Just Dance 4

Anmeldt af: Jakob Tofte - 17. oktober 2012 - kl. 19:20
1 0

Endnu et dansespil er på hylderne, og vi har kigget nærmere på denne hybridtitel mellem dans og træning.

Som spillets titel antyder, så handler Just Dance 4 om at have det sjovt uden at gøre et større nummer ud af det. Bare dans. Vi bliver mødt af et menusystem, der manøvreres i ved at svinge med armen, eller ”swipe”, som det kendes fra tablets. Kinect sensoren er egentlig skarp nok til at fange det, man laver, men alligevel er det ikke det bedst fungerende menusystem, og det skete mere end nogle få gange, at jeg kom til at vælge den forkerte sang, eller kom til at forlade en menu.

Når endelig sangen er valgt og dansen går i gang, så kører det til gengæld fortrinligt derud af. Just Dance 4 tilbyder spillerne at danse til 44 forskellige sange, som spænder vidt og bredt i genrer og alder. Således bør der helt sikkert være noget for enhver smag, hvad enten man er til Dirty Dancing, Elvis Presley, Rihanna eller Stevie Wonder.

I selve spillet er Kinect sensoren meget responsiv og præcis, og det sker meget sjældent, at den ikke registrerer de bevægelser man laver. Modeller danser på skærmen, og man kan selvfølgelig vælge at kigge på dem, og så efterligne deres bevægelser. Samtidig kommer små piktogrammer rullende ind på skærmen for at vise spilleren, hvilke moves man skal lave. Figurerne er i samme farver som modellerne på skærmen, og det er således let at se, hvilken figur man skal rette sig efter. Konstant modtager man feedback på ens bevægelser, så man ved hvor godt eller skidt man klarer sig. Både sangtekster og piktogrammer kan i øvrigt slås fra i indstillingerne, hvis man ønsker det.

Sangene varierer meget i sværhedsgrad. De letteste sange bør de fleste kunne opnå en hæderlig score på, imens de sværeste virkelig kan være krævende for motorikken. Jeg havde store problemer med overhovedet at udløse en enkelt stjerne i rating på de svære sange. Nu er jeg godt nok heller ikke verdens mest erfarne danser, så det har måske også noget sige.

Just Dance 4 tilbyder ikke noget synderligt nyskabende til genren, men noget af det, der gør spillet ret underholdende er udvalget af og variationen i de forskellige danse. Der er masser af sjove moves og detaljer i koreografierne, som vil kunne skabe stor morskab, især hvis man er flere sammen om spillet. Helt op til fire spillere kan danse sammen. På flere af sangene er der lavet differentierede koreografier, hvis man er flere sammen. Det er et oplagt partyspil, hvis man har et par venner på besøg, og får lyst til at røre sig lidt, imens man griner af, hvor fjollet man til tider ser ud. Undervejs er der indlagt små udfordringer i sangene, hvilket alt sammen er med til at forlænge oplevelsen og øge genspilningsværdien. Det er ligeledes muligt at dyste i den nye spilfunktion Duel, hvor man danser imod hinanden i seks runder med individuelle koreografier.

Imens man danser bliver man sommetider optaget af Kinect sensoren, og når man er færdig kan man beundre en video på op til ca. et halvt minut af sine udskejelser. Det er ligeledes muligt at uploade videoen til sociale medier samt spillets eget fællesskab, JustDanceTV. Her kan man naturligvis også bladre rundt i andre brugeres videoer. Der er mange fine videoer fra andre brugere, de fleste mere komiske end imponerende. Der er ingen decideret onlinedel i Just Dance 4, og det er lidt ærgerligt. Det kunne have været sjovt med muligheden for at dyste over Xbox Live.

Har man fået nok af den deciderede dansedel af spillet, kan man besøge den anden del, nemlig Just Sweat. Her kommer fitness og kalorieforbrænding i fokus, når man under vejledning fra forskellige personlige trænere på skærmen kan deltage i forskellige danserelaterede træningsprogrammer. Træningsprogrammerne spænder over forskellige temaer, fra ren dans i forskellige genrer, til mere bokse- og combatorienterede programmer. Der er programmer fra ti minutter og helt op til 45 minutter, hvor forskellige sange og danse bliver mikset sammen til et træningsprogram, der ofte både indeholder opvarmning, pulstræning, afspænding og nedkøling. Undervejs holdes man opdateret med, hvor mange kalorier man forbrænder. Dette kan selvfølgelig ikke være helt præcist, når man ingen måler har på kroppen, men der skeles nok lidt til, hvor meget eller hvor lidt man bevæger sig. Det kan under alle omstændigheder være et underholdende træningsalternativ til de mere klassiske fitnesstitler.

Grafisk er Just Dance 4 en decideret farveeksplosion. Med farverige og varierede baggrunde, og ligeså farverige dansere på scenen, ofte i skarpe neonfarver, og diverse effekter såsom stjerneskud, blinkende lys og mærkelige figurer, flyttes vores egen, lille, psykedeliske fest hjem i stuen. Spillet ejer ikke et grafisk design, der tillader de helt store roser, men indenfor det, som spillet forsøger, der lykkes det godt. Skarpe, klare farver, der skal være med til at starte en fest i stuen. Hvorvidt lyden i spillet er god eller dårlig må og kan kun afgøres af om man bryder sig om sangudvalget. Personligt synes jeg at udvalget er tilpas varieret til, at de fleste bør kunne finde noget, de bryder sig om.

Just Dance 4 er ikke et synderligt nyskabende spil, men ønsker man sig et nyt dansespil, hvor man samtidig også får en fornuftig del med mere fitnesspræget dans, så er det bestemt et godt bud. Og med et pænt udvalg af sange, varierede og underholdende koreografier og et velfungerende samarbejde med Kinect sensoren, så kan det godt anbefales.

Just Dance 4

Just Dance 4

UdviklerUbisoft