Forza Motorsport 5

Anmeldt af: Morten Skou - 25. november 2013 - kl. 14:00
Del denne artikel:
19 0

I forbindelse med udgivelsen af Microsoft nye Xbox One-konsol er udvikleren Turn 10 trukket i arbejdstøjet, og resultatet af det er den femte udgivelse i den Xbox eksklusive og enormt populære simulator racing-serie Forza Motorsport.

Forza Motorsport har siden den første udgivelse på den første Xbox-konsol været et spil, der har været med til at vise, hvad Xbox-konsollerne har kunnet præstere. Dette gør sig uden tvivl også gældende med Xbox One udgaven, hvor både de mange biler og baner fremstår flottere og mere detaljerede end nogensinde.

Spillet er som sagt et simulatorspil, men det er rimelig nemt tilgængeligt, forstået på den måde, at de fleste vil kunne tage en controller og være med. Dette skyldes til dels, at der er mulighed for selv at definere hvilke assists, der skal være slået til, når man kører, og dermed er der mulighed for, at man selv kan øge sværhedsgraden – med en række bonusser til følge.




Karrieredelen af spillet er blevet meget åben i forhold til de tidligere spil, nu kan man nemlig mere eller mindre køre lige præcis de løb og ligaer, som man har lyst til, det eneste, som det kræver er, at man har optjent penge nok til at købe den bil, som et bestemt løb kræver. Dette gør det muligt relativt hurtigt at komme til at køre i de rigtigt sjove biler, så man ikke er nødsaget til at starte ud med de kedelige og køre i dem alt for længe.

Har man ikke tjent penge nok i spillet, kan man betale for bilerne med såkaldte ”tokens”. Disse tokens kan købes for rigtige penge som mikrobetalinger på Xboxen. Desværre er prisen på ”tokens” rimelig høj, og man kan derfor ret hurtigt komme af med en hel del penge, hvis man ikke har tålmodighed til selv at tjene dem i spillet. Der er rig mulighed for at tjene penge, eller ”CR”, som de hedder i spillet, da der igen er et stort antal mulige løb i forbindelse med din karriere.

Hvis man ser på Forza Motorsport 5 i forhold til den forrige udgivelse i serien, så ligner det, at spillet er blevet strippet lidt ned, da der kun er omkring 200 biler med, hvor der var omkring 500 i Forza Motorsport 4. Det samme gælder banerne, som man kører på, som også her er blevet næsten halveret fra 27 baner i Forza Motorsport 4 til kun 14 i Forza Motorsport 5 til Xbox One. Det er egentlig lidt trist at se, at Turn 10 på den måde har valgt at skære i spillet, og eftersom spil i denne genre hurtigt kan blive lidt trivielle, så er det netop antallet af forskellige baner og biler, der kan være med til at fastholde spillerne.




Som forbruger kan jeg ikke undgå at blive lidt provokeret af, at der allerede på udgivelsesdagen ligger to forskellige indholdspakker med flere biler klar - den ene som en ”VIP” pakke, som man også får med Collectors Edition af Forza Motorsport 5 og som ellers koster omkring 16 engelske pund, den anden pakke hedder LaFerrari Car Pack og indeholder 10 biler, denne pakke koster omkring 8 engelske pund. Jeg forstår såmænd godt, at Turn 10 gerne vil tjene så mange penge som muligt, men når antallet af biler i selve spillet er mere end halveret, så virker det forkert af dem allerede at sælge flere biler fra den første dag, spillet er på markedet.

Muligheden for at få en slags virtuel showcase af de forskellige biler i ForzaVista er også med i denne udgave af Forza. Det er her muligt at se nærmere på de forskellige biler og endda læse og høre noget om de forskellige elementer. Det kan være meget sjovt at høre lidt forskellige historier om bilerne og de forskellige dele på dem, det er måske det nærmest, som nogle af os nogensinde kommer på at sætte os ind i en af disse superbiler. Den store forskel på ForzaVista i denne udgave af spillet er, at man kan se nærmere på alle de biler, som er med i spillet, og man kan selvfølgelig også gøre det med de biler, som man selv har designet. ForzaVista er virkelig en fed ting for bilfans, også selv om der ikke er helt så mange områder på bilen at udforske, som i Autovista, som det hed i Forza Motorsport 4.

En af de virkelig fede nye ting i spillet er, at man nu ikke længere kører imod computerstyrede kørere på samme måde som tidligere. Nu kører man i stedet imod såkaldte Drivatars, som stadig er computerstyrede, men som er programmerede ud fra, hvordan andre – blandt andet folk fra din venneliste – kører. Eksempelvis har jeg kørt en række løb, hvor vores redaktør Palles Drivatar var en af mine modstandere. Her kunne jeg tydeligt se, hvordan Drivataren kørte på samme måde, som Palle normalt gør; langsomt, kører ind i alt og alle og ryger ud i gruset i alle svingene. Ideen med Drivatar fungerer ret godt, og man er slet ikke i tvivl om, at måden de kører på afspejler, hvordan andre spillere ville gøre. Det betyder eksempelvis, at man ser langt flere afkørsler og at de kører ind i hinanden og lignende. Alt i alt synes jeg, at det tilføjer en ekstra dimension til spillets realisme.




Det skal i øvrigt også nævnes, at du selvfølgelig også har din egen Drivatar, som lærer af hvordan du kører og derefter hele tiden kører imod andre kørere, uden at du vel at mærke bemærker det – lige bortset fra, at du hver dag får en pulje penge for de løb, som din Drivatar har deltaget i.

Der har altid været en ret stor fanskare til Forza-spillene, som elskede at bruge en masse tid på at designe bilerne. Dette får de også rig mulighed for i Forza 5, og faktisk har Turn 10 sørget for, at der nu er større chance for, at andre vælger at køre med de designs, som du laver. Det er nemlig sådan, at når man køber en ny bil, bliver man tilbudt at smide et lækkert design på den fra start – og her er det så designs, der er lavet af communitiet, der kommer i spil.

Spillet indeholder naturligvis også muligheden for at spille multiplayer, og denne gang foregår alt online spil på dedikerede servere. Der er også kommet et nyt matchmakingsystem, som skulle have den fordel, at du kan lave andre ting i spillet, imens du venter på, at der bliver fundet en lobby, som du kan være med i. Helt generelt virker onlinedelen ganske fin, og afviklingen af de løb, som jeg har deltaget i, er foregået uden lag og andre problemer. Der kan være op til 16 deltagere i et løb. Der er selvfølgelig også mulighed for, at man kan spille i splitscreen.

Desværre byder onlinedelen også på nogle ting, der gør, at det ikke kører helt som man kunne ønske sig. Specielt er jeg faktisk ikke så stor fan af det nye matchmakingsystem. Jeg oplevede tit, at jeg blev smidt ind i en lobby, hvor spillet allerede var i gang. Dette betød, at jeg måtte sidde og vente på, at de blev færdige med at køre – og hvis de andre kørere så efterfølgende forlader lobbyen, så skal jeg vente igen. Jeg savner også muligheden for at invitere en person fra min venneliste med ind i en offentlig lobby, så man kan ræse sammen, uden at det skal være i en privat lobby.




Ligesom det har været tilfældet med de forrige udgivelser i Forza-serien, så er der ingen tvivl om, at Forza Motorsport 5 giver et godt bud på, hvad Xbox One kan præstere, når det handler om det grafiske indtryk. Bilerne er endnu mere detaljerede, end vi har set før og det samme gælder de baner, som er kommet med i spillet. Bevæger man sig ind i Forzavista, så kan man for alvor udforske de mange detaljer på bilerne. Det eneste, som jeg af en eller anden årsag synes virker lidt nedtonet, er når man bruger det såkaldte cockpit-view i bilerne. Her virker interiøret lidt kedeligt og ikke helt på højde med ydersiden af bilerne. Alt i alt er spillet dog virkelig flot.

Hvis man skal kigge lidt på lydsiden i Forza 5, vil jeg vælge at dele den op i tre dele. Den første er, hvor god lyden fra bilerne er, og ligesom det har været tilfældet med de tidligere Forza-spil, så er denne virkelig god, og hvis man skruer godt op, så er det lige før, at lyden fra nogle af bilerne kan få de små hår til at rejse sig på armene. Den anden del er, hvor Jeremy Clarkson fra TV-programmet Top Gear kommenterer en række forskellige ting, det er også ret fedt, at Turn 10 har fået en kendt bilekspert til at fortælle om de forskellige elementer på hans sædvanlige og lidt sjove måde.

Den sidste del, som desværre ret hurtigt begyndte at gå mig på nerverne, var musikken, som er i menuerne og når man kører – ja du læste rigtigt, der er baggrundsmusik, når man kører. Denne musik blev ret hurtigt så triviel, at jeg til sidst desperat ledte efter en mulighed for at slå den fra, hvilket heldigvis godt kunne lade sig gøre.

Forza Motorsport 5 gameplay - se i HD her

Holdbarheden i et spil som Forza Motorsport 5 afhænger nok lidt af, hvor stor bilfan man er. Der er et voldsomt antal løb, som man kan forsøge at få topplaceringer i, og når man er færdig med dem, så er der fortsat en online multiplayerdel, som man kan kaste sig over. For dem, som godt kan lide at bruge tid på at designe deres egne biler, er der også rig mulighed for at bruge rigtig mange timer på det.

Konklusionen på denne anmeldelse af Forza Motorsport 5 er, at spillet er virkelig flot, men ellers så ligner det selvfølgelig meget de tidligere Forza-spil. Så hvis man elskede de tidligere udgivelser, så er der mere af samme slags her. Jeg synes, at det er synd, at spillet egentlig ikke bidrager med særlig meget nyt udover Drivatars, som til gengæld også er med til at give spillet et skub i den rigtige retning.
+ Flot grafik, fin fartfornemmelse, drivatar fungerer godt.
Færre biler og baner end forgængeren, lyden i menuerne, mangler online mulighed for venner.
Gameplay:8.0
Grafik:9.0
Online:7.5
Holdbarhed:8.0
Overall 8.5
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.