Halo: Spartan Assault

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 30. december 2013 - kl. 01:04
Del denne artikel:
5 0

Halo: Spartan Assault ligner på papiret ikke noget ægte Halo spil, men som vores anmeldelse afslører, er Halo navnet helt fortjent til dette lille spil. Læs anmeldelsen her.

Halo: Spartan Assault er det niende spil i Halo serien og er for øjeblikket det tætteste vi kommer på et rigtigt Halo-spil på Xbox One. Spartan Assault er en isometrisk top-down shooter, udviklet i samarbejde mellem 343 Industries og hollandske Vanguard Games, hvor sidstnævnte har nogen erfaring med spil i denne genre, da de står bag det glimrende Gatling Gears.



Halo: Spartan Assault udkom tilbage i juli til Windows 8 og Windows Phone 8 og nu er spillet altså blevet konverteret til Xbox One og er i øvrigt lige rundt om hjørnet til Xbox 360. Selv om dette måske på papiret ikke er et ”rigtigt” Halo-spil, så er det faktisk ganske imponerende, hvordan udviklerne har formået at få hele Halo følelsen ned i dette, noget mindre, spil. Alle de rigtige våben er til stede, de rigtige fjender er der – ja, selv lydeffekter, grafik og ikke mindst det fremragende soundtrack, er helt i Halo ånden.

Spartan Assault udspiller sig i perioden mellem Halo 3 og Halo 4 og man tager kampen op med The Covenant, der har brudt våbenhvilen på planeten Draetheus-V og på dennes måne X-50. Historien er ikke noget specielt, men den fungerer og passer godt ind i Halo fortællingen.

Spillet indeholder 30 missioner fordelt på seks forskellige områder (inkluderet er de fem missioner fra Operation Hydra udvidelsen fra Windows versionerne) og selv om det måske kan lyde som et ganske fornuftigt antal, skal man huske på, at dette oprindeligt var et spil designet blandet andet til en telefon og derfor er missionerne, i hvert fald i starten, temmelig korte. I starten kan de gennemføres på omkring 3-4 minutter, men senere i spillet bliver nogle af dem dog længere og noget sværere, så her vil der gå noget længere tid med at gennemføre dem.



Gameplayet i Halo: Spartan Assault er ganske traditionelt for et spil i denne genre – og det er ikke nødvendigvis negativt. De 30 missioner er måske ikke de mest afvekslende, men fordi de ikke er så lange og fordi de seks områder man kommer igennem er ret forskellige, så virker missionerne ikke ens alligevel.
Styringen fungerer ret godt; man bevæger sig med den venstre styrepind, sigter med den højre og skyder med den højre trigger og kaster granater med den venstre. Det kan dog være en lille smule knudret at kaste med granater, da man nemt kan komme til at kaste dem i den forkerte retning. Knudret kan styringen af de fartøjer man får adgang til i løbet af spillet også være, om det så er Covenants Ghost eller Wraith eller UNSC’s Scorpion tank. Nogle gange valgte jeg ganske enkelt at fortsætte uden at gøre brug af disse fartøjer, da de gjorde missionen mere kompliceret.

Før hver mission kan man vælge hvilke våben man vil have med på den forestående mission og våben kan købes for de XP man optjener efter hver mission. Hvis man ikke vil vente på at man optjener disse XP, kan man købe sig til ingame credits, for på den måde at få adgang til de gode våben med det samme. Man kan heldigvis helt ignorere denne del hvis man ikke ønsker at smide flere penge efter spillet end man allerede har gjort, da det sagtens kan spilles og gennemføres uden at gøre brug af disse credits.



Foruden de 30 singleplayer missioner, er der fem co-op missioner, der kan spilles side om side med en ven over Xbox Live – desværre kan man ikke spille co-op lokalt. Disse fem missioner er nye i forhold til da spillet udkom på andre platforme i sommers og de introducerer også nye våben og en ny fjende i forhold til singleplayer, nemlig The Flood. Disse fem co-op missioner forlænger spillets levetid en smule, men ellers er de ikke noget specielt.

Jeg har været inde på det i starten af anmeldelsen; Halo: Spartan Assault er et ægte Halo spil, selv om det på papiret kunne ligne noget andet. Grafikken er fin og velfungerende og er helt i tråd med de andre spil i Halo serien – men der er ikke meget next-gen over den. Den kører fint og eksplosionerne ser flotte ud, men man kunne godt forvente mere af et Xbox One spil, men her kommer spillets Windows Phone 8 rødder nok ind i billedet. Lydeffekterne er taget direkte fra Halo 3 og Halo: Reach og er dermed også helt i tråd med Halo, lige fra lyden fra ens våben til den dejlige ”wuuuomm-lyd” når ens skjold lades op med energi igen.

Soundtracket har altid været en stor del af Halo spillene og står for mange som nogle af de bedste spil-soundtracks nogensinde. Soundtracket til Spartan Assault er komponeret af Tom Salta, og selv om navnet måske ikke rigtigt siger dig noget, har han tidligere lavet musik til spil som Prince of Persia, Need for Speed, en række Tom Clancy spil – og ikke mindst til Halo: Combat Evolved Anniversary. Lad mig sige det med det samme; Salta løfter arven fra de første Halo spils fremragende soundtracks af Martin O’Donnell fantastisk flot. Soundtracket til Spartan Assault er rigtigt godt og fuldstændig i Halo ånden.

Halo: Spartan Assault trailer - se i HD her

Alt i alt er Halo: Spartan Assault et fint lille Halo spil, som er let at gå til og som desværre også er en smule for hurtigt overstået. Det er sjovt så længe det varer og det er et must for enhver fan af Halo serien. Der er dog mindre problemer med det, for eksempel kunne styringen, af specielt fartøjerne, godt have været lidt bedre, men det er ikke noget som direkte ødelægger spillet.

Hvis man forventer et nyt fuldblods Halo-spil, så bliver man skuffet og man ser flere gange spillets mobiltelefon-rødder stikke frem, men det er et fint og velfungerende spil, hvis man tager det for hvad det er, nemlig et spil til lidt over 100 kr., som tidligere er blevet udgivet på en mobiltelefon og det kan man se på spildesignet. Halo: Spartan Assault er en god lille snack (selv om prisen er lidt mere end dobbelt så høj som da det udkom på Windows 8 og Windows Phone 8 i sommers) som fans af Halo kan fornøje sig med, indtil det første rigtige Halo kommer på Xbox One lidt ude i fremtiden,

Halo: Spartan Assault kan nu købes på Xbox Games Store for 107 kr. og det udkommer på Xbox 360 i løbet af januar 2014.
+ Fremragende soundtrack, let at gå til, den helt rigtigt Halo-vibe
For kort, lidt klodset styring af fartøjer
Gameplay:7.5
Grafik:7.5
Online:6.0
Holdbarhed:6.0
Overall 7.5
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.