Kinect Adventures!

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 4. november 2010 - kl. 09:27
5 0

Da Kinect Adventures! leveres sammen med Kinect sensoren, må det vel være en god ambassadør for, hvordan Kinect skal bruges – eller hvad? Læs vores anmeldelse her.

Kinect Adventures! er udviklet af Good Science Studio, et internt udviklingshold hos Microsoft. Spillet er en håndfuld lidt anderledes og opfindsomme minispil, end vi er vant til. Der er i alt fem forskellige minispil; Rallyball, River Rush, Reflex Ridge, Space Pop og 20.000 Leaks.

I Rallyball står man og spiller mur op af en væg med klodser, som bevæger sig. Det gælder så om at skyde klodserne i stykker, så man kan ramme så mange af de værdifulde mønter inde bagved, inden tiden løber ud. Man bruger hele kroppen til enten at slå til bolden med arme, hænder eller albuer, sparke til bolden med fødderne eller med knæene, heade til bolden med hovedet eller ganske enkelt bare skubbe til den med bagdelen, maven, brystet eller lige hvad man vil. Op til to spillere kan spille mod hinanden i Rallyball.

Et af de sjoveste minispil er River Rush. Her kan op til to spillere spille sammen om at styre en løbsk gummibåd ned af en rivende flod. Man styrer gummibåden ved at bevæge sig rundt i den; skal man til venstre, skal man stå i venstre side af gummibåden osv. Man skal hoppe over forskellige forhindringer, sejle igennem en række porte og hoppe fra afsats til afsats, mens man leder efter gemte genveje og indsamler så mange mønter, man kan. River Rush er rigtig sjovt og kræver lidt øvelse, hvis man vil være rigtig god.

Så er der Reflex Ridge, som er en slags forhindringsbane, hvor op til to spillere kan konkurrere om at komme først i mål og indsamle så mange mønter som muligt. Man kører af sted på en slags selvkørende vogn på nogle skinner, og der kommer en masse forhindringer imod én, som man skal hoppe over, dukke sig under eller undvige på andre måder. Der skal igen indsamles mønter, hvilket ofte kræver, at man stiller sig i nogle underlige stillinger til stor glæde for dem, som ser på.

Space Pop er måske det svageste spil. Her skal man springe vandbobler i vægtløs tilstand. Man befinder sig ombord på en rumstation, og den er åbenbart utæt, for der kommer masser af vandbobler ind i rummet, som skal poppes. Man flyver ved at baske med armene, svæver ved at holde armene strakt ud og lander igen ved at holde armene ind til kroppen. Man popper ganske enkelt boblerne ved at flyve ind i dem, og ret meget mere er der ikke i det. Det er ikke specielt ophidsende og bliver hurtigt kedeligt.

Endelig er der 20.000 Leaks, som er spillet, hvor man for alvor kan se dum ud. Man befinder sig i et undersøisk observatorium, hvor en række temmelig nysgerrige fisk hele tiden prikker hul i ruderne ind til observatoriet. Man skal sørge for at få lappet hullerne, så hurtigt man kan, ved at holde en hånd, en fod eller andet for hullerne, hvorefter de automatisk bliver lukket igen. Det er ganske morsomt, og man kan komme til at se frygtelig dum ud, formentlig til størst morskab for tilskuerne.

Der er forholdsvis stor spredning af underholdningsværdien i de fem minispil. Det er faktisk kun River Rush, Reflex Ridge og til dels 20.000 Leaks, som man kan bruge noget tid på, uden at det bliver alt for kedeligt. Derfor er det alt for lidt med kun fem forskellige spil. Disse fem spil varieres dog en smule igennem spillet, og sværhedsgraden stiger ligeledes, men i bund og grund er det de samme fem minispil, man spiller hele tiden. De er dog alle lette at gå til, og nogle er ret svære at mestre, men man får altid en grundig gennemgang af, hvordan man skal spille, både med tekst og tegninger, så hele familien kan være med.

Kinect Adventures! indeholder fire gamemodes. I Adventures spiller man en række ”Adventures”, som kan bestå af f.eks. 3-4 levels fordelt mellem flere af de fem minispiltyper. Der er så en række udfordringer, der skal klares, for at komme videre i spillet, det kan f.eks. være, at man skal indsamle et bestemt antal mønter, opnå f.eks. 3 sølvmedaljer eller klare tre opgaver på tid. Efterhånden som man klarer disse udfordringer, åbnes der op for nye og sværere opgaver hen ad vejen. Undervejs bliver man belønnet med udstyr til ens avatar, nogle sjove dyr, man kan træne og lege lidt med, og efter hver level ”belønnes” man også med nogle billeder af én selv, som er blevet taget undervejs i spillet. Disse billeder bliver gemt på ens Xbox, men kan via spillet også uploades til kinectshare.com, hvor de kan deles med venner og bekendte på f.eks. Facebook og Twitter. Hvorfor man ikke kan uploade direkte til Facebook og Twitter fra spillet er lidt underligt.

I Free Play kan man spille de mange levels i den rækkefølge, man ønsker, og i Play Online kan man, ja spille mod eller med, ens venner over Xbox Live. Endelig er der Timed Play, hvor man låser op for en række Time Trial levels, efterhånden som man klarer bestemte ”adventures” i Adventuredelen.

Grafikken i Kinect Adventures! er ganske nydelig, og den fungerer fint. Figuren på skærmen reagerer forholdsvis fint på ens bevægelser og den smule forsinkelse, der kan opstå ind i mellem, lærer man hurtigt at tage højde for. Lydsiden er rimelig sparsom; lydeffekterne er ganske fine, mens soundtracket kan blive noget irriterende med tiden. Heldigvis er der mulighed for at skrue ned eller helt slukke for musikken.

Kinect Adventures! er et spil for hele familien, og det er bestemt sjovt i kortere perioder sammen med venner, men det smalle udvalg af forskellige minispil gør, at det ikke er et spil, man vil spille i flere timer i træk. Om Kinect Adventures! er en god ambassadør for Kinect, er jeg måske lidt i tvivl om, men det er fin underholdning og et lidt mere friskt alternativ til Kinect Sports, som er lidt mere seriøst og fornuftigt end Kinect Adventures!
Kinect Adventures!

Kinect Adventures!

UdviklerGood Science Studio