Forza Horizon 4

Anmeldt af: Morten Skou - 27. september 2018 - kl. 23:05
7 16

Playground Games er klar med den fjerde udgave af deres Forza Motorsport-spinoff, Forza Horizon, og denne gang får vi mulighed for at give den fuld gas i såvel den flotte natur som bybilledet i Edinburgh i Storbritannien.

Forza Motorsport har i mange år været en af de helt store eksklusive serier til Xbox-konsollerne. Det har altid været et af de spil, hvor man for alvor har kunne se, hvad de forskellige versioner af Xboxen har kunne præstere. Som bekendt har Forza Motorsport-serien siden det første spil udkom til den originale Xbox tilbage i 2005 fokuseret på racerløb på lukkede baner, og det var derfor et friskt pust for mange fans, da Playground Games i 2012 udgav den første titel i spinoff-serien Forza Horizon, hvor det hele pludselig foregik i en åben verden. Sidenhen har de to udviklere skiftes til at udgive hver deres Forza-serie hvert andet år, hvor vi altså nu er kommet til den fjerde udgivelse i Horizon-serien.

I det forrige spil, Forza Horizon 3, foregik det hele i Australien, og spillet fik da også en del kommentarer med på vejen om, at det var irriterende at man skulle køre i venstre side af vejen – derfor undrer det mig også lidt, at vi igen skal ud og køre i venstre side af vejen, denne gang er det blot i Storbritannien. Det tager lidt tid at vænne sig til, men efterhånden som man får brugt mere tid med spillet, så bemærker man det heldigvis mindre og mindre. Den gode nyhed er, at med mindre de vælger at lave et spil i Sydafrika, Malta eller Caribien eller næste gang, så må det næsten være tid til at køre i den rigtige side af vejen med Forza Horizon 5.

Den verden som man kører rundt i er igen imponerende stor, og der kommer løbende flere og flere forskellige løb og lokationer på efterhånden som man kommer længere og længere ind i spillet. Udover de forskellige velkendte løbstyper som eksempelvis road racing, cross country og drifting, er der også mulighed for at kaste sig over andre karriereveje såsom stuntmand i film eller ejer af en biludlejningsbutik – hvor bilerne selvfølgelig skal testkøres og flere andre ting. De sidstnævnte fungerer som hver deres lille historie i 10 dele, som faktisk er meget hyggelige. Uanset hvad du laver, så bliver der opsamlet ”influence”-points, som gør at du stiger i rang og får bonusser og lignende. Mikset af de forskellige ting man kan lave gør, at man ikke føler at man bare kører fra det ene løb til det andet hele tiden, og det er faktisk ganske rart. Uden at røbe for meget så gemmer der sig også en ret fantastisk Halo-oplevelse i spillet, og der er flere forskellige referencer til andre spil.

En af de rigtigt fede nye ting i Forza Horizon 4 er, at der ikke bare er døgncyklus hvor tiden løbende skifter igennem nat og dag, men at der også skiftes imellem de fire årstider. I starten af spillet får man mulighed for at prøve kræfter med alle fire årstider indenfor et par timer, men når man først har fået sit guldarmbånd, så skifter årstiderne først med en uges mellemrum. Skiftet til en ny årstid vil i øvrigt ske fast hver torsdag klokken 15.30 dansk tid.

Der er som du kan høre rigtig meget forskelligt at lave i Forza Horizon 4, og med skiftende indhold i form af de velkendte Forzathons udfordringer, som kommer med både daglige og ugentlige udfordringer, og løb der kun er tilgængelige som tidsbegrænsede events til de forskellige årstider, så har man også god grund til at komme tilbage til spillet uge efter uge – det vil rent faktisk resultere i en helt anderledes oplevelse fra gang til gang, og det er rigtigt fedt lavet.

De fleste vil forhåbentlig være enige i, at en af de vigtigste ting ved bilspil selvfølgelig er bilerne – det er udvikleren Playground Games heldigvis enige i, og det kan ses på det store repertoire af biler, som spillet har at byde på. Der er over 450 forskellige, fordelt på mere end 100 producenter, så hvad enten du er til Ferrari, Lamborghini, Bugatti, Porsche eller Peugeot – så kan du med stor sikkerhed få lov til at køre en tur i et af dine favoritmærker. Elsker du at opgradere og fintune bilerne, så er der også rig mulighed for at ændre på et utal af forskellige indstillinger – eller udskifte diverse dele af bilen med mere eller mindre kraftfulde dele.

Udover at man selvfølgelig kan købe bilerne i den ”officielle butik”, så er der også mulighed for både at sælge og købe biler i auktionshuset. Auktionshuset har efterhånden været med i Forza-spillene længe, og det fungerer på samme måde som i de tidligere spil – værd at bemærke er dog, at hvis man først har sat en bil til salg på auktion, så kan man ikke fortryde og få bilen tilbage, med mindre den ikke bliver solgt. Det kostede mig lige en Bugatti Chiron, som røg afsted til en lidt for god pris, fordi jeg ville teste auktionerne. En ting jeg savner ved auktionerne er dog en mulighed for mere præcist at kunne angive hvilken pris man gerne vil have for bilen. Som det er nu kan man vælge imellem et par fastsatte priser, som enten er under eller over indkøbsprisen.

Lige meget hvor man køber sine biler, så har man brug for credits (CR), før man kan købe noget som helst, og dem optjener man blandt andet ved at køre løb – jo bedre placering, jo flere credits får man. En anden mulighed er at man vinder dem i såkaldte wheelspins – hvor der også er andre præmier på højkant som eksempelvis biler, nye lyde til hornet eller tøj til sin kører. Ligesom i Forza Horizon 3 synes jeg lidt at man får oplevelsen af, at man bliver nødt til at spare op længe, før man kan få fingrene i drømmebilerne – de rigtig fede synes jeg starter omkring 1 million credits, og de dyreste og mest eksklusive ligger på 10 millioner credits. Der er selvfølgelig rigtig mange fede biler til under 1 million, så det er ikke fordi man ikke har mulighed for at købe noget overhovedet.

Et af de andre områder ved begge Forza-serier har altid været muligheden for, at man kunne lave sine egne designs til de forskellige biler. Det er der selvfølgelig rig mulighed for igen i Forza Horizon 4 – og faktisk kan du genbruge de designs du har fra både Forza Horizon 2 og 3 samt Forza Motorsport 5, 6 og 7.

Det er dog ikke kun bilerne du kan udsmykke, der er nemlig også mulighed for, i de førnævnte wheelspins, at vinde nyt tøj til sin avatar, og på den måde er der altså mulighed for at man kan lave sin egen individuelle kører. Der er selvfølgelig både kvindelige og mandlige avatars, og ligeledes er der tøj til begge køn. En anden ting er de fagter, som ens avatar kan lave efter hvert løb, dem kan man også vinde mange forskellige af i de samme wheelspins.

Onlinedelen i Forza Horizon 4 er super godt lavet, praktisk talt kan man vælge at være online hele tiden imens man spiller og dermed møde andre rigtige kørere rundt omkring på vejene, udfordre dem til ræs og køre i convoys og deltage i løb sammen. Spilleoplevelsen er selvfølgelig anderledes hvis man vælger at spille online, men det er nu også ret sjovt bare at køre rundt i den store verden alene – modstanderne har stadig navne fra din venneliste, selvom de bare bliver styret af de såkaldte Drivatars, som er Forzas computerstyrede modstandere.

Grafisk har Forza-spillene altid ligget i den virkelig flotte ende af skalaen, og Forza Horizon 4 er ingen undtagelse. Bilerne er igen nøjagtigt gengivet ned til den mindste detalje, både når det kommer til det ydre såvel som interiøret. De fire årstider, med hvert deres farvespænd, giver et ekstra pift til de i forvejen flotte omgivelser, og tilføjer man de øvrige ting som døgncyklus og det skiftende vejrsystem, så kan man efterhånden ikke forvente meget mere grafisk realisme af et bilspil end det som Horizon 4 byder på. Spillet har i øvrigt to forskellige grafiske indstillinger på Xbox One X: En hvor du spiller i 4K opløsning med 30 frames per sekund, og en anden hvor spillet kører i 1080p (FullHD) med 60 frames per sekund. HDR kræver selvsagt et fjernsyn der understøtter det.

Lydsiden byder på en række forskellige radiostationer med hver deres stilart – der er noget for enhver smag lige fra rock til hiphop. Vil man hellere lytte til den brutale lyd fra diverse superbiler uden at blive forstyrret af musik, så kan man også vælge at slå radioen fra.

Efter at have brugt rigtig mange timer i selskab med Horizon 4 må jeg erkende, at det er mindst lige så vanedannende som de øvrige udgivelser i serien. Hvad enten man ligger og cruiser rundt i den åbne verden for at finde gemte bonusskilte, leger skattejagt for at forsøge at finde glemte biler i gamle lader, forsøger at køre på de mere end 500 forskellige veje eller blot giver den gas i de mange forskellige løb, så gemmer der sig rigtig mange timers underholdning i spillet. Tilføjer man mulighederne for at spille i multiplayer og de tilbagevendende #Forzathons udfordringer, så kan jeg ikke umiddelbart komme på et andet bilspil der byder på så meget underholdningsværdi.

Selvom det selvfølgelig ikke har indflydelse på karakteren af spillet her og nu, så synes jeg alligevel at det er værd at nævne, at Playground Games har lovet, at der kort tid efter lanceringen af spillet vil komme en opdatering, som blandt andet byder på muligheden for at designe sine egne løb via en banegenerator – det vil i så fald være første gang i et Forza-spil, at det bliver muligt, og det er absolut en fed tilføjelse, som rigtig mange fans vil sætte pris på.

Når alt kommer til alt har Playground Games igen formået at lave et meget underholdende spil, som dog på lidt for mange områder ligner forgængerne. Selvom der som nævnt er kommet nogle ret imponerende opdateringer til, så virker det hele alligevel en anelse velkendt – men det gør måske i virkeligheden ikke så meget, det indeholder jo samtidig alle de ting som vi elsker ved Forza Horizon-serien, og der er rigeligt at tage sig til på de engelske landeveje.

Spillet udkommer i flere forskellige udgaver: Standard Edition, Deluxe Edition hvor man får Car Pass og Formula Drift Car pack med og den helt store: Ultimate Edition hvor man får tidlig adgang til spillet fra den 28. september, Car Pass, VIP medlemskab, Formula Drift Car Pack, Day One Car Pack og to spiludvidelser som kommer senere.

Husk også at hvis du har et Xbox Game Pass abonnement, så vil du kunne hente Forza Horizon 4 i standardudgaven på den officielle lanceringsdag den 2. oktober uden at det koster dig ekstra.

Til sidst er det selvfølgelig værd at nævne, at spillet er et Xbox Play Anywhere spil, hvilket betyder at du kun skal købe spillet en gang for både at kunne spille det på Xbox One eller PC.

Kom med i Xboxlifes Forza Horizon 4 klub