Flashback

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 27. august 2013 - kl. 15:16
4 0

Mange vil tænke tilbage på det mere end 20 år gamle Flashback med et smil på læben, det samme vil ikke ske når vi tænker tilbage på denne udgave om 20 år.

Gamere med lidt år på bagen, vil med glæde tænke tilbage på Delphine Software fra Paris, som i starten af 1990’erne leverede nogle af de bedste spil til en lang række platforme, bl.a. Amiga, Atari ST og SNES. Spillene Another World og Flashback, samt sidstnævntes efterfølger fra 1995, Fade to Black, satte for alvor de franske udviklere på verdenskortet.

Flashback var skrevet, designet og delvist programmeret af en enkelt mand, Paul Cuisset, som senest har haft en finger med i spillet på det tvivlsomme AMY. Nu har Ubisoft og franske VectorCell, her 21 år senere, pustet nyt liv i Flashback og det er en tung arv at løfte for de nye udviklere – og desværre skulle de nok have ladet klassikeren være i fred, for der er ikke så meget tilbage af originalen, som man kunne have ønsket sig.

Historien er stadig den samme. Man tager rollen som Conrad Hart, som af en eller anden grund har mistet sin hukommelse – det viser sig dog, at han selv har slettet hans egen hukommelse tidligere. Nu skal han så opklare, hvad der er sket, mens han bliver jagtet af en række fjendtlige mutanter, droner og andet.

Jeg bilder mig ind, at jeg kan huske originalen rimelig godt, fordi det gjorde stort indtryk på mig, da jeg spillede det på Amiga for mange år siden – og alligevel kommer jeg i tvivl om, hvor meget jeg egentlig kan huske. Det er fordi, at det nye Flashback ikke minder specielt meget om det gamle. Jo, historien er den sammen, man kommer igennem de samme levels, det er stadig en 2D platformer, men det føles som et helt andet spil.

Gameplayet er det samme som for 20 år siden, men hvad der virkede nyskabende og spændende dengang, virker blot middelmådigt nu. Det nye spil er mere actionpræget end originalen, hvor der var lagt mere vægt på udforskning af omgivelserne – disse muligheder er næsten fjernet, da spillet holder spilleren i hånden hele vejen igennem. Der er stadig masser af platforme der skal klatres rundt på, men støder man på en fjende, fylder man ham hurtigt med bly og fortsætter.

Udviklerne har til denne nye version, tilføjet et simpelt opgraderingssystem, hvor man kan opgradere Conrads evner, bl.a hans energi og hans angrebsstyrke. Jeg kunne dog ikke mærke den helt store forskel, efterhånden som man opgraderede de forskellige områder.

Flashback inderholder de samme syv levels som originalen. De er alle blevet opdateret med flot og tidssvarende HD grafik og specielt den første level i junglen ser rigtig flot ud. Generelt er grafikken spillets helt store styrke, som dog kan hakke noget visse steder.

Lydeffekter og soundtracket fungerer som de skal, uden at imponere på nogen måde. Hvad der ikke fungerer, er stemmeskuespillet, som er så pinligt ringe, at man kan have svært ved at rette tæerne ud efter at have slukket for spillet. I originalen havde Conrad ingen stemme og i dette tilfælde kommer sætningen ”show it, don’t tell it” virkelig til sin ret, da det ødelægger hele stemningen i spillet, ved at gøre Conrad til smart fyr med kiksede bemærkninger.

Vil man have genopfrisket minderne, har man mulighed for at spille originalen, som er inkluderet i denne nye version. Tiden har dog ikke været god ved spillet og det føles meget gammeldags. Udviklerne har underligt nok valgt, at man skal gå hen til en arkademaskine for at spille det, selv om Flashback aldrig var en arkademaskine. Derudover spiller man det på en meget lille skærm midt på ens fjernsyn, omgivet af spillemaskinens ramme og en del af det miljø den er placeret i. En lidt underlig løsning, der ikke gør meget godt for den gamle klassiker.

Flashback er ikke noget godt spil – måske ville det have været anderledes, hvis det ikke havde Flashback navnet. Måske ikke. Gameplayet fungerer, men skæmmes dog af underlige fejl, som bl.a. gør, at Conrad kan fanges mellem to platforme, som betyder at han hænger fast og ikke kan komme videre. Eller at han ikke kan rejse sig op, efter at være blevet blæst omkuld af en eksploderende drone. I begge tilfælde, måtte jeg reloade spillet, for at få løst problemet.

Hvis man var stor fan af det originale Flashback, kan man muligvis godt få en lørdag til at gå med denne nye version, men man må bare ikke forvente, at det er en forbedret version man skal spille. Det nye Flashback er mere tilgængeligt end det gamle, som havde en uhyggelig sværhedsgrad, men alligevel var man for 20 år siden mere underholdt af originalen, end man er at denne nye version i dag.

Flashback fylder 2GB og kan købes på Xbox Live Arcade for 70 kr.
Flashback

Flashback