Lost

Anmeldt af: Mikkel Vinther (vinterbird) - 3. marts 2008 - kl. 20:53
21 0

Den populære tv-serie indtager nu den digitale verden. Men er det stadig spændende at være strandet på en øde ø?

Polarbjørnene tager bare på ferie her på øen
Lost er en af de mest populære tv-serier til dato. Historien om en håndfuld mennesker, der overlever et flystyrt og skal til at leve på en ø, som viser sig ikke at være så øde som de troede, har fascineret mange gennem de seneste år. Og nu prøver serien så kræfter med computerspil.

Lostspillet lader dig ikke spille som de populære personer fra serien, men derimod får du lov til at spille som en helt ny person, som blot er en af de mange overlevende fra styrtet. Som spiller får man lov til at deltage i de mange forskellige begivenheder fra serien, og man får lov til at opleve dem fra en anden vinkel, end hvad det var muligt i tv-serien. Dog begynder et af de største problemer i spillet hurtigt at banke på døren. Nemlig spillets historie.

Historien i spillet prøver nemlig at fortælle spillerens historie samtidig med, at historien fra tv-serien skal fortælles. Desværre bliver det hele til en stor uforståelig og dårlig fortalt blanding. Spillet prøver at skubbe to hele sæsoners historie samt en helt ny historie ind i et spil, der kun varer tre til fire timer, og på den tid når man slet ikke at komme til at kende de mange personligheder fra serien. Eller for den sags skyld forstå hvorfor der helt umotiveret sker en eksplosion midt inde i øens jungle, eller hvorfor øens oprindelige beboere pludselig gemmer sig i træerne med geværer.

Historien er intetsigende og kedelig, hvis man aldrig har oplevet showet, og hvis man har set serien før, vil man ikke møde andet end enorm skuffelse. Spillet formår ikke at fortælle de første to sæsoners historie ordentligt, og dem som troede de kunne få lidt mere indsigt i spillet, vil opleve, at der absolut intet er at komme efter på den front.

Brand spanking fresh new start
Gameplayet i Lost er meget svært at definere, for man laver egentlig ikke noget. Som spiller bruger man det meste af tiden på at gå rundt, snakke med de andre overlevende og så bevæge sig rundt i junglen. Og udover de ting, så byder spillet egentlig ikke på mere. Konceptet med dette kunne også fungere rigtig godt, en moderne udgave af et point &clickadventure, hvor man skal snakke og finde ud af ens fortid. Men desværre falder selv samtalerne på jorden.

For når man starter en samtale med de forskellige overlevende, så kan man enten snakke om almindelige ting eller man kan snakke om ting, der er relevante for ens plot. Der er ingen deciderede gåder eller samtaletræer man skal udforske for at finde ud af mere i spillet, og hele adventurekonceptet falder meget hurtigt til jorden. Samtalerne mellem de forskellige personer bliver dog heller ikke bedre af det absolut forfærdelige stemmeskuespil. Kun en lille håndfuld af de rigtige skuespillere har valgt at lægge stemme til deres digitale modstykke, mens resten bliver leveret af look-a-likes. Desværre er disse kopier ikke specielt overbevisende. Personer som Charlie, Sayid og Jack lyder langt fra overbevisende, og det er alt andet end spændende at høre på falske accenter og dårlig skreven dialog.

Lostspillet gør ikke meget rigtigt. Det eneste sted, hvor spillet formår at gøre nogle enkelte ting godt, er i den grafiske afdeling. Junglen man løber rundt i er overraskende flot lavet, man føler virkelig, at man er omgivet af træer og buske i en tætbevokset jungle. Men med den flotte jungle stopper alt det positive også om det grafiske, for ansigterne på personerne man møder er direkte forfærdelige. De ligner slet ikke deres modstykker i den virkelige verden, og det skader indlevelsen i spillet og ødelægger oplevelsen af at være på øen.

Lost er et af de spil, der er så utroligt svære at anbefale. Folk der aldrig har set tv-serien vil få absolut intet ud af spillets forvirrende historie, og fans af serien vil ikke kunne tage spillet seriøst på grund af dets mange fejl og mangler. Lost er et spil, som kun fans ville kunne holde ud at gennemføre, og selv til fans er det meget svært at anbefale.

Lost

Lost

UdviklerUbisoft Montreal