Final Fantasy XI 2007 Edition

Anmeldt af: Rasmus Abildgaard Slot (Gamemakerman) - 6. februar 2008 - kl. 00:42
6 0

Et MMORPG er landet på Xbox 360, men er det så også en god oplevelse?

Final Fantasy-serien er gennem de senere år blevet en af de største spilserier i Japan. Undertegnede har selv spillet en del af disse spil, og derfor er det med stor spænding, at serien har valgt at gå 100% online. Om det har været godt for serien, er så et helt andet spørgsmål.

Vana’diel venter på dig - i lang tid
Final Fantasy XI er en port af Playstation 2-spillet af samme navn fra 2002, dog med en række nye forbedringer. Xbox 360-udgaven kommer med selve spillet og tre udvidelser: Rise of the Zilart-, Chain of Promathia- og Treasures of Agh Urghan-udvidelsen. Der kan i skrivende stund også købes en udvidelse mere, som går under navnet Wings of the Goddess

Hele herligheden kommer på 1 DVD skive, men når man smider skiven i sin maskine, kan man for alvor mærke hvor gammelt spillet egentligt er. Fra at undertegnede smed sin skive i maskinen gik der intet mindre end syv timer, før spillet endeligt kunne spilles. Det føles lidt som om hele konsolkonceptet er lidt glemt i spillet her; altså at det ikke bare kan spilles, når det smides i maskinen.

Efter to timers installation, fire timers opdatering og en times bøvl med at lave en Playonline konto, var det hele endeligt køreklart.

Endeligt i gang
Herefter er det så tid til at kreere en figur, selvom man heller ikke får de store muligheder at vælge mellem. Man får blandt andet valg over en række forskellige professioner, som ens person kan have, men disse går mere eller mindre ud på hvorvidt, man vil bruge magi eller ej. Så har man et valg imellem tre byer man kan starte i, som mere eller mindre er opdelt i hvilken race man har valgt at spille som. Nu er alt på plads, og man er så parat til at blive introduceret for den store verden, som bliver kaldt Vana’diel.

Vana’diel er en enorm verden, som er spækket med alle andre spillere, monstre og en masse timers spilletid. Dog så indtræder spillets for alvor største problem lige fra starten af, hvilket er lidt en skam: Så snart ens person er inde i sin by, vil man blive mødt af en umenneskelig lang og ikke mindst uinteressant tekstbaseret samtale, hvilket gjorde at undertegnede efter besværet med installationen af spillet, blev umådeligt træt af alt den spildte tid.

Med alle problemerne lagt til side er eventyret endeligt i gang og forvirringen indtræffer utroligt hurtigt. Det er virkeligt utydeligt lavet, hvad man egentligt kan lave i Vana’diels store verden, og det meget uvenlige interface gør ikke sagen specielt meget bedre.

Ude i den vilde verden
Tiden er kommet til at gå væk fra byen og ud i kamp mod en masse monstre, som gør at spillet endnu gang viser sin grimme side frem. Til trods for at turbaserede kampsystemer er noget som undertegnede godt kan lidt, så føles FFXI som lidt af en fuser på den side. Man vælger simpelt nok det monster, som man gerne ser død og angriber det, hvilket spillets dumme interface gør unødigt svært.

Inde i kampen er der absolut ingen form for spænding; det hele føles mere som en egentlig tvang end en fornøjelse. Det er virkeligt en kampsystem som henvender sig til den lidt mere tålmodige sektion af mennesker, der ikke har noget imod at bruge flere timer på at få sin person op i level, end egentligt have en fornøjeligt og afvekslende oplevelse.

Mere en pligt end en fornøjelse
Det er måske noget hårdt sagt, men at et spil føles mere som pligt end en fornøjelse, er en ting som kan skræmme de fleste væk. Stort set alle der kunne findes rundt omkring i spillet, var folk som var flere måneder inde i det, og havde spillet det meget.

Vana’diels verden er meget stor og flot set ud fra spillets design, men den tekniske side halter en del. Det kan mærkes, at det er et ældre Playstation 2 spil man har at gøre med, og billedet er meget grumset. Der er også ret store problemer med frameraten, når man bevæger sig rundt inde i byerne. Lyden er helt okay og musikken leveret af Nobou Uematsu er helt i orden, dog er den lige lidt for stille ind imellem.

Lidt for hardcore
Xbox 360 har ventet på et stort MMO-spil, og nu er det her. Men desværre er det ramt af så mange problemer og en så dateret teknisk side, at det tangerer til det pinlige. Det skal også nævnes at spillet koster 12.99 Euro at spille per måned, og hver ekstra person man laver koster 1 Euro.

Alt i alt er Final Fantasy XI et spil som man egentlig kun skal bruge penge på, hvis man kan dedikere sig til et spil i meget lang tid, samt at man har meget tålmodighed. Leder man efter den helt store MMO oplevelse på Xbox 360, må man vente en del tid mere.
Final Fantasy XI 2007 Edition

Final Fantasy XI 2007 Edition

UdviklerSquare-Enix