses tydeligt især på animationerne. Spillet kører med en høj framerate og uden lag. Vi bemærkede til tider småfejl i teksturer, men det var bestemt på et acceptabelt niveau, som der sagtens kan abstraheres fra. Lydsiden i Madden NFL 25 er acceptabel. Fine lydeffekter fra spillernes aktioner på banen og en udmærket kommentatorindsats med masser af gode analyser af spillene undervejs. Man kunne måske savne lidt mere liv og entusiasme fra kommentatorerne fra tid til anden. Hvad de på det punkt mangler, opvejer de til gengæld med relevansen i deres kommentarer. Mange kommentatorer i sportsspil taler og taler, uden egentlig at sige noget, der virker helt specifikt møntet på et givent spil eller en given situation. Den følelse sidder jeg ikke helt ligeså ofte med i Madden.

Alt i alt er Madden NFL 25 et ganske fremragende spil, der har lagt mere vægt på finpudsning og forbedring end egentlig nyudvikling siden sidste år. Dog tilbyder Precision Modifier en frisk indsprøjtning til mulighederne især i løbespillet. Vi savner i forhold til titlen, at der er gjort noget mere ud af jubilæet. Titler skaber forventninger, og her burde EA Sports enten have fejret jubilæet flottere eller blot set bort fra det og kaldt spillet Madden NFL 14. Det ændrer dog ikke ved, at Madden NFL 25 alligevel ender ud med at være det bedste spil i serien til dato. Det bliver spændende at se, hvordan det kommer til at tage sig ud, når det senere udkommer til Xbox One, hvilket allerede er annonceret.
Madden NFL 25

Madden NFL 25

UdviklerEA Sports