James Bond Quantum of Solace

Anmeldt af: Tommy Ågren - 19. november 2008 - kl. 06:32
Del denne artikel:
11 0

Den evigt unge Agent 007 er tilbage på konsollerne i et hårdtslående eventyr fra skydespilspecialisten Treyarch.

Tilbage i 2006 indtog Daniel Craig med storm det store lærred med Casino Royale. Han bragte en revitaliseret Bond tilbage i rampelyset og demonstrerede, hvordan den aldrende agent stadigvæk er særdeles relevant for actionsfans verden over. I forbindelse med Craigs anden tur i rollen som Bond har udvikler Treyarch og udgiver Activision produceret et tilhørende spil, og vi få nu endeligt chancen for at opleve James Bond på den nuværende generation af konsoller.

I rollen som Hendes Majestæts agent James Bond 007 tager Quantum of Solace tager dig igennem en række scener fra både den nye 007-film og den to år gamle Casino Royale. Som altid er Bond garant for action, rejser til billedskønne lokationer og moderne agentintriger tilsat en snert uforgængelig engelsk elegance.






Selv med brug af manuskripterne fra to James Bond-film bliver spillets historie aldrig fortalt sammenhængende, hvor specielt Quantum of Solace-kapitlerne fortælles henslængt og uinteresseret. Det lykkes alligevel Treyarch at genskabe en vis portion Bond-oplevelse i spilform med dygtig brug af veltrimmede mellemsekvenser og digitale skuespillere, der ligner deres rigtige menneskelige forlæg. Spillet har en PEGI aldersanbefaling på 16+, men det er ikke overdrevent blodigt.

Treyarchs fortid fornægter sig ikke. Quantum of Solace gemmer på en bundsolid FPS-oplevelse, og spillet er fuldkomment velkendt land for genrefans. Styringen benytter i stort omfang det eminente Call of Duty-design og byder på samme stramme kontrol med 007, som det kendes fra Treyarchs tidligere titler. Våbenudvalget består af moderne skydevåben, der er nøje afstemt med behovene i de forskellige kapitler. Udover din mobiltelefon har du ikke andre hjælpemidler end hurtige reaktioner og en sikker hånd, uanset om du bruger pumpguns, automatpistoler eller snigskytterifler.

Quantum of Solace tilføjer til de klassiske FPS-dyder et dækningssystem, som det kendes fra eksempelvis Gears of War. Et hurtigt tryk på A-knappen får Bond til at søge i ly af skabe, søjler og gelændere. Herfra kan han i relativ sikkerhed udse sig sine mål. Holder du A-knappen i bund, tager Bond benene på nakken og spurter mod den nærmeste dækning i den retning, du kigger. Spillet skifter til tredjepersonskamera, når man tager dækning, hvilket leverer fuldt udsyn til den flotte personificering af Daniel Craig og bidrager yderligere med en anderledes oplevelse end den velkendte ”skyd og løb” stil.






Kampsekvenserne udvikler sig ofte til rene belejringer; slaget bølger frem og tilbage, du tvinges fra skjul til skjul hårdt presset af de aggressive computerstyrede modstandere, der har et godt blik for taktik. Fjenderne jager dig hurtigt ud af dækning eller igangsætter flankeringsmanøvrer, hvis du et øjeblik tøver og overlader dem initiativet. Gasflasker og skumslukkere bringes nemt til eksplosion, hvorved modstanderne øjeblikkeligt elimineres eller forvirres godt og grundigt, så de udgør lette mål for Agent 007.

Casino Royale introducerede en rå og særdeles voldelig Bond, og vi bliver i Quantum of Solace-spillet heller ikke snydt for det aspekt. De brutale nærkampe håndteres via Quick Time Events, hvor du som spiller kun skal bidrage med få tastetryk.

Allerede kort tid inde i Quantum of Solace begynder manglerne at blive kun alt for tydelige. Spillets baner er fuldkomment lineære, og der er tilnærmelsesvis ingen muligheder for, at du kan bevæge dig væk fra den afstukne sti. Den langt overvejende del af tiden tilbringes med at blæse mellem komplet identiske dueller, hvis eneste variationspunkt er det støt stigende antal af fjender, hvilket til sidst nærmest ender med at være pinagtigt trivielt.






Selv i den længste ørkenvandring er der kølige oaser, og Quantum of Solace har tidspunkter, hvor det bryder sine egne snærende grænser. Snigemissioner bruges periodisk, og selvom de er simple – undgå vagterne og sluk overvågningskameraerne – så er det her, de bedste oplevelse skal findes. Operaen i den østrigske by Bregenz danner rammen om et af de bedste momenter; alle spillets dele går her op i en højere enhed under en mission, hvor du uset skal arbejde dig igennem skarpt bevogtet territorium, nedkæmpe snigskytter og elitetropper, balancere på smalle stålbjælker og kæmpe dig ud af operaen mens alting går op i flammer.

Spillet forsøger sig med lidt parkour på Madagascar og væddeløb mod tiden i Montenegro, hvor du ubevæbnet skal piske af sted mod dit mål, mens uret tikker ubønhørligt ned. En spændende ide men sekvenserne er desværre hverken sjove eller specielt udfordrende. Lidt mere held har Treyarch med de scener, hvor Bond skal hoppe fra balkon til balkon samtidigt med, at han skal undgå overvågne vagters skarpe blikke, og spillet i klassisk filmstil viser billeder fra to forskellige kameraer samtidigt.

I de momenter, hvor Quantum of Solace tør være mere end bare endnu et skydespil, leverer spillet fremragende virkelighedsflugt for drenge i alle aldre, og der bliver du vitterligt James Bond. Men der er alt for langt mellem stjernestunderne i Quantum of Solace, og Treyarch har slået sig til tåls med at smøre et lag Bond-fernis over endnu et skabelonskåret skydespil.






Grafisk er Quantum of Solace godkendt, men du skal ikke forvente at få blæst sko og sokker af. Spillets modeller er fornuftige, og fjender som venner er godt animerede. Miljøerne placerer sig kvalitetsmæssigt et stykke fra Call of Duty 4, selvom Quantum of Solace gør brug af selv samme spilmotor. Den smukke middelalderby Siena og Hotel Splendide viser gode takter med velkonstrueret arkitektur, troværdige overflader og gennemtænkt belysning. Fed røg og intense eksplosioner bringer lidt nødvendigt spræl til en spilverden, der generelt set fremstår flad og uinteressant.

Musikalsk er Quantum of Solace en fryd at ligge ører til. Bondtemaer og velproduceret filmmusik strømmer dig i møde fra første øjeblik. Våbenlydene er tilfredsstillende, og baggrundseffekterne er allestedsnærværende, hvilket giver Quantum of Solace et dybt og meningsfuldt lydbillede. Stemmeskuespillet fra blandt andet Daniel Craig og Judi Dench fuldender en lydside, der perfekt imiterer Bondstemningen fra det store lærred.

Quantum of Solace er en kort fornøjelse. Du skal forvente at gennemføre enkeltspillerdelen på 5-7 timer. Længe efter, at dækningssystemet har udtjent sin nyhedsværdi, disker spillet fortsat op med fuldstændigt ens skydescener i en lang lind strøm, og man drager et inderligt og dybt lettelsens suk, da rulleteksterne endeligt toner frem. Lidt mere levetid er der i flerspillerdelen. Et godt sæt af forskellige spilformer, mulighed for at købe sig til våben samt bedre udstyr og godt udvalgte baner giver plads til, at fortrinlige taktiske og energiske ildkampe kan udspille sig mellem 2 til 12 spillere online eller lokalt.






James Bond Quantum of Solace er et spil i den bløde mellemkategori. Det er bygget på et solidt fundament, det er vagt underholdende i perioder, men skiller sig for lidt ud fra den grå masse af skydespil. Quantum of Solace er kun for deciderede Bondfans – efteråret bugner af langt bedre actiontitler, hvor der er mere underholdning at hente.
Gameplay:6.0
Grafik:7.0
Online:7.0
Holdbarhed:5.5
Overall 6.5
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.