Madden NFL 2008

Anmeldt af: Kristoffer Hamborg (ztuphar) - 8. november 2007 - kl. 22:37
5 0

Gør klar til kick-off. Madden 08 er på banen, og det er uden sammenligning det bedste football-spil til Xbox 360.

Mens en anden EA-franchise, nemlig Fifa-serien, har leveret nogle både flotte og spilmæssigt nyskabende spil til Xbox 360, har Maddens første to udspil til den nye generation været en tam affære.

Grafikken har ganske vidst fået et gevaldigt løft, men derudover har der ikke været noget, der ligner en spillemæssig fremgang. Tværtimod er en basal ting som det at spille to på samme hold blevet skåret væk.

En god begyndelse
Madden 08 kan med rette betegnes som en fusion mellem det gamle og det nye, forstået på den måde, at EA har taget det bedste fra tidligere titler, og udelukkende krydret med gode, nye tiltag. Det lyder overordentligt positivt, og det er spilleoplevelsen også.

Allerede første gang, skiven sættes i maskinen, fornemmer man, at man skal til at opleve noget mere, end de to tidligere Madden-spil til Xbox 360 leverede. Menuerne har fået et løft grafisk, men også funktionaliteten er blevet bedre.

Lad os begynde med spilmulighederne. Franchise-mode og superstar-mode er på plads som de altoverskyggende spil-modes. Det er endnu en gang muligt at vælge, om man vil opbygge sin karriere som spiller eller skabe et dynasti med sit favorit-hold. Som noget nyt kan man spille seks mini-games, der har til formål at træne spillerne. Det kan anbefales i især franchise, at man får forstærket sine svage områder gennem den ugentlige træning – og dette nye tiltag bringer franchise-mode nærmere superstar-mode, hvor man bruger en stor del af tiden på at træne mellem kampene.

Owner-mode er præsenteret som noget nyt, men det minder umiskendeligt om den tidligere mulighed for at styre økonomien. Super-sim giver spilleren mulighed for at tage rollen som træner og vælge de forskellige plays for dernæst at se spillerne forsøge at udføre dem på banen i stedet for selv at få græs under skoene og jord i munden. Det giver de spillere, der hellere bruger tid på Championship Manager end Fifa, en chance for at være med i amerikansk fodbold også.

Blitz, hit, juke!
Rammerne kan være nok så elegant bygget op, men det er nu en gang, hvad der sker på banen, der tæller. Og faktisk er det der, Madden 08 er stærkest. Skal oplevelsen summeres ned til et ord, må det være: kontrol. For sjældent har det føltes så realistisk og kontrolleret, at kommandere tropperne som quarter back eller læse løbeangrebet som linebacker.

Styringen er stort set den samme i angrebet, som i de tidligere udgaver af Madden. Mulighederne før snappet er gjort langt mere overskuelige på både offense og defense med en lille menu, der giver mulighed for at vælge audibles og hot rutes mm. Men når først bolden er snappet, er oplevelsen en helt anden end de seneste Madden-spil.

Spillerne løber helt frit, og på bolden er dine muligheder mange. Med den højre analoge stick kan du lave jukes, spins og hoppe over lave tacklinger. Er du på forsvaret, fungerer samme stick som en avanceret hit stick, døbt hit stick 2.0 af EA. Som noget nyt, kan du selv vælge, om det ekstra hårde hit skal sættes i brystet eller benene på modstanderen. Fordelene og ulemperne er til at få øje på. Et velplaceret lavt hit stopper med garanti modstanderen, mens det er sværere at ramme med det høje hit, der til gengæld øger chancen for en fumble.

Tidligere irritationsmomenter som svage hits, der vælter din runningback, eller bolde, der ser ud til at være inden for rækkevidde, men som ikke bliver grebet, er tæt på at være elimineret. Det kan skyldes, at grafikken har fået et gevaldigt løft, og det hele ser mere realistisk og glidende ud, men der ligger mere i det end det.

Våben med på banen
EA har i Madden 08 indført et våben-system, der fungerer på banen, hvad enten man tænker over det eller ej. Eksempelvis kan en receiver som Terrell Owens gribe bolden spektakulært, og han har sikre hænder. Det indebærer blandt andet, at en aflevering tæt på sidelinien, som en gennemsnitlig receiver havde grebet ”out of bounds”, bliver holdt inde af T.O. ,ved at han timer sit løb og glider med fødderne langs græsset. Et andet våben kan være på forsvaret, hvor fx Rodney Harrisson er en ”big hitter” – det vil sige hårde tacklinger og øget chance for en fumble.

Som sagt fungerer våben-systemet uanset, om man tager notits af det eller ej. Systemet viser imidlertid, at EA har tænkt over, hvad den enkelte spiller er god til, hvilket betyder, at spillet får mere dybde, idet man skal være opmærksom på, om der er svage led mellem forsvar og angreb. Hvis du har en rookie på forsvaret, er det nok ikke ham, der skal dække af for Randy Moss. Og din widereceiver skal være både hurtig og gribe godt, hvis du kaster, når han er i nærheden af Asante Samuel.

Hvis du har en dygtig quarter back, som Peyton Manning eksempelvis, kan han læse de svage matches, og du kan ændre din taktik tilsvarende. Men hvis din quarter back ikke er opmærksom på det, må du selv følge ekstra godt med.

Mange timer
Har man tidligere spillet Madden, kan man hurtigt komme i gang med den nye udgave af spillet. Der er dog flere timer i dette Madden end flere af forgængerne. Sværhedsgraden er ganske enkelt højere, og mulighederne er flere. Fantasy-draft og muligheden for at spille sig i og spille med Hall of Fame er blot to tiltag, der tilfører spillet mange flere timer.

En fantastisk ny mulighed for os europæere, der ikke kan se andet NFL, end det Viasat og TV 2 Sport leverer, er ESPN. EA og ESPN har udbygget samarbejdet, så der ikke kun er radio, men nu også artikler og videoklips. Der er mange, de opdateres ofte, og der er også fra andre sportsgrene som basketball og fodbold – også europæisk fodbold.

Der er også videoklip fra Hall of Fame-spillernes storhedstid, så det er muligt at se Joe Montana, Dan Marino og alle de andre, da de var bedst.

Efterlyst entré
Med Madden 08 har EA endelig gjort entré på Xbox 360. Titlen er alt, hvad man kunne håbe og forvente af et næste generations amerikansk fodbold-spil. Man kan så diskutere, om det ikke kommer to år for sent.

Spillet har blændende god grafik og en række nye tiltag, der alle styrker spiloplevelsen. Sidstnævnte er spillets force, og tydeligvis et område, som EA har gjort meget ud af denne gang. EA har kastet et touchdown med Madden 08. Ikke siden 2005 har der været en så god kombination af funktioner og spilleglæde, og det bliver spændende at se, hvordan oplevelsen kan forbedres næste gang.

Madden NFL 2008

Madden NFL 2008

Platformxbox xbox360