Madagascar 3: Europe's Most Wanted

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 3. juli 2012 - kl. 11:12
1 0

I starten af august, kommer den tredje Madagascar film i de danske biografer og i den forbindelse kommer der naturligvis også et spil. Læs vores anmeldelse her.

Spil baseret på film, plejer ikke at være de største spilmæssige oplevelser og lad mig slå fast med det samme, at det ændre sig ikke med Madagascar 3: Europe’s Most Wanted. Når det er sagt, skal det også siges, at spillet er målrettet de yngre spillere og set med de briller, er det alligevel ikke helt skidt.

I Madagascar 3: Europe’s Most Wanted, forsøger de fire venner, zebraen Marty, løven Alex, flodhesten Gloria og giraffen Melman, efter et smut omkring Afrika i Madagascar 2, at vende tilbage til deres hjem i New Yorks zoologiske have. Det er dog nemmere sagt end gjort, for inden de kan gøre dette, bliver de en del af et omrejsende cirkus, der rejser rundt i hele Europa og de kommer til bl.a. Rom, Pisa, Paris og London.

Under hvert besøg i hver by, bliver de fire venner, to og to, sendt ud på forskellige opgaver i byen af pingvinerne. Det kan f.eks. være at hænge cirkusplakater op eller finde en kasse med fyrværkeri, nogle brædder eller andet, som skal bruges til forestillingen om aftenen. Det er også nemmere sagt end gjort, for disse ting er som regel ret godt gemt et sted i byen og det kræver samarbejde mellem de to figurer, hvis man skal nå frem til stedet.

Gameplayet er fokuseret omkring co-op. En anden spiller kan til hver en tid hoppe ind i spillet og man kan så spille sammen og hjælpe hinanden med spillets opgaver. Hver figur har specielle egenskaber. Løven Alex kan f.eks. lave et dobbelthop og brøle, flodhesten Gloria kan smadre ting med hendes tykke bagdel og svømme mens zebraen Marty kan sparke døre op, med et kraftigt spark med hans bagben.

Foruden at skulle finde ting og sager for pingvinerne, har hver figur desuden 15 ting de skal finde. Marty skal f.eks. finde 15 balloner, Gloria 15 roser og Alex 15 stjerner. Udover dette, er der i hver by gemt en antal objekter, som alle fire figurer kan finde, så der er altså rig mulighed for at gå på opdagelse i byerne hvis man har lyst til det, eller man kan holde sig til missionerne, hvis man ikke er den eventyrlystne type.

Gameplayet krydres undervejs med en række minispil, hvor man f.eks. skal sælge billetter til cirkusset ved at trykke på den rigtige knapkombination hurtigst muligt, sælge frugt til tilskuerne ved at stå foran dem, og trykke på knappen, som svarer til den frugt tilskuerne ønsker eller at skulle stikke af fra dyrefængerne, der løber rundt i byen for at fange de vilde dyr (vores fire venner), der er løs i gaderne. Flere af disse minispil kan også spilles enkeltstående fra spillets hovedmenu og de er faktisk ganske underholdende.

Med tiden bliver gameplayet dog en smule ensformigt, da de forskellige opgaver i hver by, minder meget om hinanden, men gentagelse kan være godt for de yngre spillere, da de på den måde aldrig er i tvivl om, hvad de skal gøre. Spillet er dog ikke decideret let, selv om det er henvendt til yngre spillere. Det er nemt at bevæge sig rundt i byen og mange af objekterne er nemme at finde, mens andre kan være nemme at lokalisere, men kan være svære at nå frem til.

Styringen fungerer fornuftigt og de forskellige figurer er nemme at styre. De bevæger sig dog temmelig langsomt, så det kan tage noget tid at komme rundt i de forskellige byer, selv om banerne ikke er specielt store. Men det virker fjollet, at der ikke er mulighed for at få figurerne til at løbe.

Grafikken er Madagascar 3: Europe’s Most Wanted er ganske fin. Figurerne ligner fint dem fra filmen og de er animeret flot. Omgivelserne er dog lidt flade og kedelige, men de fungerer som de skal. Grafikken er overordnet fin, selv om det ikke er på niveau med de største spil til Xbox 360, men for et familiespil baseret på en film, fungerer det ganske fint. Lydsiden er også som den skal være, med fine lydeffekter og godt nok er stemmeskuespillerne ikke Chris Rock, Ben Stiller, David Schwimmer og Jada Pinkett Smith som i filmen, men stemmeskuespillerne til spillet gør det faktisk rigtigt godt og til tider kan det være svært at høre forskel på dem og de originale stemmer fra filmen. De gentager dog de samme sætninger igen og igen og det kan blive noget træls i længeden.

Madagascar 3: Europe’s Most Wanted er et fint familiespil, som nok skal underholde de yngre spillere i en periode. Det bliver en smule enformigt med tiden og trækkes lidt i langdrag af, at man bevæger sig så langsomt omkring i byerne man besøger. Grafikken er fin, styringen let for de fleste og humoren fra filmene er i en vis grad bibeholdt i spillet. Hvis familiens yngre er glade for Madagascar, vil de sikkert kunne lide spillet her, der dog ikke vinder nye fans over, da det er et standard hyldeprodukt, der skal støtte op omkring filmen, der udkommer til august.
Madagascar 3: Europe's Most Wanted

Madagascar 3: Europe's Most Wanted

UdviklerMonkey Bar Games