FIFA Street

Anmeldt af: Nicolai Hansen - 24. marts 2012 - kl. 20:10
4 0

På med gummiskoene og den beskidte t-shirt. Vi skal i buret og spille fodbold med FIFA Street.

Jeg brugte en stor del af min barndom på at løbe rundt efter en fodbold på den nærmeste parkeringsplads, helt nøjagtigt i den hønsenetindhegnede fodboldbane, vi kaldte buret. Indrømmet, det var ikke altid flot fodbold der blev spillet, men det var altid både intenst og sjovt. Nu har EA Canada skruet op for nostalgien, og giver spillere verden over mulighed for at drible ned af barndommens gade endnu engang. Efter fire års pause er FIFA Street tilbage.

Glem alt om den oprindelige FIFA Street serie. EA Canadas nyeste spil er en genfødsel, hvilket betyder ny grafik, nye spiltyper og nyt gameplay. Sidstnævnte er baseret på FIFA 12 spilmotoren, men naturligvis ændret, så fokus i højere grad er på hastighed, driblinger og ikke mindst tricks.

FIFA Street er kendetegnet ved hurtigt gameplay uden alt for mange afbrydelser. Faktisk afbrydes spillet kun af langsom gengivelse ved scoringer, da både frispark, indkast og lignende, bortset fra i spiltypen Futsal, er ikke eksisterende. Det er bare at sætte sig til rette og drible derud af. Jo, det er faktisk så simpelt. Udviklerne har formået at lave et spil, som er lige til at sætte sig ned og spille uden at skulle gennemse 23 instruktionsvideoer (der er kun fem). Selvfølgelig gør øvelse stadig mester, men man er ikke fuldstændig på hælene fra første kamp. De mange tricks og driblinger er lette at både lære og udføre, og kun sjældent oplever man, at den lille fyr på skærmen ikke gør, hvad man vil have ham til.

Til gengæld er den kunstige intelligens ikke rigtigt inde i kampen. Medspillere løber ikke altid i position, eller når de gør, så trækker de væk fra målet i stedet for ind foran det. Endnu værre er det med modstanderne. Når man angriber, kan man ofte sprinte ned midt i banen uden at der bliver stukket så meget som en storetå ud, og den anden vej er sammenspillet begrænset til et absolut minimum. I stedet for at spille bolden rundt og lede efter huller, så danser boldholderen rundt som en anden cirkushest, og forsøger gerne at afdrible hele dit hold alene. Som regel uden succes.

På trods af den lave computer intelligens, så er FIFA Street stadig et sjovt spil, hvilket især skyldes førnævnte sæt-dig-og-spil faktor. Som spiller bliver man lynhurtigt opslugt af spillets stemning, og ethvert angreb bliver et overflødigheds horn af boldakrobatik og hurtigt sammenspil, også i de tilfælde, hvor det ville være nemmere bare at skyde på mål. Man skal altid lige have klemt en detalje mere ind i en flot serie, og et kontraløb skal ikke bare bankes ind bag målmanden, der skal helst laves en tunnel først, om ikke andet så for enten at ydmyge modstanderen fuldstændig eller bare få hævn for en tidligere tunnel.

Udvalget af spiltyper i FIFA Street er lidt tyndbenet, især når man sammenligner med storebror FIFA 12. Spil en hurtig kamp mod computeren, gå online eller gennemfør en såkaldt World Tour. Bestemt ikke noget imponerende udvalg, der dog opvejes i mindre grad af de underliggende måder at spille FIFA Street på. Udover standard 5 mod 5 (eller 6 mod 6 ) fodboldkampe, så kan der spilles Last Man Standing, hvor målscoren tages ud af kampen, indtil det ene hold har 0 spillere på banen. Derudover er der to kamptyper; Panna Rules og Freestyle, hvor fokus er på at lave tricks. Jo flere tricks man laver, jo flere point bliver der sat ind på kontoen, og det hold der så scorer først får udbetalt alle sine optjente point, hvorefter begge hold starter forfra fra 0. Disse to kamptyper udvikler sig hurtigt til et intenst kapløb om at indløse gevinsten på pointkontoen. Top underholdning.

Tilbage til de overordnede spiltyper. World Tour er FIFA Streets karrieredel, hvor man skal opbygge sit eget hold, og tage det fra de lokale baner til succes på verdensplan. En ganske underholdende spiltype, hvor man får afprøvet alle kamptyper i spillet. På vejen mod verdensberømmelse belønnes gennemførte kampe med Skill Points, der kan bruges til at købe nye tricks eller forbedre evner som hurtighed, skud og andre fodboldrelaterede dyder. Idéen er rigtig god, og der ligger helt sikkert nogle underholdende timer i World Tour, men EA Canada har begået et enkelt frispark i denne spiltype. Der er ingen begrænsning på hvor mange Skill Point man kan tjene eller bruge på sine spillere. Med andre ord, det er kun et spørgsmål om tid før man står med et hold bestående af seks spillere med maksimal score indenfor alle evner. Dette vil i sidste ende betyde, at eneste forskel på de hold man selv opbygger, og de hold man møder online vil være navnene på spillerne. En begrænsning på Skill Point ville have betydet, at man ville være nødt til at tænke over hvilken rolle den enkelte spiller skal have på holdet. Det ville også betyde, at de spillere man får mulighed for at hverve til sit i World Tour rent faktisk ville kunne benyttes på holdet, og ikke som det er nu, blot vil være midlertidigt fyld, til man får opbygget de selvkreerede spillere. Tag endelig ikke fejl, World Tour er sjovt, men man kunne have tilføjet spillet en ekstra dimension med en mindre begrænsning på Skill Point.

Grafisk er FIFA Street en helt ny oplevelse. Der er sagt farvel til de let karikerede spillere fra tidligere spil i serien, og goddag til de mere realistiske ditto fra FIFA 12, og det fungerer godt. Farvepaletten er står klart og tydeligt, både spillere, baggrunde og baner er flot detaljerede og sammen med en super lydside kan man ikke blive andet end imponeret. Musikvalget går rent hjem, og sammenholdt med tilråb og jubel fra annoncører og publikum, føler man sig til tider hensat til en reklame for et af de større sportsmærker. Lige indtil spillet hakker. Det sker ikke tit, og det er kun ødelæggende for stemningen, men ind i mellem hakker lyden i spillet, og der kan forekomme sorte blink på skærmen. Synd at det flotte æstetiske indtryk skal skæmmes af den slags ridser.

På online siden er der også problemer. Ikke med selve spillet. Det kører som det skal, men EA Canada har alligevel lavet et par fodfejl i online delen. Man kan kun spille standard kamptyper som 5 mod 5 og 6 mod 6. De mere intense, og efter min mening underholdende, Panna, Last Man Standing og Freestyle mangler helt. Alle tre kamptyper fungerer ellers perfekt i selskab med andre, så man kan undre sig over hvorfor de ikke kom med i online delen.

Til gengæld er der en hel karrieredel at give sig i kast med online. Man starter med sit eget hold i 10. division, og skal over 10 kampe mod tilfældige modstandere forsøge at rykke op i næste division. Det kommer til at koste blod, sved og tårer at nå helt til tops, men vejen derop burde være temmelig underholdende. Burde, for online delen lider også under den tidligere nævnte ubegrænsede Skill Points feature, og man kan samtidig møde hold på alle niveauer. Det betyder, at et nystartet hold på niveau 10 kan, og bliver, sat op mod hold på niveau 80. Dette kan ses før en kamp går i gang, så der er mulighed for at trække sig og undgå 6 minutters total ydmygelse. Desværre vælger mange modstandere også at undgå en ydmygelse, eller selv et mindre tab, ved at forlade en kamp før tid. Dette kan nemlig gøres helt uden konsekvenser. Ingen pointtab eller en tabt kamp på kontoen, og værst af alt, den spiller der sidder tilbage tildeles heller ikke en sejr. En stor fejl fra udviklernes side, der trækker voldsomt ned i en eller OK online del.

I sidste ende er FIFA Street, på trods af nogle fejl og mangler, et stort skridt fremad i forhold til tidligere spil i serien. Det er et både sjovt og underholdende spil, der fungerer som et fint alternativ til FIFA 12, der med nogle justeringer og lidt mere indhold sagtens kan ende i den bedste række af fodboldspil.
FIFA Street

FIFA Street

UdviklerEA Canada