Gatling Gears

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 22. maj 2011 - kl. 21:49
5 0

Hvordan ville de klassiske arkade-actionspil som Commando og Rambo II fra 80’erne se ud, hvis de fik en 2011-makeover? Det giver Gatling Gears svaret på.

Det er altid sjovt at ødelægge alt omkring sig og få hele bygninger til at ende i murbrokker efter en gigantisk eksplosion – noget spil som Just Cause 2 og Red Faction: Guerrilla er gode eksempler på. Nu tilslutter Gatling Gears sig række af destruktive spil, for her lægges der heller ikke fingre imellem, når de destruktive gener skal luftes.

Gatling Gears er en såkaldt ”twin-stick-shooter” og kan betegnes som en moderne udgave af klassiske arkade-actionspil som Commando og Rambo II, som undertegnede har brugt utallige timer på hjemme på drengeværelset, sammen med en god ven og ens trofaste Commodore 64. Gatling Gears tager den klassiske formel og løfter den op på 2011-niveau og det virker rigtigt fint.

Der er ikke megen historie i Gatling Gears, men lidt er der da. Man tager rollen som Max Brawley, en pilot og afhopper fra det onde Empire, der i kamprobotter må tage kampen op mod Emperiet, som er ved at tømme hans hjemstavn for ressourcer af enhver art. Derfra går det slag i slag igennem fem verdener, fyldt med action, massevis af eksplosioner og spændende boss-kampe. Der er ganske enkelt god action fra start til slut, uden ret mange afbrydelser.

Man har kontrol over en steampunk-inspireret kamprobot, som er udstyret med en række forskellige våben. Ens hovedvåben er en kraftig maskinkanon, som lækkert nok aldrig løber tør for ammunition og det er det våben, man vil bruge det meste af tiden. Foruden ens maskinkanon er man også udstyret med både granater, missiler og en kraftig smart-bombe, som udrydder alt på skærmen. I modsætning til maskinkanonen, kan disse andre våben ikke bruges hele tiden, da de løber tør for ammunition men lades langsomt op igen, hvis man undlader at bruge dem i en periode.

Selv om man bruger maskinkanonen det meste af tiden, er det vigtigt at bruge de sekundære våben på de rigtige tidspunkter. F.eks. er granater gode mod store flokke af fodtudser, mens missilerne er gode mod større tanks og andre kamprobotter. Så en kombination af ens trofaste maskinkanon, krydret med lidt missiler og et par granater, skal nok få fjenden på andre tanker.

Undervejs i spillet kan ens våben opgraderes på to forskellige måder. Når man besejrer fjender, taber de med jævne mellemrum et våbenboost, som gør et af ens tre våben meget kraftigt i en kort periode, hvorefter boostet forsvinder igen. Andre permanente opgraderinger kan købes i starten af hver bane, for guldbarer man finder rundt omkring. Disse opgraderinger kan f.eks. gøre våbnene kraftigere, giver dem længere rækkevidde eller andre nyttige ting.

Gatling Gears er dejligt let at komme i gang med, da styringen er nem og præcis. I starten gennemgår man en meget pædagogisk træningsbane, hvor man lærer at styre ens kamprobot og hvordan de forskellige våben virker. Derefter bliver man sendt af sted på egen hånd og man står snart i action til op over begge ører. Det er nu ikke fordi at Gatling Gears er et specielt svært spil, før man når hen til den sidste af de fem verdener, men der er fuld knald på hele tiden – det er en fornøjelse. Ikke så meget pjat – bare action og velfungerende gameplay.

Gameplayet er dejligt enkelt og let at sætte sig ned og lære – efter ganske få minutter i selskab med spillet, er man i gang med at smadre løs. Nogle gange kan banerne dog virke lidt lange og nogle gange foregår der så meget på skærmen, at man let kan miste orienteringen, hvilket kan resultere i uheldige dødsfald.

Gatling Gears indeholder en kampagnedel med i alt 30 baner, der kan spilles både i singleplayer og i co-op enten lokalt på samme maskine eller over Xbox Live. Der er også en Survival Mode, som ligeledes kan spilles enten alene, eller sammen med en ven i co-op, hvor man skal beskytte f.eks. nogle vandpumper mod bølger af fjender. Survival Mode er dog ikke specielt underholdende i forhold til kampagnedelen, som byder på langt mere variende gameplay og bedre underholdning.

Spillet udspiller sig i Vanguard’s Mistbound verden, en verden inspireret af industrialiseringen i det 19. århundrede og den efterfølgende destruktive effekt dette har på verdenen. Mistbound var engang frodig verden rig på ressourcer, men som nu er skrøbelig og i forfald. På trods af det, er den stadig smuk. Grafikken er fyldt med detaljer og er meget farverig. Stort set alt i omgivelserne kan smadres og eksplosionerne ser flotte ud og man fornemmer virkeligt, at der er kraft bag ens våben. Soundtracket er ikke noget specielt, mens lydeffekterne er rigtigt gode og de er også med til, at give våbnene noget tyngde.

Gatling Gears er en behagelig overraskelse. Det er et velfungerende spil, med fede baner, flot grafik, en god styring og et særdeles rendyrket og velpoleret gameplay. Der findes efterhånden masser af ”twin-stick-shootere” til Xbox 360 og Gatling Gears er bestemt blandt de allerbedste.

Gatling Gears kan hentes fra Xbox Live og koster 1200 MSP (108 kr.) og selv om det måske ikke er det længste spil, virker prisen acceptabel, da det er en god og velpoleret oplevelse fra start til slut.
Gatling Gears

Gatling Gears

UdviklerVanguard Games