Guns, Gore & Cannoli

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 4. oktober 2015 - kl. 22:41
1 7

En blanding af gangstere i 1920'ernes forbudstid, evigt sultne zombier og klassisk 2D gameplay - hvad kan næsten gå galt? Guns, Gore & Cannoli er da også en behagelig positiv overraskelse.

Cannoli-kager er en klassiker på det sicilianske dessertmenukort og det er noget, som italienere spiser til enhver lejlighed hele året rundt. Cannoli-kager består af en friturestegt, krokant skal, der er formet omkring et rør. Kage-hylstrene fyldes med en ricotta-creme og kandiserede frugter samt chokolade. Efter denne lille omgang Den Store Kagedyst, Xboxlife Edition, skal vi se nærmere på spillet Guns, Gore & Cannoli - et af de sjældne spil, med en kage i titlen.

Guns, Gore & Cannoli er et 2D side-scrollende actionspil, meget i stil med Metal Slug. Man spiller som gangsteren Vinnie Cannoli, som af Belluccio familien bliver sendt til Thugtown, for at redde et medlem af familien. Uheldigvis falder Vinnies besøg til Thugtown sammen med et kæmpe zombieudbrud og de eneste, som ikke er blevet til zombier, er andre gangstere. Ja, et spil, som kombinerer zombier og gangstere - hvor kan det egentlig gå galt?

I Vinnies tur gennem byen, kæmper han mod horder af zombier og masser af andre gangstere. Der er et stort udvalg af fjender og hele vejen igennem spillet, støder man på nye typer, som byder på alt fra kæmperotter, soldater, zombier i amerikansk fodbold-outfit til massevis af forskellige typer af gangstere, som enten kaster granater, tønder eller andet efter ham - eller som bare forsøger at pumpe ham fuld med bly fra Tommy Guns.

Da Vinnie selv er en hårdkogt gangster, er våben ikke et ukendt fænomen for ham. Til at starte med, har man en lille pistol med ubegrænset ammunition, men det varer ikke længe, for man bliver udstyret med alt fra kraftige revolvere, shutguns og Tommy Guns, til flammekastere, bazookaer og ikke mindst granater og molotov cocktails.

Guns, Gore & Cannoli er bygget med co-op i tankerne og op til fire spillere kan spille sammen lokalt. Hvis en spiller dør, respawner man automatisk og spillet kører, så længe bare en spiller er i live. Det kan også sagtens spilles alene, men sværhedsgraden er tydeligvis dimensioneret efter, at flere spillere spiller sammen, da det bestemt ikke er noget nemt spil alene, heller ikke på den letteste sværhedsgrad. Historiedelen kan gennemføres på omkring 3-4 timer og når den er klaret, er der en Versus Mode, også for op til fire spillere, hvor spillerne slippes løs på en lukket bane og hvor den, som har flest kills på pointtavlen når tiden løber ud, eller som først opnår et bestemt antal kills, har vundet.

Gameplayet er meget traditionelt for et 2D side-scrollende actionspil - og det er bestemt ment positivt. Det bringer minderne frem om de gode gamle dage og det er dejligt uforpligtende at spille et spil, som man kan sætte sig ned og hygge sig med, uden at skulle sætte sig ind i komplicerede styringer og indviklede spilmekanikker. Det er dejlig let og simpelt.

Den grafiske side er intet mindre end fremragende. Grafikken er håndtegnet og animeret i hånden af Claey Brothers, som består af to dygtige illustratorer fra Belgien. Alt lige fra bevægelser, til blodet der vælter op af halsen på en zombie du lige har blæst hovedet af og til eksplosioner og andet, er lavet i hånden og al grafik, karakterdesign og baggrunde, er ligeledes tegnet i hånden. Det giver spillet er helt specielt udtryk, da alle de velkendte "computer bevægelser" fra polygonfigurer er afløst af nogle andre og unikke animationer. Lydsiden er ligeledes god, med klassiske gangster oneliners fra Vinnie og de andre gangstere, tilsat et 1920'er tidstypisk soundtrack. Lydeffekter som torden og lydene fra våbnene er også gode og er pænt varieret alt efter hvilket våben man bruger.

Guns, Gore & Cannoli er noget af en positiv overraskelse for mig. Det dejlige klassiske 2D gameplay, kombineret med den virkelig flotte grafik og den fine lydside, resulterer i et helstøbt produkt, som vil underholde fans af klassiske actionspil, mens det også forkæler vores 2015-sanser stort set hele vejen igennem. Der er faktisk ikke meget dårligt at sige om det her spil, andet end at det måske er lidt for hurtigt ovre og at måden man vælger våben på er noget kludret, da man kun kan bladre enkeltvis igennem ens våben og ikke hurtigt vælge det man skal bruge. Det er ikke en særlig hensigtsmæssig løsning, da der er mange våben og man er stort set hele tiden omgivet af fjender, så der er ikke tid til at fjumre rundt med den slags.

Ovennævnte er småting og generelt er Guns, Gore & Cannoli er positiv oplevelse og et rigtigt fint spil, man kan underholde sig med en grå lørdag, sammen med et par venner i sofaen - eller alene. Guns, Gore & Cannoli kan købes på Xbox Games Store for 75 kr. og det vil jeg anbefale at man gør, hvis man er til god gammel 2D action.
Guns, Gore & Cannoli

Guns, Gore & Cannoli

UdviklerCrazy Monkey Studios