LEGO Marvel's Avengers

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 8. februar 2016 - kl. 22:18
0 3

LEGO og Marvel har igen slået sig sammen og det er der kommer LEGO Marvel’s Avengers ud af. Det er ikke det bedste spil i serien, læs vores anmeldelse her.

Man må sige, at engelske TT Games har fundet en rigtig god formel til, hvordan man oversætter en film til god spilunderholdning for hele familien. Den formel har været med til, at gøre de efterhånden mange LEGO spil til nogle af de bedst sælgende, og mest underholdende, spil for mange familier.

LEGO Marvel’s Avengers er det nye spil i serien af LEGO spil og det er skåret over den samme skabelon som mange af de forrige LEGO spil. Spillet tager udgangspunkt i Marvels The Avengers og Avengers: Age of Ultron filmene og igen er der tale om et hyggeligt og velfungerende spil, der fungerer bedst sammen med en ven i sofaen.

Man skal som altid indsamle massevis af klodser i omgivelserne og i løbet af spillet åbnes der op for omkring 200 karakterer hentet fra Marvel universet – nogen mere kendte end andre. Casual fans vil glæde sig over Spider-Man, Iron Man, Hulk og Captain America, mens de mere hardcore Marvel fans vil kunne genkende helte og skurke som Butterball, Arkon, Moon Boy samt Carnage og Sandman. Nogle figurer er afarter af den samme, for eksempel findes Captain America i spillet, både med og uden hans maske og lignende. Men lige meget hvordan man vender og drejer det, er LEGO Marvel’s Avengers fyldt til randen med helte og skurke.

Som altid har TT Games formået, at tage de mange karakterers unikke egenskaber og bruge dem på en meningsfuld måde i spillene. For eksempel kan Captain America bruge sit skjold til at aktivere specielle skjold-knapper rundt omkring og lignende. Når det kommer til de mange figurer, skal jeg gerne indrømme, at jeg er ikke den helt store Marvel fan og man skal da vist også være ret godt inde i Marvel universet, hvis man ikke skal blive forvirret af historien. Mange af karaktererne var jeg ikke rigtig klar over hvad stod for og oven i dette, er der for mange spring frem og tilbage i historien, så jeg mistede i hver fald hurtigt overblikket over plottet.

Som i alle andre LEGO spil, er man langt fra færdig med spillet, når historiedelen er gennemført efter en 10-12 timers spil. Man bemærker ved første gennemspilning, at der er masser af områder man ikke har adgang til og masser af kontakter man ikke kan aktivere, men dem kan man løbende få adgang til, efterhånden som man låser op for de mange karakterer. Der er også massevis af gemte ting man kan gå på jagt efter, der er store åbne verdener man kan gå på opdagelse i og sidemissioner som skal klares – og ikke mindst gemte Stan Lee figurer, som skal findes. Som vi kender det fra andre LEGO spil, er der virkelig mange timer gemt i LEGO Marvel’s Avengers.

Det store problem med dette spil er, at det bare ikke er rigtigt sjovt at spille. Jo, måske hvis man er hardcore Marvel fan og kender hovedparten af de mange karakterer, men er man ikke det, falmer noget af fascinationen en smule. Ud over dette, så mangler spillet en del af den humor, som kendetegner LEGO spillene og når alt kommer til alt, virker LEGO Marvel’s Avengers som et lille skridt tilbage for serien - det føles ikke så friskt, som man måske kunne forvente.

Grafikken i LEGO Marvel’s Avengers er fin og detaljeret og det er stadig imponerende, hvordan TT Games kan få LEGO figurer til at ligne de rigtige helte og skurke så præcist, som er tilfældet her – Iron Man er voldsom sød i LEGO udgaven, men man er ikke i tvivl om, at det er Iron Man man har med at gøre. Lydsiden er en lidt blandet omgang; soundtracket er fint, mens de fleste af dialogerne er taget fra filmene og det synes jeg ganske enkelt ikke fungerer godt nok og det er blandt andet en af grundene til, at den gode humor er forsvundet ud af spillet her. Som en god ting, indeholder spillet både danske menuer og danske undertekster.

Hvis man skal opsummere LEGO Marvel’s Avengers til et par korte linjer, så må det være, at det generelt er en smule skuffende. Spillet er ikke direkte dårligt på nogen måde, men det flytter bare ikke serien fremad – og så mangler den dejlige friske humor ganske enkelt også. Og det er ærgerligt, for det er noget af det, som har været med til at gøre LEGO spillene så underholdende at spille.

Er du stor fan af Marvel universet og LEGO spillene, så er skal du selvfølgelig købe LEGO Marvel’s Avengers, men er du der imod ikke den allerstørste fan, så er der ikke den store grund til at købe dette spil, for du kan i stedet spille LEGO Marvel Super Heroes, som har et bedre udvalg af karakterer og som generelt er et bedre spil – og det kan formentlig findes til en god pris i en tilbudskasse et sted.
LEGO Marvel's Avengers

LEGO Marvel's Avengers

UdviklerTT Games