Forza Horizon 3

Anmeldt af: Morten Skou - 31. oktober 2016 - kl. 20:17
7 12

Det er tid til tredje omgang af Forza Motorsport spinoff-serien, Forza Horizon, som i modsætning til de rigtige Forza Motorsport spil bliver udviklet af Playground Games, dog stadig med den oprindelige udvikler, Turn 10, på sidelinjen.

For dem, som endnu ikke har været så heldige at stifte bekendtskab med Forza Horizon-spillene, er det kort fortalt et open world bilspil, hvor man frit kan køre rundt som man har lyst til. Der er en smule historie i spillet, som handler om, at man skal prøve at starte en række bilfestivaller op over hele landet, og som frontmand for det er det ens opgave blandt andet at deltage i diverse løb og lave vilde PR-stunts for at tiltrække flere fans, så festivalerne kan blive større og mere udbredte.

Sceneriet for Forza Horizon 3 er denne gang sat i Australien, som uden tvivl har nogle af de smukkeste steder i verden, og man får da også rig mulighed for at køre igennem de meget skiftende områder, der indeholder alt lige fra tør ørken over grønne enge til storbyer og så selvfølgelig strandene, som Australien jo også er kendt for. Den eneste ulempe ved at det foregår i Australien er, at man altså kører i venstre side af vejen, hvilket godt kan give nogle problemer med modkørende trafik, indtil man har vænnet sig til det.

Der findes et utal af forskellige løb på lige så mange forskellige baner, og fordi omgivelserne på kortet varierer så meget som det er tilfældet, så oplever man, at man i det ene øjeblik kører ræs på landevejene og i byerne i fede superbiler, og det næste øjeblik kører man offroad i lige så fede biler, som egner sig bedre til den slags hårde - og i mange tilfælde - mere udfordrende kørsel. De mange forskellige løb er markeret på kortet, og for at komme til at deltage i løbene skal man først selv køre hen til startstedet for det løb, man vil deltage i. Undervejs er der mulighed for, at man kan køre imod andre computerstyrede kørere, Drivatars, i head-to-head races, som gør, at man kan indkassere nogle penge og ikke mindst bonuspoints (XP).

At spillet igen benytter Drivatars-teknologien betyder, at du ofte oplever at køre ræs imod folk fra din venneliste, og jeg må sige, at disse ræs ofte er så realistiske, at jeg faktisk har været i tvivl om, om det var rigtige kørere eller computerstyrede kørere, jeg kørte imod.

Udover at køre løb er der rigtigt mange andre ting, man kan foretage sig i den forholdsvis store verden, som man har til rådighed. Der gemmer sig eksempelvis en masse XP- og bonus-skilte rundt omkring, som selvfølgelig låser op for en achievement, når man har fået dem alle. Derudover er der mulighed for at udføre farlige stunts, finde skjulte biler i gamle lader og meget meget andet - der kan hurtigt ryge en masse timer i selskab med Forza Horizon 3.

Hvis man vil have nogle endnu sjovere oplevelser, er der også mulighed for at gennemføre alle løbene i co-op sammen med en masse venner. Det gør alt andet lige spillet endnu mere interessant, når det ikke bare er computerstyrede modstandere, man kører med og imod i de forskellige løb. Der er selvfølgelig også mulighed for at køre onlineræs med og imod andre kørere - som helt generelt fungerer rigtig godt.

Intet bilspil uden en masse lækre biler, og det gælder selvfølgelig også i Forza Horizon 3, hvor der mildest talt må være biler for enhver smag. Hvad enten man har lyst til at køre ræs i de nyeste Ferrarier, Lamborghinier og andre sportsvogne, eller om man hellere vil køre offroad i voldsomt kraftige offroad-biler, så er der mulighed for det hele. Der har også sneget sig en lang række klassiske biler ind af diverse ældre historiske årgange, hvor man næsten bliver ked af det, hvis man får lavet en ridse i dem. Bilerne er ligesom i de øvrige Forza-spil lavet i en detaljegrad, som er virkelig høj. Der er ganske enkelt kælet for selv de mindste detaljer, og det er virkelig fedt at se.

Det eneste jeg stadigvæk godt kunne savne er, at bilerne kunne gå mere i stykker end det er tilfældet. De får godt nok nogle synlige skader, hvis man kører galt, men når de nu har forsøgt at lave alt andet så realistisk som muligt, så kunne det altså være fedt, hvis også bilernes skadesmodel var mere konsekvent. Et frontalt sammenstød med et træ eller en modkørende billist bør i mine øjne ikke kun resultere i nogle lette skrammer på forskærmen og et hak i forruden.

Tuning og modificering af bilerne er der også rig mulighed for, man kan justere tingene ned til den mindste detalje - eller hvis man bare vil have en hurtigere bil her og nu, så kan man lade spillet gøre det for dig. Prisen for modificeringerne afregnes i de credits (CR), som man optjener i forbindelse med de forskellige løb, man deltager i. En af de andre ting, som altid har været meget populært indenfor Forza communitiet er, at man kan designe sine egne biler. Dette gøres direkte i spillet i den indbyggede editor, og jeg skal lige love for, at der er nogle virkelig dygtige folk, som sidder og laver voldsomt flotte designs til de forskellige biler, som vi andre så kan vælge at bruge på vores biler efterfølgende.

Nye biler er der rig mulighed for at prøve kræfter med, du kan enten købe dem selv - fra nye via markedspladsen, fra andre spillere i auktionshuset eller hvis du er heldig at vinde en i de bonuslykkehjul, som kommer hver gang man stiger i rang. Der er biler i alle prisklasser, så hvis du ender ud med at ville købe en, så handler det såmænd bare om at have penge nok.

Muligheden for at lave sin egen Forza Horizon Klub er også til stede. Klubber tilføjer endnu et aspekt i spillet ved at man kan sammenligne sine resultater med andre et samlet sted, og så får man endda credits, når man rykker op og ned af de forskellige leaderboards som er i klubberne og nogle andre fordele. Vi har naturligvis lavet en Xboxlife.dk klub, som i øjeblikket har over 100 medlemmer - søg på tagget XBDK for at blive medlem af den.

Det grafiske i spillet kan man dårligt sætte en finger på, omgivelserne og ikke mindst den store afveksling imellem de forskellige områder er virkelig gennemført. Der findes endda udkigsposter særlige steder på kortet, som fremhæver unikke områder endnu flottere. Bilerne er som altid i en klasse for sig, men det er absolut også hvad vi bør kunne forvente af et spil i Forza-serien. At Playground Games endelig har fundet ud af at lave regnvejr og vandpytter på topniveau ses også ofte - måske en tand for ofte, for det føles som, at det regner hele tiden i Australien. Derudover er der kommet en døgncyklus på, så man nogle gange kører i dagslys og andre gange er der helt mørkt, det er super fedt, at de har fået det med.

Lydsiden er også ganske god, der er en lang række radiokanaler, som man kan skifte imellem via D-pad på controlleren, når man først har fået låst op for dem. Vil man hellere høre de realistiske drøn fra bilerne, så kan man slukke helt for radioen og bare nyde lyden af de mange heste, der rider derudaf.

Når det kommer til holdbarheden af Forza Horizon 3 er der ingen tvivl om, at der gemmer sig uhyggeligt mange timers underholdning i dette spil. Der er så mange ting at lave, og efter man har lavet dem, så kan man enten prøve at gøre dem endnu bedre eller forsøge at slå rekorder sat af ens venner.

Forza Horizon 3 er den anden udgivelse i Forza Horizon-serien til Xbox One, og selvom der egentlig ikke er sket voldsomt meget nyt i forhold til det forrige spil, så byder spillet alligevel på alt det, som fans af serien elsker. Jeg har været rigtig godt underholdt i de mange timer, som jeg har spillet det, og jeg kan særligt godt lide det med, at man reelt kan spille spillet på præcis den måde, man har lyst til. Det vil sige, at uanset om man har lyst til at køre en masse løb eller bare har lyst til at ligge og cruise rundt, så kan man gøre det lige som man har lyst.

Kunne du lide de andre Forza Horizon spil, eller elsker du bare bilspil, hvor du selv bestemmer, hvad der skal ske og hvornår, så er Forza Horizon 3 et spil du bør eje. Er du mere til at køre på lukkede baner for at sætte de hurtigste omgangstider, så bør du nok holde dig til de normale Forza Motorsport spil.
Forza Horizon 3

Forza Horizon 3

UdviklerPlayground Games