Left 4 Dead

Anmeldt af: Mikkel Vinther (vinterbird) - 7. december 2008 - kl. 20:30
28 0

Zombier, vold og lidt flere zombier i Valves voldsorgie.

Hvad ville du gøre, hvis der pludselig stod en hær af zombier udenfor hoveddøren? Hvis du var med i Valve’s Left 4 Dead ville du åbne køkkenskabet, finde shotgunen frem, og gøre klar til at fejre jul lidt tidligt i år.

Left 4 Dead besvarer nemlig det evige spørgsmål om, hvordan zombie helvede ville se ud. I rollen som en af de fire overlevende skal man kæmpe sig igennem fire forskellige scenarier med to ønsker; at overleve og blæse så mange zombier som muligt i stykker imens. Historien i Left 4 Dead er nemlig ikke mere kompliceret end det. Det handler om at overleve og slå ting ihjel samtidig.

Med historien overstået, kan det vigtigste i Left 4 Dead snakkes om; nemlig gameplayet. Gameplayet i Left 4 Dead udspiller sig som et First Person Shooter (FPS), hvor det handler om at være hurtig til at sigte og navigere rundt i miljøet uden at ramme sine medoverlevende, alt imens man fylder zombierne med bly. Hvert af de fire scenarier i spillet tager en på fire vidt forskellige eventyr. Hvert scenarie udspiller sig som en individuel film, hvor man skal komme fra punkt A til B uden at blive zombieføde. Fokussen med at skyde og overleve er dog ikke kun gældende for en selv men også for ens medoverlevende. Man har hele tiden mulighed for at hjælpe sine kammerater ved at give dem sine bandager eller hjælpe dem op, hvis de bliver overfaldet, og at hjælpe sine medoverlevende er noget af det vigtigste i spillet. Det at overleve og overleve i flok er en utrolig nødvendighed i Left 4 Dead, for hvis man ikke samarbejder og kommunikerer, når man kæmper mod zombierne, så overlever man ikke længe. Netop fordi samarbejde og overlevelse er to af de vigtigste aspekter i Left 4 Dead, er det næsten en nødvendighed, at man spiller Left 4 Dead med tre andre mennesker, da spillet ikke er specielt underholdende, hvis man spiller det alene. Spiller man sammen med tre andre mennesker er det derimod utroligt underholdende.

Kampen for overlevelse bliver heller ikke gjort nemmere, når det går op for en, at man ikke blot kæmper mod almindelige zombier, men at der også er specielle zombier, som har nogle ret unikke evner. Disse zombier varierer fra den alt ødelæggende Tank til den adrætte og farlige Smoke, som kan skabe en hel del panik i ens gruppe af overlevende med sin lange tunge. Den farligste af flokken er dog Boomeren, som med sit opkast gør, at alle zombier i miles omkreds kommer stormende i din retning - og kun din. De forskellige zombier er dog ikke kun computerstyrede, man kan nemlig også hoppe i skoene på dem i spillets versus del, hvor man enten spiller som en af de overlevende eller en af de specielle zombier. Muligheden for ikke bare at spille som en af de overlevende giver spillet en ekstra dimension, især fordi de specielle zombier spiller på en helt unik måde i forhold til, hvordan de overlevende spiller. Styringen af de specielle zombier er markant anderledes i forhold til det almindelige run & gun gameplay, man får hos de overlevende, og det kræver en del mere tålmodighed at spille som de specielle zombier, men hvis man kan koordinere med sine venner, kan man lave nogle spektakulære angreb på de overlevende.

Selvom zombier og de overlevende er den primære fokus i Left 4 Dead, så kan man ikke komme udenom at nævne den absolut vigtigste ”person” i hele spillet; nemlig A.I. instruktøren. Med Left 4 Dead har Valve bygget en ny form for A.I. (kunstig intelligens), som fungerer som en instruktør i ens scenarie. Instruktøren sørger hele tiden for at straffe dem, som tror de kan lege Rambo, ved at sende en hær af zombier efter dem, og instruktøren ændrer konstant hvor tit man bliver overfaldet af zombierne og af hvor mange. Instruktør A.I.’en gør, at hver eneste gang man spiller Left 4 Dead er det en fuldkommen unik oplevelse, for zombierne kommer aldrig på det samme tidspunkt eller fra samme område. Nogle områder, som var svære at komme igennem, kan anden gang man spiller banen være fuldkommen tom for zombier, mens de derimod stormer en et helt andet sted, som man ikke havde forventet. Det at hver eneste gang man spiller den samme bane føles det som en ny oplevelse gør, at Left 4 Dead hele tiden føles overraskende frisk på trods af dets begrænsede antal baner.

Antallet af baner er et af de største kritikpunkter i spillet, selv med A.I. instruktøren og den variation det kan give. Det føles stadig en smule skuffende, at spillet kun indeholder fire forskellige baner, dog kan man håbe på nye baner i fremtiden, men som et produkt på skiven er det skuffende at have så få baner tilgængelige i spillet. Visuelt er spillet heller ikke ekstremt imponerende, det er dog stadig et flot spil, og at se 50 zombier storme mod en er en flot visuel oplevelse. Det er dog ved at være tydeligt, at Source-motoren er ved at være en halvgammel motor. Spillet er dog langt fra grimt, og der er en masse små fine detaljer i spillet, som f.eks. lyseffekterne og miljøerne. Dog er animationerne ikke så imponerende som mængden af zombier, og de føles meget begrænsede, specielt i situationer hvor man hjælper hinanden op eller lignende. Frameraten formår dog at forblive solid hele vejen igennem ens massakre, og det er det vigtigste i dette spil.

Lydsiden i Left 4 Dead føles som om den er taget direkte fra en zombie B-film, og det fungerer helt perfekt. Hver eneste gang man bliver overfaldet af større mængder zombier, hører man klassiske horrortoner, og alle personerne i spillet har en håndfuld underholdende replikker, som har den helt rigtige splatterfilmsstemning. Zombierne lyder også skræmmende med tørre skrig og råben, når de stormer. Hver af de specielle zombier har også unikke lydkendetegn.

Left 4 Dead kan bedst beskrives som en god zombiefilm lavet om til et spil. Der er action fra start til slut, og sammen med tre venner er Left 4 Dead noget af det mest underholdende man kan opleve i år. Dog forsvinder det meste af underholdningen, hvis man spiller det som singleplayerspil, og man vil hurtigt køre træt i de fire forskellige baner. Hvis du har nogle venner at spille Left 4 Dead med, så er det et af de Xbox 360 spil, der bare skal ejes, men hvis man ikke er den sociale type, bør man tænke sig om en ekstra gang, før man investerer i Valves zombiebuffet.
Left 4 Dead

Left 4 Dead

UdviklerValve