Forza Motorsport 4

Anmeldt af: Morten Skou - 7. oktober 2011 - kl. 20:36
Del denne artikel:
21 0

Der er vist efterhånden ingen tvivl om, at Forza Motorsport-serien er kongen indenfor bilspil med en smag af simulator. Om ganske kort tid kommer den fjerde udgivelse i serien.

Spil som Forza Motorsport tænder helt naturligt et eller andet indeni os, når vi sætter os foran skærmen og trykker speederknappen helt i bund. Det er selvfølgelig ikke det samme som at sidde bag rattet i en rigtig superbil, men alligevel vil mange uden tvivl opleve et lille adrenalinkick, når man kører derudaf. Dertil kommer, at man også har mulighed for ikke bare at køre i biler, som de fleste af os aldrig vil kunne få råd til, men at man nu også får mulighed for at præge deres design, ændre på sammensætningen af tilbehør og udstyr og selvfølgelig tune dem ned til mindste detalje.


Udvikleren, Turn10, som står bag Forza Motorsport-serien, siger, at de som bilfans laver spillet til andre bilfans – og der er ingen tvivl om, at de virkelig brænder for det. Forza Motorsport-spillene er ikke lavet som årlige udgivelser, men er lavet af folk med en brændende passion for bilspilsgenren.

Selve spillet er delt op i tre dele; en karrieredel, en onlinedel, som de har kaldt for ”Community”, og så en mulighed for bare at køre hurtige ræs via ”Free play”. Der er egentlig også en fjerde del, nemlig Autovista, som er en nyhed i Forza Motorsport 4, hvor man kan komme så tæt på bilerne, at man nærmest kan lugte og mærke læderindtrækket i de lækre biler, men mere om det senere.

Karrieredelen starter med, at man får mulighed for at vælge imellem nogle biler i en af de mindste klasser, eksempelvis Toyota Aygo eller en Ford Ka. Derefter skal man køre en række løb med dem. Efterhånden som man kommer længere og længere ind i spillet, får man stille og roligt mulighed for at prøve kræfter med det, som det hele handler om, nemlig de labre superbiler. Karrieren er delt op i 10 såkaldte sæsoner, hvor hver sæson har et bestemt antal løb. Der kommer flere og flere løb pr. sæson, efterhånden som man kommer længere ind i spillet. Når man har gennemført en sæson, går man automatisk videre til den næste, og det betyder samtidig, at man går et niveau op, eksempelvis kan man gå fra amatørløb til semi-pro og så videre.

Efter hvert løb bliver man tildelt point, som forøger ens ”Driver level” og selvfølgelig også nogle penge, kaldet CR, som man kan bruge til at købe nye biler for eller tune dem, man allerede har. Hver gang man stiger et helt niveau i Driver level, får man en gratis bil – og i stedet for, at man er tvunget til at acceptere en bestemt bil, som det var tilfældet i Forza tidligere, så får man nu mulighed for at vælge imellem en række forskellige biler. Det er ganske lækkert, at man ikke er nødsaget til at vælge en Toyota, hvis man nu virkelig ikke kan lide det bilmærke. Dette gør også, at to personer kan opleve spillet ganske forskelligt ud fra de bilvalg, de træffer.


Det samme scenarie går igen hele vejen igennem spillet, man har nemlig mulighed for mere eller mindre at gennemføre det meste af karrieredelen med samme bil, hvis det er det, man har lyst til – man bliver nemlig hele tiden tilbudt løb som passer til netop den bil, man har valgt. Så hvis man virkelig elsker sin toptunede Alfa Romeo MiTo, så kan man faktisk køre løb imod rigtige superbiler som Ferrari, uden at der er nogen af dine modstandere, der rynker på næsen af det.

Selvsagt giver det selvfølgelig en langt større spilleoplevelse, hvis man skifter bil så ofte som muligt. I Forza Motorsport 4 er der nok af biler at vælge imellem, over 500 forskellige fra et utal af forskellige producenter. Faktisk byder spillet nærmest på alt lige fra Peugeot og VW og til mærker som Panoz, Bugatti, McLaren, Maserati, Lotus, Lamborghini, Koenigsegg og selvfølgelig Ferrari. Men sørgeligt nok er der en undtagelse, som nærmest kan hive en lille tåre ud af øjnene – Porsche er nemlig ikke med. Årsagen er, at det er Electronic Arts, der ejer licensen til bruge Porsche-mærket i bilspil, og det har de i denne omgang ikke ville udlåne til Turn10 og Microsoft. Vil man køre i en Porsche, så er bilmærket RUF det nærmeste man kan komme, for RUF er et uafhængigt tysk firma, som bygger biler baseret på Porsche.

Mange af banerne, som man kommer til at køre på, vil man kunne nikke genkendende til, hvis man har prøvet de tidligere Forza-spil. Ja man fristes faktisk til at sige, at man uden tvivl kan genkende dem, hvis man har prøvet et hvilket som helst andet nogenlunde realistisk bilspil, for de fleste af dem er lavet som nøjagtige kopier af de baner, der køres racerløb på i virkeligheden. For at peppe det hele op, har Turn10 også lavet en aftale med tv-programmet Top Gear. Helt konkret betyder det blandt andet, at man i Forza Motorsport 4 kan prøve kræfter med de forskellige biler på Top Gear’s testbane. Husk her, at hvis du vil have den ”ægte” Top Gear oplevelse, så er det selvfølgelig en KIA Cee’d, du skal forsøge at sætte banerekorden med.

For dem, som har investeret i Kinect-sensoren, er der også lidt ekstra guf i spillet. Der er nemlig mulighed for at slå ”headtracking” til, så når du kigger til siden, så kigger man til samme side i spillet – kører man med cockpit-kameravinklen, så er det faktisk ret lækkert. Det virker ret præcist og giver det der sidste realismepift, hvis man i forvejen eksempelvis sidder med et rat.


Der er fem forskellige standard sværhedsgrader fra Easy til Expert. De forskellige sværhedsgrader er lavet på den måde, at der bliver ændret på de ”assists”, som er på bilerne. Eksempelvis kan man få hjælp til at bremse, få kørelinje, ABS og en masse andre ting. Jo højere sværhedsgrad man vælger, jo færre af disse hjælpefeatures er der slået til. Dertil kommer det, at de computerstyrede modstandere også bliver sværere og sværere. Kan man ikke finde en af de foruddefinerede sværhedsgrader, som passer til måden man gerne vil køre på, så kan man bare lave sin egen sværhedsgrad. Dette gøres ved manuelt at slå de ting fra og til, som du nu engang har lyst til. Ganske genialt og helt sikkert med til at gøre det hele til en mere individuel køreoplevelse.

Skulle man på et tidspunkt blive træt af selv at køre hele tiden, så har man også mulighed for inden løbet at ansætte en chauffør, som så kører løbet for dig – til gengæld skal denne virtuelle kører så have en procentdel af de point, som du ellers ville have fået. Den virtuelle kører er overraskende god, og som oftest ender man på første eller anden pladsen i de løb, hvor man vælger at bruge ham.

Hvis man på et tidspunkt enten bliver træt af udelukkende at køre imod computerstyrede modstandere, så indeholder spillet også en omfattende onlinedel med rig mulighed for at dyste imod andre over Xbox Live. Forza Motorsport 4 understøtter onlinespil med op til 16 deltagere, og der er selvfølgelig alle de løbstyper, som man kunne forvente, lige fra ordinære løb til ting som ”katten efter musen” og Eliminator. Det hele er krydret med leaderboards, så man hele tiden kan dyste imod sine direkte modstandere og imod resten af Forza-fansene i verden.


En af de lækre nye features i Forza Motorsport 4 er muligheden for at være med i en online Car Club. At være med i en Car Club gør blandt andet, at man får mulighed for at køre med et klantag, som kun personer fra jeres klub kan køre med. Derudover er der mange muligheder for eksempelvis at dele biler med de andre medlemmer - hvis bare én person har delt eksempelvis en Ferrari med sin klub, så kan alle medlemmer af klubben køre med bilen. Der skulle være mulighed for at være op til 100 medlemmer i en sådan klub, men jeg har selvsagt ikke kunne få tallet bekræftet selv, da der ikke er så mange online lige i øjeblikket. Det er kun muligt at være medlem af én klub af gangen. Værd at bemærke er det også, at man stadigvæk optjener point til sit ”Driver Level”, selvom man kører online.

En anden onlinefeature er ”Rivals”. Her kan man ræse imod andre online, uden at de selv deltager i spillet her og nu. Det handler ganske enkelt om at sætte de bedste tider på forskellige baner, og det er faktisk ganske vanedannende at forsøge at slå sine nærmeste konkurrenter. Man kører imod deres ”ghost”, hvilket vil sige, at man hele tiden har mulighed for at se, hvordan man ligger i forhold til konkurrenten – og også holde øje med, hvordan man selv kan blive bedre.

Når man kører online, kan de forskellige deltagere i et løb godt have forskellige sværhedsgrader og assists sat op. Man kan også have computerstyrede kørere med i et online løb – det er faktisk meget fedt, hvis man eksempelvis kun er to venner, som sidder og spiller, så kommer der alligevel lidt mere action, hvis man har lidt flere modstandere. Det er selvfølgelig muligt at vælge, hvilken sværhedsgrad de computerstyrede modstandere skal have.

Mulighederne for at spille mod andre, sælge og købe biler og andre onlinefunktioner har altid været en stor del af Forza-spillene. Ting som Auction House, hvor man kan købe og sælge biler, bliver absolut ikke mindre interessant af, at der er så mange talentfulde bildesignere, som bruger meget tid på at lave de fedeste dekorationer af bilerne.


Hvad enten man spiller online eller offline, er mulighederne for teknisk at tune og tilpasse sine biler også enormt omfattende. Der er dog mulighed for, at man bare kan vælge ”Quick update” og så slippe for selv at bestemme, hvilke reservedele der skal sættes på bilerne, for at de kan blive hurtigere – omvendt så er der mere end rigeligt med kræs til de bilfans, som elsker at lege med selv de mindste detaljer. Mulighederne går lige fra, at man kan vælge hvilke fælge og motorer, der skal være på bilerne, til mere detaljerede justeringer af ting som dæktryk, gear ratio, vægtbalancen i bilen, affjedring, aerodynamik og bremserne.

Som et plus er der også mulighed for at spille i splitscreen sammen med en kammerat på en enkelt skærm, hvis man har lyst til det. Splitscreen er ellers en feature, som efterhånden bliver undladt i de fleste spil.

Vi har efterhånden i et godt stykke tid kendt til den nye AutoVista-feature, som er i spillet. Turn10 har gjort meget for at promovere den og med god grund. AutoVista er helt grundlæggende et sted, hvor man kan gå ind og kigge nærmere på en række forskellige udvalgte biler. Det fungerer på den måde, at man kan styre rundt og aktivere forskellige interessepunkter på bilerne, enten med en controller eller med Kinect. Når man aktiverer et bestemt Top Gear interessepunkt på bilen, så fortæller tv-værten fra Top Gear, Jeremy Clarkson, en masse detaljer om de forskellige ting på bilen. Til at starte med er der kun låst op for 4 biler, som man kan udforske – vil man have låst op for de resterende, skal man udføre udfordringer med dem.

AutoVista er virkelig guf for bilfans, men for andre, som måske ikke går så meget op i, hvilken vinkel lygterne på en specifik bil har, når den drejer, så er det umiddelbart en kortvarig fornøjelse. AutoVista er rent grafisk i en liga for sig og endnu et eksempel på, hvordan udvikleren forsøger at tilfredsstille både de hardcore bilfans og de mindre bilinteresserede på samme tid – og det fungerer ganske fornuftigt.


Når det kommer til det grafiske, så har spillet uden tvivl fået et løft i den rigtige retning. Der er som altid uhyggeligt mange detaljer på bilerne, og som tidligere nævnt er de forskellige baner ligeledes gengivet ned til den mindste detalje.

Lydsiden af spillet kan man egentlig dele op i to dele. Den ene er lyden af de voldsomme motorer i superbilerne, som nærmest giver en gåsehud, når man trykker pedalen i bund – det er måske noget, jeg bilder mig ind, men jeg synes faktisk, at motorlyden er knapt så monoton og faktisk ganske lækker i Forza Motorsport 4. Den anden del af lydsiden er det mildest talt røvirriterende pop-beat, der konstant kører i baggrunden, når man kører. Igen kan man kun savne muligheden for at kunne smide sin egen musik ind som baggrundsmusik. Man kan dog naturligvis skrue ned for baggrundsmusikken hvis man, ligesom jeg, hurtigt bliver træt af den.

Ud over musikken så har tv-værten Jeremy Clarkson fra Top Gear lagt stemme til rigtig mange ting i spillet, og det giver da et ekstra pift i den hyggelige retning, når han kommer med hans små, til tider flabede, kommentarer om de forskellige biler. Godt tænkt, at man har valgt at kigge i den retning.

At Forza Motorsport 4 har en levetid der siger spar to til det hele, er der ingen tvivl om. Der er så uendeligt mange forskellige løb i karrieredelen, og alle de muligheder, som spillet tilbyder i onlinedelen, er helt sikkert også med til at gøre det sjovt i mange timer. Spillet byder på noget for enhver smag, uanset om man er casual gamer, der bare gerne vil køre, eller om man er bilfanatiker, der gerne vil kæle for de enkelte detaljer. At der i spillet også er mulighed for at spille lidt sjovere spilmodes som eksempelvis bil-bowling, eller ”soccer”, som er kendt fra Top Gear, er også med til at gøre det mindre ensformigt end så mange andre bilspil, hvor man bare kører rundt og rundt på lukkede baner.


Som bonus kan man, hvis man stadigvæk har sit gamle savegame fra Forza Motorsport 3, importere sin profil der fra. Det er ikke alt, der bliver importeret, men man får blandt andet nogle biler. Det virker som en ganske fin måde at belønne fans af serien på.

Til sidst synes jeg, at jeg vil fremhæve, at Forza Motorsport 4 faktisk overraskede mig på rigtig mange punkter. Selvom man i starten af spillet lidt får indtrykket af, at det hele fungerer på samme måde som i Forza 3 på grund af, at det er de samme baner, biler og så videre, så har spillet alligevel så meget mere at byde på, at det helt sikkert er værd at kaste sine penge efter. Den dynamiske karrieredel er også en klar forbedring.

Hvis du vil have en kickstart på din Forza Motorsport 4 oplevelse, så har vi selvfølgelig oprettet en Xboxlife Car Club, hvor der allerede på udgivelsesdagen vil ligge rigtig mange biler, som man frit kan benytte.
Gameplay:9.5
Grafik:9.5
Online:9.0
Holdbarhed:9.5
Overall 9.5
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.