From Dust

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 26. juli 2011 - kl. 18:01
Del denne artikel:
12 0

Tag kampen op med naturens enorme krafter i et nyt Gude-spil fra manden bag det klassiske Another World – læs vores anmeldelse af From Dust her.

Eric Chahi, manden bag det fremragende Another World (1991) og Heart of Darkness (1998) forlod spilbranchen tilbage i 1998, for at forfølge sin drøm om at udforske vulkaner. På vej til den lille øgruppe Vanuata ud for Australiens østkyst, fik han alligevel idéen til et nyt spil og han bestemte sig for at han ville lave ét sidste spil.


Da Chahi i 2006 fremlagde idéen til det nye spil for Ubisoft, slog de til med det samme og spillet blev annonceret for offentligheden i juni 2010 og det blev her bekræftet, at spillet var under udvikling hos Ubisoft Montpellier, med Eric Chahi som kreativ drivkraft. From Dust (i starten kaldet Project Dust) er spillet, som udsprang i Eric Chahis hjerne omme på den anden side af Jorden og det er tydeligt, at har er blevet inspireret af de omgivelser han befandt sig i under hans rejse, da spillets omdrejningspunkt er naturen, der på én og samme tid kan være smuk men også særdeles dødbringende.

From Dust kan bedst beskrives som en blanding af Lemmings og Peter Molyneux’ Black & White. Som i Black & White spiller man en kraftfuld Gud og i From Dust skal man beskytte et simpelt stammefolk mod naturens rasen, føre dem sikkerhed og sikre deres overlevelse ved at genskabe deres minder og lære dem forskellige magiske evner.

Spillet indeholder 13 baner og målet med hver bane er, at føre en lille stamme af mennesker hen til en række totempæle, som er placeret rundt omkring. Ved disse totempæle vil de bygge en lille landsby og dyrke jorden så frodig vegetation spreder sig – og dækker de nok af den golde jord med disse planter, åbnes der op for en passage til næste bane.


Man styrer ikke stammerne direkte – man kan give dem simple kommandoer, som f.eks. at begive sig hen mod den næste totempæl og nu skal man som Gud sørge for, at de kommer sikkert derhen. Det gøres bl.a. ved at bygge passager af sand over floder, opdæmme floder, så de løber af nye veje, stoppe floders udspring ved at overdænge disse med sand så vandstanden i søer falder eller overdænge kraftig vegetation med sand, så de små stammefolk kan bevæge i området.

Når stammen når totempælene, bygger de deres landsby og med jævne mellemrum, får man nye egenskaber som f.eks. kan slukke ildebrænde i landsbyerne, kan gøre vand til gele så man kan fjerne dele af vandet eller man kan sænke vandstanden drastisk i floder og søer i en kortere periode – alle nogle egenskaber, man skal bruge for at sikre stammefolkenes overlevelse.

Man skal ikke alene guide stammefolket til de mange totempæle, men også sørge for at de opsamler nok viden til at kunne overleve. Rundt omkring i landskabet står nogle magiske sten, som giver stammen viden om forskellige ting, f.eks. hvordan de redder deres landsby fra en tsunami eller hvordan de klarer de voldsomme forskelle i vandniveauet mellem højvande og lavvande. Man sender en mand ud for at lære denne visdom som han tegner på en drage og som han bringer tilbage til landsbyen. Når denne drage hænger og svæver hen over landsbyhytternes tage, vil stammefolket overleve vandmasserne, da de kæmpe vandmasser brækker af og brøler uden om landsbyen. Det ser i øvrigt ganske imponerende ud.


De første baner er lette at gå til og de fungerer mest som introduktionsbaner, men efter kort tid, skruer spillet bissen på og man skal bruge de små grå for at finde ud af, hvordan man hjælper ens stammefolk. Der er ikke én enkelt løsning på en given udfordring – da man kan vælge at løse den som man selv ønsker det. Vælger man at bygge en dæmning over floden som stammefolket skal krydse, vælger man at tømme floden for vand ved at stoppe deres udspring eller vælger man at grave kanaler, så flodens vand løber andre veje? Det er helt op til en selv.

Det er uhyre simpelt, og ikke mindst ganske morsomt, at ændre og lege med landskabet. Med den venstre trigger samler man en vis mængde stof op, det kan være alt fra sand og vand til lava og med højre trigger smider man stoffet igen. Der hvor man har samlet f.eks. sand op, kommer der et dybt hul og der hvor man smider sandet igen, kommer der en sandhøj, som på meget realistisk vis flader ud som en rigtig sandbunke ville gøre det, alt efter om den bliver smidt i vand, på en klippeskrænt eller på en plan overflade.

Det eneste, som slår en smule skår i gameplayet er den til tider noget tvivlsomme kunstige intelligens hos stammefolket – et problem man ofte ser i spil af denne type. De små mænd vælger af og til nogle meget underlige ruter hen mod totempælene – de vælger ofte at skulle klatre op af de mest stejle klipper (hvilket de ikke kan) eller at krydse en flod lige hvor strømmen er stærkest, så det er svært at lave en overgang til dem. Det kan være ganske frustrerende i starten, men efter efterhånden lærer man at leve med det.


I løbet af spillets 13 baner låser man op for 30 udfordringer i spillets Challenge Mode. Det er nogle små udfordinger, hvor man f.eks. skal stoppe steppebrande, beskytte landsbyer, redde et bestemt antal stammefolk og andre ting på tid. Ens tider bliver efterfølgende postet på online ranglister.

From Dust er et af de spil, hvor den tekniske side løfter gameplayet til et højere niveau. Det ville ikke være nær så sjovt at lege med elementerne, hvis de ikke var så overbevisende, som de er her. Det ser virkelig imponerende ud, når man former og leger med landskabet præcis som man ønsker det. Vandet i en flod reagerer meget realistisk når man hælder en stak sand ned i den – måden som vandet smyger sig udenom sandbunken ser virkelig lækkert ud.

Rent grafisk er From Dust ganske flot, både æstetisk og teknisk. Stammefolket er flot designet med nogle karakteristiske masker og landsbyernes huse er også lækkert designet. Landskaberne er til tider direkte smukke og vandet, som løber i floderne, ser virkelig flot ud. Grafikken er visse steder lidt grov i kanten og animationerne på vores lille stammefolk er lidt stive og klodsede, men det er ikke noget, som ødelægger spiloplevelsen på nogen måde. Lydsiden er nærmest helt minimalistisk – soundtracket er inspireret af den australske urbefolkning, men det hele er så nedtonet at det nærmest bliver til et ambient lydtapet, som passer fremragende til spillet.


From Dust er et meget spændende bekendskab. Mange steder virker det næsten som teknologi-demo, der skal demonstrere en ny teknologi, da friheden til at udforme landskabet nærmest helt som man ønsker det, er virkelig overbevisende. Gameplayet er udfordrende, underholdende og meget frit – man kan stort set helt selv vælge, hvordan man vil gribe en given opgave an. Det kan dog også være frustrerende, på grund af den lidt tvivlsomme kunstige intelligens.

From Dust koster 1200 MSP og selv om der er mange spil, som er billigere end dette, er det absolut god værdi for pengene. Med 13 baner og 30 udfordrende Challenges, er der masser at give sig til – og når man er færdig med disse ting, kan man gå tilbage til banerne igen og lege videre med dem. Der er dog ingen multiplayer spilmodes.

Med From Dust beviser den gode Eric Chahi, at han er en af de bedste spildesignere vi har, selv om det er mere end et årti siden han sidst har stået bag et spil. From Dust er et af de spil, som alle bør prøve og til den pris (og med en gratis demo på Xbox Live Arcade) er der ganske enkelt ingen undskyldning for ikke at støtte denne lille perle.
Gameplay:8.5
Grafik:8.5
Online:-
Holdbarhed:7.5
Overall 8.5
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.