Lightning Returns: Final Fantasy XIII

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 27. februar 2014 - kl. 19:52
0 0

Final Fantasy XIII trilogien afsluttes med Lightning Returns. Selv om det ikke er den store pompøse ”grand finale”, så er det stadig et fint rollespil – læs anmeldelsen her.

Efter at have sovet i 500 år, bliver pigen Lightning vækket af guden Bhunivelze – han har en opgave til hende. Verden som vi kender den, går ned om 13 dage og Gud har planer om at skabe en ny verden, men en verden er jo ikke noget værd, hvis der ikke bor mennesker i den. Det er her, at Lightning kommer ind i billedet.

Bhunivelze har givet Lightning rollen som den eneste frelser – hun skal på 13 dage genvække folks tro på livet og frelse de sjæle, som har gjort sig fortjent til at komme med over i Guds nye verden. For at få Lightning til at påtage sig opgaven, lover han at han vil genoplive hendes døde søsters sjæl, hvis hun fuldfører hendes opgave.

Lightning Returns: Final Fantasy XIII er afslutningen på trilogien, som startede med Final Fantasy XIII, fortsatte med Final Fantasy XIII-2 og som nu afsluttes med dette spil. Historien er meget kort skitseret ovenfor, men naturligvis sker der massevis af forviklinger undervejs. Den kan dog være noget rodet at finde rundt i og det er måske spillets største svaghed; historien er noget rod.

Noget af det vigtigste i et rollespil er historien og så naturligvis kampsystemet. Lightning Returns: Final Fantasy XIII klarer ikke historiedelen specielt godt – eller, man skal i hvert fald være temmelig godt inde i universet, for at finde hoved og hale i det hele. Når det er sagt, skal det også siges, at kampsystemet er langt bedre og faktisk rigtigt velfungerende. Generelt er spillet langt mere action-præget end de forrige spil og det samme er kampene, som man bliver kastet ud i.

I starten kan det hele virke lidt uoverskueligt, men spillet introducerer dog stille og roligt de mange finesser med nogle pædagogiske træningssekvenser, så hvis man har lidt erfaring med japanske rollespil, vil man hurtigt forstå hvad der sker. Som noget nyt og spændende, kan Lightning gøre brug af tre såkaldte Shemataer ad gangen, som er tre kostumer, der hvert har tilknyttet forskellige våben, angreb, magi og andet. Man kan selv sammensætte disse Shemataer helt som man ønsker det og man kan med et enkelt knaptryk skifte imellem dem i løbet af kampene, så man på den måde kan angribe fjenderne med forskellige typer af angreb og magi, alt efter hvad der er det mest effektive mod fjenden.

Når man udfører angreb, tømmes ens ATB-måler (Active Time Battle) for hvert angreb man udfører og denne måler lades langsomt op igen imellem angrebene. Hver Shemata har en ATB måler, og måleren lades hurtigt op på de to Shemataer man ikke bruger. Det betyder altså, at når ATB måleren på ens aktive Shemata er tom, skal man skynde sig at skifte til en anden, så den tomme måler nu kan lades op, mens man kan fortsætte sine angreb på fjenden. Kampsystemet er ganske velfungerende og undervejs gennem spillet, låser man op for nye angreb, nye former for magi og andet, så man kan sammensætte nye og kraftigere Shemata sæt.

Jeg er bestemt ikke glad for spil, der tvinger spilleren igennem de samme områder igen og igen og heller ikke for spil, som stresser spilleren med et tikkende ur – desværre gør Lightning Returns: Final Fantasy XIII begge dele. Missionerne udspiller sig i den fantasifulde verden Nova Chrysalia – eller nærmere i fire store områder placeret i denne verden. Missioner, og sidemissioner, er placeret rundt omkring og det er for det meste simple ”find og hent” eller ”dræb en bestemt person” missioner, men der er også lidt andre former for missioner, der er en lille smule mere originale, men som stadig er lidt for banale. Her skal man bl.a. fodre ens Chocobo og andre ting, men de får spilleren til at føle sig som en del af denne verden, der ellers tit blot kan føles som kulisser. Man bliver desværre jaget igennem de samme områder igen og igen, mens man løser missionerne og det er bare ikke morsomt, at rende ned af de samme skovstier og igennem de samme byer igen og igen – det bliver alt for ensformigt med tiden.

Hvad værre er, at man har hele tiden det tikkende ur hængende hen over hovedet – for verdenen går jo under om 13 dage husker du nok. Det betyder, at man ikke rigtigt har tid til at udforske områderne, der er flere sidemissioner som man ellers gerne ville have taget, som man må sige nej til, fordi man ganske enkelt ikke har tid til dem og det virker ekstremt hæmmende på et rollespil, der ellers lægger op til en åben og fri verden, som man kan udforske. I stedet bliver man pisket igennem de samme områder igen og igen med en stram tidsfrist over hovedet – det lyder bare ikke som det perfekte rollespil vel?

Grafikken i Lightning Returns: Final Fantasy XIII er lidt blandet. Rent teknisk hoster og hakker det med jævne mellemrum, men ikke noget der decideret ødelægger spiloplevelsen. Rent æstetisk, er det fremragende. Byerne man kommer igennem er fyldt med flot arkitektur, Lightnings kostumer er gennemførte ned til den mindste detaljer og effekterne i kampene er flotte og imponerende – men man kan godt se, at Square Enix’ spilmotor er noget presset, for den kan som sagt hoste noget med jævne mellemrum. Som altid skal de flotte mellemsekvenser, som næsten er blevet et varemærke for Final Fantasy spillene, også nævnes; de er stadig helt usædvanligt smukke at se på.

Soundtracket leveres af Masashi Hamauzu, Naoshi Muzuta og Mitsuto Suzuki og det passer godt til spillet – jeg er personligt ikke specielt vild med denne type musik, men den fungerer fint i et spil i denne genre. De engelske stemmeskuespillere leverer deres dialog med overbevisning og naturligvis er nogle af dem lidt overgearet, præcis som de skal være i japanske rollespil. Desværre taler Lightnings ven, Hope Estheim, som Lightning hele tiden har kontakt med via en øresnegl, konstant og man har nogle gange lyst til at bede ham om at holde mund. Hans dialoger ligger endda nogle gange så tæt, at den ene dialog ikke kan nå at blive afspillet, før den næste går i gang – det er noget rod at høre på.

Lightning Returns: Final Fantasy XIII er generelt noget rod. Historien er rodet, tidspresset stresser og missionerne kan være ensformige. Der er masser af ting at give sig til – hvis man altså havde tiden til at udforske dem. Det hele reddes dog til dels af et rigtigt velfungerende kampsystem, som man dog lige skal lære at kende før det rigtigt giver mening. Grafikken er ganske flot, selv om det teknisk halter lidt, men rent æstetisk er det virkelig flot og indbydende.

Er du fan af Final Fantasy og har du spillet de to forrige spil i Final Fantasy XIII trilogien, skal du ikke snyde dig selv for Lightning Returns, som er afslutningen på trilogien. Det er langt fra det bedste spil i den lange række af Final Fantasy spil, men heller ikke det dårligste – det er et ganske middelmådigt japanske rollespil på godt og ondt, som dog har sine lysende momenter. Prøv evt. den gratis demo på Xbox Games Store, hvis du er i tvivl om, om dette er noget for dig.
Lightning Returns: Final Fantasy XIII

Lightning Returns: Final Fantasy XIII

UdviklerSquare Enix