Fruit Ninja Kinect

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 14. august 2011 - kl. 19:38
Del denne artikel:
3 0

Det enormt populære Fruit Ninja har taget springet fra de mobile platforme og over på Xbox 360 og Kinect. Men fungerer et simpelt håndholdt spil på Xbox?

Selv om Fruit Ninja ikke kan prale med astronomiske salgstal som f.eks. Angry Birds kan, er det stadig et af de mest populære håndholdte spil, der siden sin udgivelse for lidt over 1 år siden, har solgt mere end 20 millioner eksemplarer på alt fra iOS, Windows Phone 7, Android OS og Nokias Symbian. Nu har Fruit Ninja så taget springet over på Xbox 360.


Fruit Ninja er et ganske simpelt spil; et spil som fungerer perfekt på en telefon, når man sidder i bussen, venter på toget eller lige har 5 minutter tilovers før man skal ud af døren. Gameplayet er simpelt; nederst fra skærmen flyver der æbler, bananer, meloner, appelsiner og andre frugter op, som man så skal hakke i stykker ved at føre en finger hen over skærmen på telefonen, som havde man et lille ninjasværd på fingeren. Det er simpelt, sjovt og meget let at gå til. For at gøre det hele lidt mere spændende, er der i visse spiltyper blandet bomber ind i mellem de flyvende frugter, som man naturligvis skal undgå, samt magiske bananer, der enten stopper tiden i få sekunder, giver dobbelt antal points i en kort periode eller fylder skærmen med ekstra mange frugter.

I Fruit Ninja Kinect, er styringen naturligvis en smule anderledes, da man nu står foran sit fjernsyn og ikke sidder med en telefon i hånden. I Kinect udgaven, skærer man frugterne i stykker ved hjælp af ens arme, som man bruger som sværd – eller måske ens ben, hvis man er lidt frisk. Styringen fungerer ganske fint, selv om det dog er lidt sværere, og langt mere anstregende, end i telefon-versionerne. Men det fungerer fint og papiret er det et oplagt spil til Kinect.


Der er dog et problem med spillets menuer, som er lavet på samme måde som i f.eks. iPhone udgaven, hvor man, for at vælge et menupunkt, skal skære det over ligesom frugterne i spillet og ikke blot holde hånden stille over menupunktet som i de fleste andre Kinect spil. Det betyder, at navigeringen i menuerne er meget klodset og man kommer ofte til at vælge de forkerte menupunkter og det er voldsomt irriterende. Det samme gør sig gældende i opgraderingsmenuen, hvor man får adgang til nye baggrunde og nye sværd, som er meget svær at navigere rundt i.

Fruit Ninja Kinect byder på en række forskellige spiltyper, dog uden at gameplayet ændrer sig væsentligt af den grund. Der er Classic, hvor man skal skære alle frugter over – misser man tre, eller rammer man en bombe, er spillet slut. En anden spilmulighed er Zen, hvor man skal hakke frugter på tid, uden at skulle bekymre sig om bomber. I Party Mode, kan man enten hakke frugter sammen med en anden spiller, eller mod en anden spiller. Det er desværre ikke muligt, at spille med/mod en anden spiller over Xbox Live.

De sidste to spilmuligheder er Arcade og Challenges. I Arcade skal man score så mange points som muligt, her giver bomberne 10 minuspoints i stedet for at slutte spillet – denne spilmulighed er den mest actionfyldte og også den mest underholdende. Challenges er en række udfordringer, som gives i hovedmenuen, det kan f.eks. være, at man skal opnå en bestemt score i en bestemt gamemode eller at slå en af ens venners rekord. Der er et fint udvalg af spilmuligheder og selv om der er mindre forskelle i de forskellige spiltyper, er gameplayet stort set identisk hele vejen igennem og efter 10-15 minutter, har man set hvad spillet har at byde på.


Isoleret set, fungerer gameplayet i Kinect udgaven stort set ligeså godt som på de håndholdte versioner, men når man starter ens Xbox op, rydder stuen og stiller sig foran ens Kinect sensor, er det fordi man har mere end bare 5 minutter at slå ihjel og her kommer Fruit Ninja Kinect til kort – der er ganske enkelt ikke indhold nok til, at det kan holde spilleren fanget i ret lang tid ad gangen. Det er dog sjovt sammen med et par venner, men ensformigheden gør, at det ikke er et spil man spiller ret længe ad gangen.

Man kan godt se på grafikken, at Fruit Ninja Kinect udspringer af et håndholdt spil. Ikke fordi grafikken på nogen måde er grim, for den er faktisk ganske fin og farverig, men er på samme tid temmelig simpel. Det gør dog ikke noget, for den fungerer fint og den lette tegneseriestil passer godt til spillets lidt useriøse stil. Lydsiden fungerer også fint, med gode lydeffekter og et fint og passende soundtrack.


Fruit Ninja fungerer fint på telefoner, hvor man, som sagt tidligere, lige kan tage et par hurtige spil hvis man har lidt tid tilovers. Gameplayet fra de håndholdte versioner er intakt og styringen via Kinect er rigtig fin og fungerer også som den skal (bortset fra i menuerne). Men skal se helt nøgternt på det, så får man her et håndholdt spil til 6 kr. men nu med en prisseddel på 72 kr. (800 MSP) hvis man vælger Xbox versionen. Det gør ikke spillet dårligere, men med en pris som er 12 gange højere end de håndholdte versioner, kunne man med rette have forventet, at Halfbrick havde fundet på lidt mere nyt, end et par challenges og en justeret multiplayer mode.

Fruit Ninja Kinect er et sjovt spil, men det er meget svært at anbefale Kinect udgaven, pga. den høje pris. Vil du spille Fruit Ninja, så hent det til din telefon, her fungerer det mindst ligeså godt som på Xboxen, det er langt billigere og så er det på en platform, som passer langt bedre til spillet. Har du ikke en telefon som Fruit Ninja kan spilles på, eller har du lyst til at hakke frugter i stykker sammen med dine venner en lørdag aften – og vil slippe for oprydningen bagefter, så er Fruit Ninja Kinect dog en god og underholdende løsning.
Gameplay:8.0
Grafik:7.5
Online:-
Holdbarhed:3.0
Overall 6.5
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.