Guitar Hero 2

Anmeldt af: Carsten Odgaard - 1. maj 2007 - kl. 11:12
23 0

Vi bringer nu vores store anmeldelse af et af dette forårs helt store titler: Guitar Hero 2. Rock On!

Guitar Hero 2 har været et længe ventet spil til Xbox 360. Spillet har allerede høstet kæmpe succes på den efterhånden aldrende PlayStation 2 konsol. Nu er Guitar Hero 2 så endelig blevet tilgængelig på vores favoritkonsol - og det endda med forbedret guitar og endnu flere sange end PlayStation-udgaven.

Lad det være sagt med det samme: Guitar Hero 2 er en våd drengedrøm af et spil. Det er et af de spil, hvor et simpelt og gennemført gameplay går op i en højere enhed. Guitar Hero 2 er i sin form og udtryk lige så simpelt, som det er vanedannende.

Spillet indeholder over 70 sange (ikke alle sange er tilgængelig fra starten, men bliver det efterhånden som du spiller), hvor flere af dem er eksklusive til Xbox 360. Derudover er der også mulighed for at hente flere sange på Marketplace via Xbox Live. I skrivende stund er der frigivet tre pakker med tre sange i hver, som alle er sange fra det første Guitar Hero spil. Hver pakke koster 500 Microsoft Points, hvilket nok må siges at være i overkanten for kun 3 sange.

Musikken er meget varierende: Her er alt fra rockabilly, punk, grunge, trash, heavy metal, dødsmetal, syrerock og 80’er hårrock. Så der burde være genrer nok til at tilfredsstille alle. Og navnene på de bands der medvirker rækker fra store og kendte navne som Nirvana, Pearl Jam, Guns n’ Roses, Iron Maiden, Police og Iggy Pop, til mere obskure navne som Bang Camaro, The Amazing Royal Clowns, Buckethead og Noble Rot.

Hvis du har levet under en sten det sidste års tid, og slet ikke har hørt om Guitar Hero og hvad det går ud på, så er her en lille introduktion. I Guitar Hero skal du kæmpe dig op i rockhierarkiet: Du starter som amatørguitarist med at spille på små snuskede klubber, og efterhånden som du begynder at mestre dit guitarspil, vil dit band og dig komme til at spille på større og mere eksklusive steder, som for eksempel store stadions. Og hvem ved, måske du en dag udlever den ultimative Spinal Tap-drøm og spiller ved Stonehenge?

Spillet fungerer meget simpelt ved at du skal ramme de rigtige toner og akkorder til den sang, du spiller. Når din rocksang starter, vil et konstant rullende ”gribebræt” på skærmen fortælle dig, hvilke knapper du skal trykke på. Hvis du spiller forkert tilpas mange gange vil publikum begynde at råbe og kaste ting efter dig. Og modsat: Hvis du spiller sangen rigtigt, vil publikum juble og tilbede dig som en rockgud.

Undervejs er der også mulighed for at opsamle ”star power”. Star power opnår du ved at ramme specielle stjerneformede toner. Når du har ramt tilstrækkeligt mange af disse toner, vil dit ”star power”-barometer bliver fyldt. Med et enkelt løft på din guitar kan du aktivere dette barometer, hvilket fordobler dine point i en kort periode. Det kan også betale sig at aktivere star power, hvis du er lige ved at ryge ud af en sang. Når du aktiverer funktionen kan man nemlig få lidt star power-hjælp til at blive båret over en problematisk del af en sang.

Med til spillet hører en eksklusiv Guitar Hero-guitar, som du skal bruge i stedet for den normale Xbox-controller. Bevares, det kan lade sig gøre at bruge den normale controller til at spille spillet med. Men det kan ikke anbefales. Genialiteten i Guitar Hero opstår netop i samspillet med den speciallavede guitar-controller og spillets gameplay. Set udefra ser det måske nok en kende fjollet ud at stå og banke løs på en lille plasticguitar. Men tro mig, ”når du først er begyndt, så kan du ikke holde op”, hvis jeg må citere en lille Gasolin’-sang, nu når vi befinder os i rockuniverset.

Selvom spillet kan holde en fastlåst til skærmen i ganske lang tid, så anbefales det dog, at lade være med at spille alt for lang tid ad gangen, da man sagtens kan blive lidt rundtosset og ør i hovedet af de konstant rullende toner, der kommer imod en - specielt når det begynder at gå lidt hurtigt og blive lidt sværere.

Inden du træder ind på scenen, har du mulighed for at vælge forskellige typer guitarister og guitarer. Der er selvfølgelig også mulighed for at åbne op for flere typer karakterer, sange og guitarer i løbet af spillet, som du køber i spillets ”butik” med de penge, du tjener på at spille koncerter. Udover otte fiktionelle guitarer, som blandt andet har former som fisk og kister, er der desværre kun Gibson-modeller at vælge imellem, hvilket ifølge denne anmelder er meget ærgerligt, da han sværger til Fender. Det er selvfølgelig et spørgsmål om rettigheder, men det kunne nu have været godt, hvis der var mulighed for også at svinge strengene på en Stratocaster eller en Telecaster.

Der er i alt fire sværhedsgrader, og de rækker fra det helt lette til det vildt frustrerende og kropumulige. Jo sværere sværhedsgrad, jo flere knapper på guitaren skal tages i brug. Det gælder derfor også om at kunne mestre pull-offs og hammer-ons, hvis man skal have succes med de svære soloer. Heldigvis er der inkluderet en træningssektion i spillet, som kan hjælpe en med at få gennemspillet problematiske stykker og numre i lavere tempo. Det kan virkelig betale sig at udnytte træningssektionen, da man får en god fornemmelse af sangenes struktur ved at afspille dem i lavere tempo.

Det er ærgerligt, at der for udviklerne ikke har været tid til at inkludere muligheden for at duellere på plasticspade over Xbox Live. Skal du spille multiplayer, er du altså henvist til krydse spade sammen med en ven i stuen i ”co-operative”, ”Face-Off” eller ”Pro Face-Off”-mode, som bliver låst op i løbet af spillet. I skrivende stund er det desværre heller ikke muligt at købe en ekstra guitar til spillet. Så skal du spille mod en ven, er du altså pt. nødt til at købe et ekstra spil. Det bliver dog meget snart muligt at købe en guitar ved siden af spillet, heldigvis. Men det er lidt en skam, at producenten ikke tilbød denne mulighed fra udgivelsesdagen.

Guitar Hero 2 understøtter dog Xbox Live i den forstand, at der er inkluderet et leaderboard, så man kan sammenligne resultater med andre plasticguitarspillere over hele verden.

Der er i alt 50 achievements i spillet. Og de er nogle af de bedste og mest underholdende, jeg har oplevet i et Xbox 360-spil. Der er f.eks. en Jimi Hendrix-achievement, som man får for at spille ”omvendt” på guitaren. Der er en Yngvie Malmsteen- og Steve Vai-achievement, som man får for at spille et bestemt antal toner rigtigt i streg – uden at fejle. Og der er endda også en trøste-achievement for at fejle en sang på letteste sværhedsgrad. Mange af spillets achievements er rigtig svære, så der er rigelig med udfordring i den afdeling.

Guitar Hero 2 er ikke noget grafisk mesterværk. Sammenligner man med PlayStation 2-udgaven kan man dog sagtens se, at spillet med Xbox 360-udgaven har fået en grafisk overhaling. Det ser helt sikkert pænere ud. Men det er stadigvæk ikke prangende. Det gør dog ikke så meget, og den middelmådige grafik gør absolut ikke Guitar Hero 2 til et dårligere spil.

Grafikstilen er dog ganske fin. Spillet er krydret med en befriende grotesk og sorthumoristisk kant, der gør tykt grin med hele det klichefyldte rockunivers vi kender så godt. Karaktererne i spillet er da også formet efter de værste (bedste?) klicheer fra rockverdenen, og har navne der klinger af rigtige rockstjerner, som for eksempel Lars Ulrich og Axl Rose.

Sceneudstyret bliver i løbet af spillet også mere og mere grotesk. Og det er da nok heller ikke tilfældigt, at man til sidst lander i Stonehenge med et Spinal Tap nummer, for det er deres humor og deres udstilling af rockuniverset, der helt sikkert har fungeret som stærk inspiration til spillets stil. Undervejs er der også, for rocknørderne, løbende henvisninger til diverse rockfænomer. Herligt!

I et spil som dette skal lyden selvfølgelig være i orden. Hvad er et rockspil uden ordentlig lyd? Heldigvis skuffer spillet ikke her. Det er bare at skrue op for volumen, og så har man en stor rocklyd lige hjemme i ens stue.

Det er selvfølgelig ikke alle numre, som i næsten alle tilfælde er spillet af et coverband, som er lige overbevisende. Der er dog ikke deciderede pinligheder, men enkelte numre efterlader altså meget at ønske i forhold til det originale nummer. Men når musikken spiller og spaden slår gnister betyder det mindre. Generelt må man dog sige at niveauet er ganske højt.

Instrumenter og vokal er ikke afbalanceret på samme måde i alle sange, hvilket indimellem kan være lidt irriterende. Heldigvis kan man selv regulere styrken på sang, guitar og så videre, hvis man synes at elementer fylder for lidt eller for meget.

Med fire forskellige sværhedsgrader, der rækker fra ”ultralet” til ”kropumulig”, så er der udfordringer for alle og enhver. Og med over 70 sange, samt mulighed for at hente endnu flere på Marketplace, er holdbarheden helt i top. Hertil kommer også, at der er rigeligt med udfordringer til achievement-jægere.

Selvom spillet ikke understøtter muligheden for at spille mod andre over Xbox Live, så er det altid sjovt at spille mod en ven hjemme i stuen. Guitar Hero må være et af de bedste sociale, partyspil i øjeblikket.

Overgiv dig til Guitar Hero 2. Når du først er begyndt på dette spil, vil du spille til dine fingre bløder og din hånd er gået i krampe. Guitar Hero er simpelt, så simpelt som et spil kan være. Men det er samtidig så overbevisende og vanedannende i sit udtryk og gameplay, at man ikke kan andet end at overgive sig til dets charme.

Selvom der er mangler i spillet, bl.a. Xbox Live multiplayer, så forbliver Guitar Hero 2 et meget meget stort spil, og det bliver derfor stærkt anbefalet herfra.
Guitar Hero 2

Guitar Hero 2