LEGO Batman 3: Beyond Gotham

Anmeldt af: Jakob Helms Andreasen - 26. november 2014 - kl. 19:51
0 1

Han er kendt under mange navne – den kappeklædte hævner, flagermusen og Batman. Nu er han tilbage i LEGO-form. Er serien stadigvæk en succes, eller er luften efterhånden feset ud af ballonen?

Som titlen indikerer foregår historien ikke i Batmans hjemby, Gotham, som i stedet er skiftet ud med det ydre rum. Superskurken Brainiac er hastigt på vej mod Jorden, for at gøre det, han nu gør bedst: Skrumpe planeten og stjæle den. Det er naturligvis op til Batman og hans kompagni af superhelte, kendt som Justice League, at bekæmpe Brainiac og redde Jorden. Samtidig er Jokeren sluppet fri fra Arkham Asylum, og han har taget de værste skurke, såsom Lex Luthor, Grundy og Killer Croc med sig, så Batman har nok at se til, hvilket også gør, at han tit får en birolle i historien – faktisk kan man til tider undre sig over, at spillet hedder LEGO Batman, og ikke LEGO Justice League.

LEGO Batman 3: Beyond Gotham fungerer på præcis samme måde som de sidste mange spil i LEGO-serien. Man styrer et udvalg af figurer fra Batman-universet rundt i baner, som primært er konstrueret af de kendte LEGO-klodser, som man kan smadre ved at slå på dem. Ved at skifte frem og tilbage mellem figurer og bruge deres specialevner bevæger man sig gennem baner, som ofte er meget lineære. Det er, for det meste, et meget simpelt spil. For at bevæge sig videre igennem banen skal man ofte bruge en række special-evner, for eksempel for at åbne en dør – når man har brugt en special-evne bliver det hurtigt klart hvor man skal gå hen og bruge den næste. I LEGO Batman 3 har Batman og Robin forskellige dragter, med forskellige evner – for eksempel har Robin en lysende dragt, som man skal tage på, for at gå ind i mørke områder, mens Batman har en speciel sensor-dragt, der gør, at han kan se gennem udvalgte objekter. Man skifter ofte frem og tilbage mellem disse, og det brede udvalg af evner gør, at figurene aldrig føles kedelige.

Man kan selvfølgelig lukke op for et rent hav af spilbare superhelte og superskurke, enten ved at gennemføre baner, eller ved at købe dem for de såkaldte Studs, som man samler op i banerne. Ved at gennemføre små sidemissioner eller finde ting i banerne, får man røde og guldfarvede LEGO-klodser, som åbner op for et hav af modifikationer, så man kan ændre på mange af spillets facetter – for eksempel ved at give alle figurene hatte på.

Spillet er utroligt veldesignet, når det kommer til at holde spilleren i hånden. Det er tydeligt hvordan man kommer frem i spillet, og hvis man ikke spiller som den rigtige figur eller har den rigtige dragt på, når man skal bruge en evne, så viser spillet enten hvem det er, du skal skifte til, eller skifter automatisk. Det er utroligt børnevenligt, på trods af at plottet og humoren er blevet lidt mere avanceret, i forhold til de tidligere spil. Dertil kommer, at Lego-figurene nu kan tale og ikke kun gestikulerer med fagter og ansigtsudtryk, hvilket naturligvis gør det mere interessant og giver plottet en del mere dybde. Heldigvis er det muligt at spille spillet på dansk, så man skærer ikke yngre børn fra på denne måde.

Det brede persongalleri er en af spillets styrker, da mange af figurene er rigtig godt designede. Superheltene har deres karakteristiske evner, og det føles rigtigt, når man spiller som Flash og bevæger sig med superhastighed, som Green Lantern og laver ting med sin ring, eller når man flyver rundt som Wonder Woman, hvilket endda får hendes kendingsmelodi til at spille. Det er tydeligt, at der er lagt meget arbejde i at udvælge persongalleriet og få det til at spille helt rigtigt med hvilke evner de har, både for at fange deres ånd, men også for at gøre dem brugbare i spillet.

Spillet har desværre også nogle designmæssige problemer, specielt i starten. Plottet er længe om at komme i gang, da der i de første mange baner bruges tid på ting, som egentlig ikke føles særligt belønnende, såsom at fylde benzin på Batmans raket, så man kan flyve op til rumstationen, hvor Justice League holder til. Det får nærmest plottet til at gå helt i stå, hvilket er ærgerligt. Desværre har plottet også andre problemer, da der er mangel på fokus. Både Brainiac og Batman bliver sat til side for resten af Justice League, Joker og Lex Luthor, og det føles næsten som om man farer rundt to historier, der er blevet kombineret. Visse af spillets sekvenser er ligeledes meget mærkværdige, da der pludselig skiftes mellem genrer, og før man ved af det er man i et form for shoot-em-up.

En af de faste ting, som LEGO-serien har haft, har været en ”base” for spillet. Herfra har man nemt kunne navigere rundt og se, hvilke baner man har gennemført, starte nye op, købe figurer, evner og kigge sig omkring. Desværre går LEGO Batman 3: Beyond Gotham også fejl her, hvor den simple basestruktur først introduceres senere i spillet, efter at man tidligere har brugt både rumstationen og Bat-grotten som base. Man får på ingen måde samme kendskab til basen, hvilket er meget ærgerligt, da den fungerer som spillets menu. De tidligeres spils fokus på overskuelig og nem navigation er blevet erstattet med uoverskuelig og for meget fyld, hvilket er en skam.

LEGO Batman 3: Beyond Gotham er et fint børnespil. Figurene man spiller, som er veludviklede superhelte og superskurke som Batman, Superman og Joker, føles unikke. Det er et meget let spil, og selv om det kan være udfordrende for de mindste, så gør det meget for at sikre sig, at alle kan være med og får en god oplevelse ud af spillet. Der er meget at give sig i kast med, specielt hvis man gerne vil låse op for alle ting i spillet.

På nogle punkter er der foretaget dårlige, designmæssige valg. Spillet bevæger sig væk fra nogle af de principper, som man ellers forbinder med de andre LEGO-spil, på både godt og ondt, men formår i sidste ende stadigvæk at være en fin oplevelse i selskab med vores allesammens flagermusemand i klods-form.
LEGO Batman 3: Beyond Gotham

LEGO Batman 3: Beyond Gotham

UdviklerTraveller's Tales