Fighters Uncaged (Kinect)

Anmeldt af: Morten Skou - 15. november 2010 - kl. 23:39
1 0

Et fightingspil til Kinect virker da nærmest som en af de mest oplagte spilgenrer til styreenheder som Kinect.

Spillet er dog allerede blevet hængt ud som værende et af de dårligste spil til Kinect indtil videre, men kan det nu også passe? Læs videre så finder du ud af det.

Karate Kid-pandebåndet er spændt over hovedet, den hvide gi er fundet frem, og vi er klar til at teste, hvad der umiddelbart lyder som en rigtig god ide til et spil. Spillet starter op med, at man bliver guidet igennem en træningsdel. Her lærer man at blokere, slå og sparke – altså de mest nødvendige ting til at kunne bevæge sig i nogenlunde sikkerhed ind til en hjemmekamp hos Brøndby. Derefter skal man straks afprøve sine nylærte færdigheder i et par kampe imod sin træner.

Hurtigt går det op for undertegnede, at det rent faktisk er et fysisk krævende spil, hvor det nærmest er nødvendigt, at man har fjernet borde, lamper og lignende genstande i en pæn radius for at undgå alt for mange brækkede lemmer og smadret inventar. Den aldrende træner ender dog med at få en ordentlig omgang bank. Starten og træningen virker enormt langsommelig, og når man er i gang med den 3. ud af 4 kampe med den samme træner, så har man egentlig mest lyst til at lægge spillet fra sig – SE NU AT KOMME I GANG.

Når man har gennemført træningen, får man en besked om, at man nu er klar til for alvor at slå nogle tænder ud, og at man befinder sig i ”liga 3”. For at komme op i en højere liga skal man møde hver modstander flere gange og tjene ”kongekroner” nok til at avancere.

Hver af de rigtige kampe starter med en filmsekvens i bedste Street Fighter stil, hvor modstanderen siger noget, og din egen karakter svarer kækt tilbage, derefter er det i gang. Både din og modstanderens energi kan ses i toppen af skærmen, på samme måde som man kan i alle andre kampspil. De forskellige slag som man udfører, tapper langsomt modstanderen for energi, hvis man vel at mærke rammer – der kæmpes om at nå to sejre for at vinde hele kampen. Derefter kæmper man blot kamp efter kamp, det vigtige er, at man når op over rekorden for modstanderen, ellers får man ingen ”kongekroner” og kommer ikke nærmere liga 2.

Styringen i Fighters Uncaged er noget af det mest upræcise jeg har set til Kinect indtil videre. Meget ofte reagerer ens karakter ikke, når man ellers laver de mest fantastiske karateslag og spark. Derudover er selve kampsystemet rimelig klodset, idet man som regel får en rimelig lang advarsel, når modstanderen skal til at fyre et spark af, som man skal forsøge at blokere. Selve kampsystemet fungerer i øvrigt på den måde, at der er en række forskellige slag og spark, som kan udføres fra tre forskellige distancer. Hvis man er tæt på, kan man give knæ i maven og albuer eller slag i hovedet. Er man på medium afstand, kan man slå og sparke, og er man langt væk, kan man kun sparke. Måden, som man bevæger sig frem og tilbage på, er ved at udføre de slag, som passer til den afstand, man gerne vil frem til.

Noget af det første som slår mig i forbindelse med Fighters Uncaged er, at der ikke er nogen mulighed for at spille mere end en spiller. Dette er meget mystisk, netop fordi Kinect jo er så genialt til sociale sammenkomster, men det har Ubisoft altså af uransagelige årsager valgt at droppe i dette spil. Det er vidst et af de første kampspil nogensinde, hvor der ikke er mulighed for at spille mere end en spiller?

Rent grafisk er spillet faktisk ganske pænt og der er gjort rigtig meget ud af karaktererne og de forskellige omgivelser, men det er desværre ikke nok til at redde dette spil fra at blive den katastrofe, som det er. Ligesom det efterhånden er tilfældet med spil fra Ubisoft, så er spillet på dansk – dog er kun teksten på dansk og ikke de forskellige og yderst trivielle dialoger, som bliver fyret af i løbet af en kamp.

Alt i alt virker det for mig som om, at intentionerne med Fighters Uncaged har været ganske gode. Den grafiske side er som sagt pæn, men så stopper det også der. Det virker mest af alt som om, at det pludselig er blevet besluttet at smide spillet på markedet og så fjerne alle de ting, som kunne have gjort det underholdende at spille over længere perioder.

Som det er lige nu, er der bedre spil til Kinect at bruge sine penge på, og der kommer uden tvivl også kampspil, som er bedre end Fighters Uncaged. Om det er det værste spil, der er udgivet til Kinect, er jeg stadigvæk lidt i tvivl om, men det er enten Fightes Uncaged eller Motionsports, som denne tvivlsomme kåring nødvendigvis må havne hos i skrivende stund.
Fighters Uncaged (Kinect)

Fighters Uncaged (Kinect)

UdviklerUbisoft