Hyper Void

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 12. januar 2016 - kl. 21:02
0 3

Hyper Void er et godt gammelt shoot’em-up pakket ind i 2016 grafik og lyd. Det lyder ikke helt dumt og det er Hyper Void egentlig heller ikke, men…

Hyper Void er et tredje-persons 3D shoot’em-up udviklet af det lille InFramez Technology, som er baseret i Quebec i Canada. Med lidt god vilje kan det beskrives som en moderne form for klassikeren Tempest, hvor man flyver ind i skærmen og fjenderne kommer ud mod spilleren og det er udviklet af blot to personer; Wessam og Homam Bahnassi, som tidligere har arbejdet for Electronic Arts.

Det første man bemærker når man starter Hyper Void op, er at den flotte og farverige grafik, som mest af alt ligner noget fra en musikvideo og tilsat et lækkert elektronisk soundtrack, er der her lagt i ovnen til et lækkert futuristisk shoot’em-up, der kræser for både øjne og ører. Desværre ødelægger en noget besynderlig designbeslutning lidt af underholdningen i Hyper Void.

Historie er der typisk ikke meget af i et spil af denne type og det samme gælder for Hyper Void. Man styrer det lille rumskib RM-24, som sendes ud for at nedkæmpe en sværm af fjender, der strømmer ind i det lokale solsystem efter en supernova har efterladt ormehuller til andre galakser åbne. Mere behøver man ikke vide for at kaste sig ud i opgaven med at sende aliens tilbage til hvor de nu engang kom fra.

RM-24 er udstyret med tre våben, som alle har forskellige egenskaber. Forskellen på Hyper Void og andre spil af denne type er, at her kommer man ikke langt ved blot at holde skydeknapperne i bund hele tiden. Hvert våben har nemlig en begrænset mængde energi og løber et våben tør for energi, skyder det utroligt langsomt, indtil det igen er blevet ladet op. De lader dog hurtigt op igen, men denne mekanisme er med til, at man skal tænke sig lidt om, da alle skud nu tæller. Noget andet er, at visse ting fjender ikke bør skydes, da de gør tingene sværere ved for eksempel at lave glødende flænger i banen, som man naturligvis ikke skal flyve ind i og derfor skal man skyde med omtanke. Man har nemlig ikke brug for, at Hyper Void bliver sværere end det er, for sværhedsgraden er i forvejen pænt høj.

Hver bane har en Hyper Score og hvis man slår den, kan den pågældende bane spilles i Hyper Mode. Hyper Mode er helt generelt en bedre oplevelse end hvis man spillerne banerne som standard, da det er mere intenst, der er flere effekter, flere animationer på ens rumskib og våbnene er mere effektive og løber ikke nær så hurtigt tør for energi. Så Hyper Mode er i virkeligheden sådan Hyper Void bør spilles og derfor virker det ret underligt, at man har valgt at gemme den bedste oplevelse væk bag nogle (især senere hen) ret svære high-scores, som mange spillere aldrig vil kunne slå. Hyper Mode burde have været tilgængelig fra starten og så kunne man have forlænget spillets levetid på en anden måde.

Når det er sagt, så fungerer gameplayet i både standard- og Hyper Mode fint. Styringen er god og rimelig præcis og det er faktisk ganske forfriskende med et spil i denne aldrende genre, hvor der er tænkt lidt nyt. Sværhedsgraden er som sagt ret høj og efter de første to baner, som fungerer som træningsbaner, rammer man en indlæringskurve, der mest minder om en væg. Derfor er det ekstra frustrerende, at det ikke er muligt at vælge sværhedsgrad og det betyder igen, at mange spillere kun vil komme til at se en håndfuld af banerne i Hyper Mode, som altså er sådan, som spillet i virkeligheden burde spilles.

Grafikken er Hyper Void er virkelig flot, farverig og futuristisk. Baggrundene skifter hele tiden og de kan være alt fra lukkede ormehuller man flyver igennem, til asteroidebælter, til planeter med vulkan-overflader og baner som vrider og twister sig rundt. Der er gode lyseffekter fra ens våben og når man rammer fjenderne vil eksplosionen både lyde dele af banen op og sende trykbølger igennem banen – og det hele suser af sted med 60 billeder i sekundet. Når man så tilsætter et lækkert elektronisk soundtrack, bliver der for alvor kælet for øjne og ører, når man bliver bombarderet med flotte farver og sprøde toner. Desværre kan lydeffekterne slet ikke følge med, for det lyder som om, at de er optaget nede i en spand tilsat et uldtæppe, så dem kan man fordel skrue en smule ned for.

Hyper Void er et fint lille shoot’em-up, som byder ind med et par nye idéer i en aldrende genre. Desværre ødelægger beslutningen om at pakke Hyper Mode væk bag nogle high-scores lidt af glæden ved spillet for mig, da jeg bliver irriteret over, at skulle bruge en del tid på at spille hvad der virker som en neddroslet udgave af spillet, for at få adgang til den bedste del af det.

Er du til hektiske shoot’em-ups, som vil udfordre dine reaktioner og byde ind med en smule nytænkning i forhold til genren, så kan Hyper Void sagtens være noget for dig. Spillet kan købes nu på Xbox Games Store for 75 kr.
Hyper Void

Hyper Void

UdviklerInFramez Technologies