Iron Sky: Invasion

Anmeldt af: Søren Davidsen - 27. maj 2013 - kl. 20:31
11 0

Iron Sky: Invasion er baseret på filmen Iron Sky og handler om en gruppe nazister, som bliver sendt til månen for at i nærmeste fremtid at invadere jorden atter engang. Invasionen er begyndt.

Iron Sky: Invasion er udviklet af polske Reality Pump, og de har tidligere stået bag titler som: Earth 2140, Knightshift 2 og Two Worlds II. Spil som umiddelbart ikke har været store successer. Men formår de så at hitte med Iron Sky: Invasion?

Iron Sky: Invasion kan bedst betegnes som en simulator i rummet, kombineret med elementer fra rollespil og strategispil. Spillet tager udgangspunkt i rummet, hvor du som spiller må forsvare Jorden fra at blive invaderet af nazister. Til det har du dit rumskib, som er taget direkte fra filmen og det er naturligvis udstyret med laserkanoner og målsøgende missiler.

Spillet følger en lineær historie og er ikke rigtig opdelt i kapitler som vi ellers kender det fra nutidens spil og du vil i 99 % af tiden bare flyve rundt i dit rumskib og forsvare jorden mod nazisterne. Kun afbrudt af små mellemsekvenser som en del af dit HUD.

Hele historien i spillet bliver dog hurtig kedelig og meget ensformig. Du laver som sagt ikke andet end at flyve rundt omkring Jorden og skyde modstanderens rumskibe ned. Til afveksling kan du docke til ISS rumstationen og få fyldt dit rumskib op med ammunition. Men ellers er der ikke de store udsving i historien, så for at du ikke skal kede sig halvt ihjel, så har du din mission logbog, hvor du kan vælge missionerne. Den smule udfordring som ligger i spillet, er omkring at samle objectives ind, på tid.

Selve gameplayet i Iron Sky: Invasion er virkelig ikke særlig godt. Du kæmper især i starten med at finde ud af hvilket knapper, der styre hvilket dele på dit rumskib. Fra start er sensitiveten alt for høj i forhold til den stille introduktion du får i spillet. Der er dog en tutorial som du kan vælge at tage inden du starter de rigtige missioner, men også her halter spillet bagefter. Her bliver du på sædvanligvis introduceret til styringen, men midt inde i tutorialen vælger spillet så at ignorere at jeg trykker på den knap som jeg alligevel skal trykke på. Og problemet løser sig ikke efter 5 minutter, hvor knappen bliver trykket på konstant. Jeg håber da at de har en patch på vej.

Efter en frustrende start med en defekt tutorial, valgte jeg så at gå ind i hoveddelen af spillet. Her bliver du introduceret til et par af de forskellige personer som du også møder i filmen. De popper frem som små mellemsekvenser, som er en del af dit HUD. Fordi for at springe den mellemsekvens over, så skal du holde den venstre styrepind nede, samtidig med at du trykker den ind. Dette resultere så i at dit rumskib begynder at dreje væk fra den kurs du var på - takket være en mellemsekvens som man egentlig bare gerne ville springe over. Det er småting, men virkelig frustrerende.

Iron Sky: Invasion er visuelt heller ikke særlig imponerende. Hele spillet starter ud med en scene fra filmen og er ellers ganske flot. Men når du så kommer ind i spillet, så er det noget helt andet, der møder dine øjne. Hele den grafiske side ligner noget som var flot for 5 år siden, og det hele virker mere mudret og ensfarvet. Det visuelle ændrer sig heller ikke særligt, da du jo bare svæver rundt i et tomt verdensrum.

Iron Sky: Invasion er et spil som virkelig kun henvender sig til folk som er fan af filmen. Spillet halter bagefter nutidens top titler, og dårlig grafik kombineret med dårligt gameplay gør at spillet ikke er særlig underholdende. Allerede efter kort tid, finder man det ensformigt og monotomt. De mellemsekvenser som er i spillet, er ellers fine, men de bliver hæmmet af dårligt skuespil og utroværdige præstationer.

Som en lille slutbemærkning, så installerede jeg spillet på min harddisk, og da jeg skulle slette det igen opdagede jeg at spillet kun fyldte 800mb. Det er i gennemsnit mindre end et arcadespil, og her snakker vi altså om et retailspil, som sælges i butikkerne for samme pris som de store spil. Herfra ville jeg hellere have set spillet bliver udgivet på Marketplace til en værdi af 800 MS point.
Iron Sky: Invasion

Iron Sky: Invasion

UdviklerReality Pump