GUN

Anmeldt af: Morten Skou - 27. november 2005 - kl. 23:27
11 0

Neversoft tager os med en tur ud i det vilde vesten, dengang hvor mænd var mænd, kvinder var ludere og uenigheder blev afgjort med en pistol ved solopgang.

Årstallet er 1880, og som spiller antager man rollen som Colton White, der tidligt i spillet mister Ned White, den mand som han altid har troet var hans far. Colton White begiver sig alene ud i det vilde vesten for at få sin hævn. Hurtigt finder Colton ud af, at det er den grådige og ekstremt ondskabsfulde Magruder, der står bag mordet på Ned og hans kæreste.

På turen igennem det vilde vesten bliver Colton udsat for en lang række missioner, som skal gennemføres, for at man kan komme videre med hovedhistorien. I korte træk starter spillet med, at man skal gennemføre et par mindre indlæringsmissioner, som indvier spilleren lidt i, hvordan de forskellige funktioner fungerer. Derefter bliver Colton kastet ud i en masse action prægede og spændende missioner, som eksempelvis at ekskortere en hestevogn igennem en rute og forhindre at indianere angriber den. Jeg vil ikke komme yderligere ind på, hvilke andre missioner, man løber ind i på sin vej, da det uden tvivl vil være med til at ødelægge spillets holdbarhed en hel del.

Til at gennemføre de forskellige missioner har Colton og de venner, som han måtte få igennem spillet, naturligvis en række våben. Våbnene er inddelt i 7 forskellige kategorier, og Colton er sjovt nok lige god til at håndtere dem alle. Specielt fede er våben som Gaitlin-guns, dobbelte pistoler, bue med dynamit-pile i bedste Rambo stil og ikke mindst en lang række forskellige rifler og shotguns.

Nu er det heldigvis ikke sådan, at spillet har en helt fast storyline, som man ikke kan bryde ud af. Spillet tilbyder nemlig et ret stort område, hvor man kan bevæge sig rundt som det passer en, og det er naturligvis der, at submissions kommer ind. Syntes man, at en mission i hovedhistorien er for svær, har man nemlig mulighed for at optjene både penge og opgraderinger ved at påtage sig nogle af de frivillige submissioner, som ligeledes er tilgængelige i spillet.

Spillet byder på 4 forskellige sværhedsgrader. Sværhedsgraden vælges, når man starter et nyt spil, og det er desværre ikke muligt at skifte sværhedsgrad igennem spillet.

En dårlig side af spillet må siges at være spillets AI, som til tider kan virke ret dum. Et eksempel som jeg oplevede var, at jeg skyder en fyr i hovedet, og hans hjerne splatter ud over stenen bagved ham – det ser faktisk ud som om, at han lægger hovedet på stenen. Lige efter at han er død, kommer der en mere og lægger hovedet på stenen – og sådan fortsætter det i et godt stykke tid. Ganske muntert, men man løber desværre tør for kugler på et tidspunkt.

Har man en Xbox-Live konto, er der naturligvis også en masse achievements at hente, når man spiller GUN. Der er i alt 31 forskellige achievements og i alt 1000 points at hente, hvis man da vel at mærke gennemfører samtlige missioner og submissioner. Nå ja og så er der lige detaljen med, at hvis man vil have 100%, skal man gennemføre spillet på alle niveauer.

Til sidst vil jeg runde af med at kommentere på spillets save muligheder, som jeg desværre ikke var opmærksom på i tide. Spillet indeholder nemlig ingen auto-save, og det betyder ganske enkelt, at hvis du selv glemmer at save, må du begynde forfra næste gang, du tænder for Xboxen. Netop ovenstående oplevede jeg desværre, efter at jeg var halvt igennem spillet – og måtte til min store skuffelse starte på ny.

Der har længe været meget snak omkring det grafiske i GUN, men det kan hermed bekræftes, at grafikken er ganske nydelig. Dog er der en del grafiske fejl som typisk er glitches, hvor eksempelvis hestens hoved forsvinder ind i en sten og lignende ting.

De mange mellemsekvenser som bruges til at styre spillets historie er også ret flotte, og stemningen af, at man er i det vilde vesten bliver uden tvivl bibeholdt.

Lyden i GUN er klart med til at skabe den rigtige ”vilde vesten” stemning. Der er nu intet som lyden af en seksløber, der fyrer kugler af sted eller hvad med en god riffel.

Der er også en hel del snak imellem karaktererne i spillet, også dette er udmærket lavet, dog løber man på en del gentagelser, hvis man skulle være så uheldig at komme til at sidde fast i en mission. Men det er næppe en unik ting for dette spil. Til sidst skal det nævnes, at det er muligt at sætte undertekster på og dermed have en bedre chance for at høre, hvad de forskellige karakterer siger til dig.

Spiller man spillet på nemmeste niveau, tager det omkring 6-7 timer at gennemføre spillet. Eftersom man altid har mulighed for at forsøge sig med missionerne igen, hvis man skulle gå hen og dø, kan man altså bare fortsætte, hvor man slap.

Spillet byder heldigvis på flere forskellige niveauer, og det kan kun anbefales, at man fra starten giver sig i kast med et af de lidt sværere niveauer. Landet ligger nemlig sådan, at hvis man først har gennemført spillet, så har man egentligt ikke den store trang til at forsøge sig igen, eftersom historien er den samme.

Sjældent har undertegnede spillet et så fængende spil. Da jeg først gik i gang med det, blev jeg simpelthen nødt til lige at forsøge mig med næste mission også. Selv om et par af bosserne, som Colton møder på sin vej, er ret hårdhudede, så fristes man konstant til at trykke på ”retry” knappen for at se, om man ikke skulle være heldig at nakke fyren i næste huk.

Desværre er spillets historie relativt kort, og man sidder med en smule blandede følelser, når man har nakket den sidste boss. I mine øjne kunne udviklerne godt have lavet historien en hel del længere, men det kan da godt være, at der er en GUN 2 på vej, og det vil jeg da se frem til at spille.

Om spillet er sine 500 kroner værd, syntes jeg er svært at vurdere. I og med, at der ikke er nogen mulighed for at spille over Xbox Live, og hvis man tager den korte historie i betragtning, så er svaret nok et nej. Men er man fan af det vilde vesten, og har man eventuelt mod på at forsøge sig med spillet på et af de hårdere niveauer, er der ingen tvivl om, at spillet er alle sine penge værd.
GUN

GUN

UdviklerNeversoft