FIFA Football 2005

Anmeldt af: Kristian Skov Feilan (Crishake) - 20. januar 2005 - kl. 21:28
4 0

Det er ved at være ret lang tid siden, at Electronic Arts udgav deres allerførste FIFA titel. Vi skal helt tilbage til 1993, hvor serien gjorde sit indtog i den store spilindustri. Nu er de banen igen, på deres 11 år. Electronic Arts udgiver nu deres seneste projekt FIFA 2005. Gang på gang har de opgraderet serien ved at forbedre grafikken, lyden og ikke mindst gameplayet. I 2003 blev FIFA 2004 lanceret, det blev knap så stor en succes som de tidligere titler. EA retter det op og giver os ikke mindre end det bedste FIFA spil til dags dato.

Der er sket mærkbare ændringer vedrørende gameplayet i spillet. En utrolig lækker feature er det nye ’first touch’ der er med. Denne funktion er helt ny og ikke set i andre fodbold titler. Med first touch kan du få dit spil til at køre mere flydende og komme lettere udenom modstanderen. For dem der ikke ved, hvad det vil sige at bruge first touch, så betyder det: Normalt, hvis du lægger en aflevering, kan spilleren der får bolden, først vende når han har modtaget bolden, men med first touch kan du tage bolden med rundt med det samme, ved at bruge knæet eller lave en anden fiks detalje.

Der er fire forskellige modes at vælge imellem: Tournament, Create Tournament, Career og Practice mode. Disse fire er vidt forskellige og ligeså forskellige når det gælder underholdningsniveauet. I Tournament mode er der ikke sket de helt store forandringer siden forgængeren. Man starter med at finde det hold, man ønsker at spille med og derefter er det lige til at gå i gang med turneringen.

En meget interessant del af FIFA er Career mode. Mulighed for at være manager i serien fik sin debut ved sidste udgave. Dette er klart en af de mest spændende ting ved FIFA 2005. Du bliver sat i stolen som en ny og helt uerfaren manager. Man starter blødt ud og gennemfører en sæson med et 3 divisions hold, et hold fra den italienske Serie B eller et andet hold som ikke har de allerhøjeste kvaliteter.

Når man har valgt sit hold, får man en velkomstmail, hvor der står, at klubben har høje forventninger og regner med, at du som manager kan udrette noget med dit hold. Som manager har du ikke kun dine spillere at holde øje med, men også 8 andre personale medlemmer, deriblandt en målmandstræner, forsvarstræner og en til at sørge for, at dine spillere er i form og klar til næste match. Du får 100 points til rådighed i første klub du kommer til og de skal bruges til at hæve dit personales færdigheder. Hver gang du vinder en kamp, får du et vist antal points som du så kan opgradere dit personale med – jo sværere sværhedsgrad du spiller med, desto flere point får du efter kampen.

Oppe ved billedet af manageren vil der være fem stjerner som viser, hvor god og erfaren en manager man er. Som ny i branchen starter man med ingen stjerner at eje. Men jo længere du får kæmpet dig frem og jo flere turneringer og cups man vinder, jo flere stjerner bliver fremhævet oppe ved profilbilledet. Når du har gennemført den første sæson og selvfølgelig vundet den, bliver du tilbudt kontrakter fra flere klubber, som ligger en tand højere oppe i skalaen. Der er mulighed for at spille over hele 15 sæsoner, så chancen for at få prøvet sine ynglings hold af skulle være rimelig stor.

Som i de andre spil i serien er der også en Tournament mode, hvor du vælger dit drømmehold og ellers bare begynder at spille. Her kommer du i forskellige turneringer og den normale liga. Der er også rig mulighed for at købe spillere og sælge dem. Her er der ikke gjort store ændringer, bortset fra forskellige klubskifte og nye trøjer.

I Create Tournament kan du lave dine egne turneringer. Man har tre forskellige måder at vælge imellem: Knockout, Liga og Liga & Knockout. I Knockoutdelen kan du have fra 8 og helt op til 32 hold. I ligadelen er det dog kun muligt at have op til 20 hold.

Hvis du har problemer med frispark fra forskellige vinkler og andre drilske ting, er der en løsning at finde. Der er som altid en træningsmode til, at forbedre dine færdigheder. Der er desværre ingen chance for at komme til, at træne dine straffespark, men ellers skulle der være rig mulighed for, at få trænet.

Selve gameplayet er forbedret en del og i denne udgave har man også flere muligheder at vælge imellem, frem for den forrige udgave. Der er nogle enkelte minusser: Forsvaret er alt for nemt at komme igennem, lige meget om du spiller på den nemmeste eller sværeste sværhedsgrad. En ting der også er lidt uheldigt er, at det er utrolig nemt at score på frispark, efter nogle timers spil, er det næsten umuligt at ikke at score på frisparkene, men heldigvis har den en undskyldning, nemlig at jo længere du kommer op i sværhedsgrad, jo færre frispark bliver der begået på en. Men alt i alt et godt og solidt gameplay, nemt og lige til at gå til.

Grafisk har FIFA altid været godt med, og det er også tilfældet i denne udgave. Animationerne af spillerne er rigtig lækre, dog ikke helt uden fejl. Når man laver en grov takling og dommeren overser det, kan man gå ind i ’replay’ og vende kameraet hen mod den sårede spiller, hvorefter man ser at han tager sig til knæet, eller hvor nu han er blevet ramt, og ærgrer sig og slår, med et rasende blik, ned i græsset. Sådanne små detaljer er FIFA 2005 spækket med, hvilket får det til at virke mere realistisk og sjovere, at se tilbage på forskellige situationer.

Hvis vi bevæger os et smut udenfor banen, er der også sket synlige og positive ændringer. Vi skal ikke længere væk end til tilskuerpladserne før man finder noget. Publikum har altid været et problem når man taler fodbold. Enten ser de helt tværede ud, bevæger sig på en utrolig grim måde eller noget helt tredje. Tilskuerne i FIFA 2005 er det bedste, jeg endnu har set i et fodboldspil, de er ikke matte og de bevæger sig på en realistisk måde. Men der er stadig lang vej for at få dem til at udstråle personlighed og lignende.

De mange stadions er virkelig imponerende og har en fantastisk belysning. Størrelserne passer dog ikke helt, ved alle sammen og det samme gælder ved udseende. Noget jeg også lagde mærke til er, at der er bannere fra forskellige små fanklubber som hænger ned fra lægterne (dette kan også ses i 2004 udgaven).

Lyden
Lyddelen er virkelig godt skruet sammen. Hvis du laver nogle lækre kombinationer med en spiller, begynder publikum at klappe. Og når der sker noget dramatisk, kan man hører de gispende stemmer. Der er treogtredive forskellige soundtracks med i spillet fra forskellige lande (deriblandt et fra Danmark). Alle der har spillet et af de efterhånden mange FIFA spil i rækken, kan ikke glemme kommentatorparret John Motson og Andy Mc. Coist. De har været med lige siden første udgave og de fortsætter igen i år. I starten tror man, at de er geniale og har et kæmpe udvalg af replikker, men blot efter en times spil har man fundet ud af, at de gentager sig konstant og til tider siger nogle meget upassende replikker. Kommentatorfunktionen kan dog slås fra, hvis det skulle gå hen at blive for irriterende.

Hvis man har i sinde at gennemføre alt hvad der er, har man mange timers spilletid. Career mode er en af dem der virkelig tager tid, hvis man vil gennemfører alle 15 sæsoner med den valgte manager. Tounament mode og de andre er så knap så underholdende efter nogle timers spil, men her til at hjælpe har vi Live delen som også er en utrolig underholdende del. Men spillets kogepunkt er stadig, når der er to spillere med hver sin controller og sådan er det nok ved alle fodboldspil rundt om.

Xbox Live
En del fans af serien blev dybt skuffede da de hørte, at der ikke kom nogen online del til FIFA 2004, nu er den kommet. Førstehåndsindtrykket var vældig godt, nemme menuer og et solidt soundtrack. Men allerede efter lidt tid begyndte menuerne at være langsomme og inde i spillet kom der en del lag en gang imellem. En fin ting er, at man ikke kan gå ud midt under en kamp, sådan at man ikke kan snyde sig til tops på leaderboardet. Du kan til en hver tid gå ind i ’My Leaderboard’ og tjekke stillingen om, hvordan det har gået dig i de forløbne kampe. En fin tilføjelse med gode menuer, fine valgmuligheder, dog alt for meget lag. Vi må håbe at EA får sendt en opdatering ud til os.

Konklusion
Hvert år bliver der hovedsaligt udgivet tre fodboldtitler: Pro Evolution Soccer, This is Football og Fifa Football. Den nye ’First Touch’ funktion, en forbedret Career mode, en ny Live funktion og et solidt og hurtigt gameplay er med til, at gøre FIFA 2005 til en værdig konkurrent til de to andre titler. Jeg har nydt hver eneste time af dette spil og er kan ikke være meget mere end imponeret. Kort sagt, er du til hurtigt fodbold og har gode erfaringer med FIFA, så køb det!
FIFA Football 2005

FIFA Football 2005

UdviklerElectronic Arts