King's Quest

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 3. august 2015 - kl. 22:31
4 5

Et af de mest elskede eventyrspil overhovedet, er blevet genoplivet. Det er en stor arv at løfte for The Odd Gentlemen, men har de musklerne til at klare opgaven?

Fremover vil vi anmelde episode-inddelte spil lidt anderledes end normalt. Vi vil ikke lave fulde anmeldelser af alle afsnit, da de i mange tilfælde er stort set identiske, blot med en anden handling. Derfor laver vi en overordnet anmeldelse og så tilføjer vi de enkelte afsnit til anmeldelsen, efterhånden som de bliver udgivet. Hvert afsnit får en score, som tæller i den samlede score, der altså tæller alle de anmeldte afsnit.

Læs vores anmeldelse af Chapter 1: A Knight to Remember
Læs vores anmeldelse af Chapter 2: Rubble Without a Cause
Læs vores anmeldelse af Chapter 3: Once Upon a Climb

King's Quest til Xbox One er en genoplivning af den klassiske og elskede King's Quest serie fra midten af 1980'erne. Det første King's Quest blev udviklet af Sierra Entertainment og udkom i 1983 og 1984 til maskiner som Commodore Amiga, Atari ST, Apple II og Sega Master System. Hen over de efterfølgende 15 år, udkom der otte spil i King's Quest serien.

I 2008 blev Sierra Entertainment opslugt af moderselskabet Activision og lukket ned, men sidste år annoncerede Activision, at de ville genoplive Sierra-navnet og at de skulle stå for at få lavet nye versioner af tidligere tiders mange klassikere fra Sierra, der blandt tæller, ja King's Quest, Leisure Suit Larry, Police Quest og Space Quest. Valget faldt på King's Quest som det nyopståede Sierras første projekt.

The Odd Gentlemen, et lille og mere eller mindre kendt udviklerstudie fra Los Angeles, blev udset til at stå for udviklingen og genoplivningen af King's Quest og det er en opgave, som nok kan få de fleste udviklere med nogle år på bagen til at ryste lidt i bukserne - for det er en stor mundfuld og et spil, som mange gamere har følelser involveret i.

Det nye King's Quest udkommer i fem kapitler og det er et eventyrspil helt efter den gamle opskrift. Det er ikke en remake af et af de gamle spil eller en King's Quest IX, men en genoplivning og videreførelse af seriens kendetegn og koncept, her i 2015. De fem kapitler fokuserer hver på et ufortalt eventyr i den gamle Kong Grahams liv, som kongen selv fortæller til sit barnebarn Gwendolyn.

Det er ikke et episode-spil i stil med spillene fra Telltale eller Life is Strange fra Dontnod, det føles mere om et "rigtigt eventyrspil", da man kan rende rundt hvor man vil og finde ud af hvordan spillets mange puzzles skal løses - og man bliver ikke ledt igennem historien på samme måde, som i de førnævnte spil. The Odd Gentlemen har virkelig gjort et fantastisk stykke arbejde med, at få bragt nyt liv ind i en gammel serie og på samme tid at respektere klassikerens kendetegn - og det er ikke nemt; det er massevis af tidligere forsøg på reboots i andre spilserier beviset på.

King's Quest spiller for det meste som et traditionelt eventyrspil, fra dengang mor var dreng. Det meste af tiden går med at undersøge omgivelserne, for at se om der er noget man kan bruge til noget, løse opgaver for forskellige karakter eller med at finde ud af, hvordan spillets til tider ret udfordrende puzzles skal løses. Det skal dog lige siges, at selv om der her skal tænkes lidt, er sværhedsgraden slet ikke på niveau med de originale spil - og det er en god ting i min bog. Der er stadig sekvenser hvor man dør øjeblikkeligt, hvis man for eksempel trækker i det forkerte af to håndtag, men det er en af seriens varemærker, selv om det ikke er ret 2015-agtigt.

Grafikken er flot og eventyrlig, vores hovedperson er fremragende animeret og stemmeskuespillerne gør det virkelig godt - specielt Christopher Lloyd som Kong Graham er virkelig god. Humoren er god og soundtracket er hyggeligt og eventyrligt - præcis som det skal være i et spil af denne type. Man kommer i den helt rigtige eventyrstemning med King's Quest.

Nedenfor ser vi nærmere på de enkelte afsnit i den nye King's Quest serie, efterhånden som de udkommer.

Chapter 1 - A Knight to Remember
Det første afsnit i King's Quest serien hedder A Knight to Remember. Her fortæller den aldrende Kong Graham om dengang han var teenager og en ung og håbefuld gut, som forsøgte at blive ridder af Kong Edwards royale garde. Historien bliver fortalt helt igennem charmerende og humoren er særdeles god og velplaceret; flere gange kom jeg til at sidde og tænke Monkey Island og lidt Monty Python da jeg spillede dette første afsnit. Det er virkelig en god humor, som aldrig bliver plat, fordi den ligger i detaljerne og i ordspillet mellem personerne.

Man spiller altså som unge Graham, som skal igennem en række tests, for at blive optaget i kongens garde. Man render rundt og indsamler objekter man skal bruge og man får forskellige opgaver af en række karakterer rundt omkring, for eksempel skal man hjælpe en bager med at finde ingredienser til en kæmpe pie han vil bage eller hjælpe et ældre par, på noget som minder om et apotek, med at finde en frø, som de skal bruge som sidste ingrediens i deres tandafblegnings-eliksir. Her kan man godt savne, at man et eller andet sted kunne se, hvilke opgaver man havde gang i, for ind imellem render man lidt rundt og ikke rigtigt ved, hvad man egentlig skal gøre, for at komme videre.

Sværhedsgraden er nogle steder en smule høj og man skal tænke lidt anderledes, for at se logikken i de forskellige puzzles, men langt det meste af tiden, sidder man med et lille smil på læben, fordi det her første afsnit i King's Quest serien er et herligt pust fra fortiden og en fremragende start på hvad der forhåbentligt bliver en succesfuld genoplivning af en af de mest elskede eventyrspil gennem tiden.

Selv om det er episode-inddelt ligesom spillene fra for eksempel Telltale, kører King's Quest efter en lidt anden model. For det første koster dette første afsnit af King's Quest 75 kr. hvor Telltales spil koster næsten det halve - men A Knight to Remember var jeg omkring 5-6 timer om at gennemføre, mens et afsnit af Telltale serierne, typisk kan gennemføres på lidt over 90 minutter.

King's Quest: Chapter 1 - A Knight to Remember er en rigtig god start på King's Quest serien og hvis The Odd Gentlemen kan holde samme stil, humor og gennerelle niveau som her, kan vi have at gøre med en nyklassiker.

A Knight to Remember kan købes på Xbox Games Store nu, for 75 kr. - og det kan jeg kun anbefale at man gør, hvis man er til gode gamle eventyrspil.
Score: 8,0

Chapter 2 – Rubble Without a Cause
Efter ikke mindre end fem måneder, er andet kapitel af det nye King’s Quest frigivet. Det er ganske enkelt for lang tid at vente, når vi taler om episoder til et og samme spil, men nu er det her altså endeligt – kan det leve op til det glimrende første kapitel? Det korte svar er: Nej, det kan det ikke – slet ikke.

Kapitel to udspiller sig noget tid efter det første og Graham er blevet konge. Han bliver overrasket over hvor mange kedelige beslutninger, der egentlig skal tages og hvor meget bureaukrati en konge er rodet ind i. Hans hverdag bliver dog hurtigt lidt mere spændende, da han bliver kidnappet af en gruppe goblins og ført til deres underjordiske hule. Han ser til sin forskrækkelse, at mange af hans venner fra det første kapitel også holdes fanget her.

Det er nu Grahams opgave at befri de tilfangetagne venner og undslippe den dystre hule. Så langt så godt. Det er så her, at det hele bliver en smule trivielt. For foruden at løse masser af opgaver og puzzles i hulen, som kræver at man render frem og tilbage i de samme gange og rum igen og igen, så skal man også sørge for at holde vennerne i live ved at give dem mad. Det resulterer i en masse renden frem og tilbage og det bliver ganske enkelt temmelig ensformig og kedeligt med tiden.

Da hele kapitlet foregår i denne hule, er variationen i grafikken og de områder man kommer igennem, heller ikke ret stor og man får slet ikke den samme stemning og eventyrfølelse, som det første afsnit gav. Historien bliver igen fortalt helt igennem charmerende og humoren er stadig god og velplaceret og soundtracket er igen meget flot og passer perfekt til spillet.

Rubble Without a Cause er desværre ikke på niveau med det første kapitel og det er svært at se, hvorfor vi skulle vente fem måneder på det. Første kapitel kunne, som skrevet længere oppe, gennemføres på 5-6 timer, mens dette andet kapitel tog omkring 3-4 timer at komme igennem. Det føles længere, fordi det virker mere som hårdt arbejde, end underholdning og det er egentlig lidt ærgerligt, når nu første kapitel var så fremragende.

Kunne du lide det første kapitel, vil jeg dog ikke anbefale dig at droppe serien på grund af et enkelt svagt kapitel. Der er stadig potentiale til en spændende fortælling og den håber vi, at tredje kapitel kan give os, for ellers begynder det er blive en smule kriminelt. Vi håber så også, at vi ikke skal vente fem måneder på det.

King’s Quest: Chapter 2 – Rubble Without a Cause kan nu købes på Xbox Games Store til 75 kr. til både Xbox One og Xbox 360.
Score: 6,5

Chapter 3 – Once Upon a Climb
Efter det sløje andet afsnit, er King’s Quest tilbage på sporet med tredje afsnit, som nok også er seriens bedste indtil videre. Historien udspiller sig flere år efter Graham har overtaget tronen i landet Daventry – og det går faktisk helt godt i det lille kongerige. Graham har nu andre og mere personlige udfordringer, nemlig at han er en ensom konge. Derfor begiver han sig ud for at finde sin kommende dronning, som et magisk spejl har fortalt ham, befinder sig i toppen af en enormt tårn midt ude i skoven.

Graham finder tårnet og klatre op til toppen og til sin store overraskelse, finder han ikke én prisesse deroppe, men hele to. Graham bliver fanget i tårnet på samme måde som de to prinsesser og den eneste måde han kan få dem ud på, er ved at finde den ægte kærlighed. De to prinsesser, Neese og Vee, er meget forskellige og Graham skal nu via en række opgaver og puzzles, finde ud af hvem der skal være hans kommende kone og på den måde befri dem fra deres fangeskab.

Selv om det meste af afsnittet foregår i tårnet, er der alligevel mere variation i dette tredje afsnit end i de to forgående tilsammen. Der er snige-sektioner, der er first-person sekvenser hvor man skal skyde med bue og pil, der er sektioner, hvor man skal hoppe fra sten til sten på tværs af en flod, man skal spille et sandhedshuskespil med kort og et lille musikspil, hvor man skal huske passager og gengive dem på ens luth.

Gameplayet er stadig som et klassisk eventyrspil, hvor man skal undersøge omgivelserne og snakke med forskellige karakterer, hvor sidstnævnte er en ren fornøjelse, da humoren har en central rolle i spillet og det kommer oftest til udtryk i de fremragende dialoger. Stemmeskuespillerne gør det rigtigt godt; Wallace Shawn er tilbage som ridderen Manny og Cherami Leigh spiller prinsesse Neese, som nogen måske kan genkende fra blandt andet Borderlands 2.

Jeg var lidt bekymret for serien efter det andet afsnit, men er blevet rolig igen, efter at have spillet Once Upon a Climb. Humoren er lige i skabet, grafikken og lydsiden er stadig glimrende, historien fortælles med stor overbevisning og variationen gør det her afsnit til en fornøjelse at spille igennem.

Blev du også fanget af det første afsnit, så lad dig ikke skræmme af det ringe andet afsnit, for serien er tilbage på sporet efter Chapter 3 – Once Upon a Climb, som kan købes nu på Xbox Games Store for 75 kr.
Score: 8,0
King's Quest

King's Quest