FIFA 08

Anmeldt af: Christian Monrad (Kendtehans) - 30. september 2007 - kl. 23:54
Del denne artikel:
34 0

EA har leveret en fodboldperle. Fifa 08 til Xbox 360 vil blive husket for sit gennemarbejdede gameplay, og for introduktionen af 'Be a pro'.

Det er svært at beskrive, hvad EA har ramt med denne udgivelse, men ord som boldfornemmelse og spilleglæde ligger lige for. Dette års udgivelse af FIFA 08 til Xbox 360 vil blive husket som udgivelsen, der brød og gjorde op med de sædvanlige irritationsmomenter i gameplayet, som har plaget titelserien igennem de sidste mange år.






Store forbedringer
Fra første øjeblik på grønsværen mærker man spillets gennemførte styring og boldkontrol helt ud i kontrollen. Spillet har en gennemarbejdet styring, der gør det muligt at finde sin egen spillestil. EA’s udviklere byggede et nyt spil op fra bunden, da de skulle lave FIFA 07, som var den første udgivelse i serien til den dengang nye Xbox 360. FIFA 07 blev velsagtens betragtet som en nogenlunde titel, men ikke prangende udgivelse, og kun en ligeså halvdårlig 360-udgivelse af Pro Evolution Soccer fra konkurrenten Konami reddede sidste års FIFA-udgivelse til Xbox 360 fra at blive udråbt til en fuser.

Hvor Konami sidste år floppede med at lade deres PES-udgivelse til Xbox 360 ignorere de nye HD krav til grafikken og i stedet lod en ringe forbedret udgivelse til den gamle Xbox forsøge at matche ’Next Generation’–konsollernes markant større krav, havde EA alvorlige problemer med at levere et gennemarbejdet produkt til den nye 360-konsol. FIFA 07 lugtede langt væk af kun at være halvt færdigt, da det blev sat til salg i butikkerne. Alene det faktum, at FIFA 07 kun kunne mønstre en håndfuld licenserede ligaer vidnede om, at EA’s spiludviklere af en eller anden grund var kommet under tidspres, inden de skulle aflevere det færdige produkt.

Man kan godt få den tanke, at EA’s folk først i år er blevet helt færdige med det, som skulle havde været 07-udgivelsen og først nu har fundet tid og resurser til at arbejde videre med titelserien til 360, hvilket har resulteret i de første spæde skridt med et nyt og meget lovende gamemode, som har fået navnet ’Be a pro’.






FIFA 08 er følelsen af ægte fodboldkunst, når du med små lette og kontrollerede skub til dine sticks kommer fri af din markering eller bag om forsvaret ned langs sidelinjen og sparker bolden ind over foran mål, hvor en medspiller sætter panden på bolden eller sakser den op i fjerneste hjørne. Den klassiske førstegangsberøring med højre thumbstick, et-to-kombinationer, spurt og stikninger gennem modstanderens sidste forsvarskæde har i mange år været Fifa’s absolutte force, som EA også denne gang har formået at implementere fuldt ud i kampen på banen.

Deeper kontrol
EA har arbejdet intenst på at forbedre flere områder af gameplayet. ’Intelligent defence’ er en opgradering af forsvarets måde at stille sig på og forsvarsspillernes individuelle markering af modstanderen. Udviklerne har arbejdet på at modarbejde følelsen af et passivt forsvar, der ser til imens modstanderen dribler og kombinerer sig igennem forsvaret. Dertil skal også regnes en ny mulighed for at skifte spiller på højre stick, når modstanderen har bolden. Man skubber højre stick i retning af den spiller, man vil skifte til og undgår derved den evige irritation, når computeren skifter til en spiller, der er dårligt placeret.

Men det er ikke den eneste nye funktion, som EA i år præsenterer under ’deeper control’–konceptet. De lange stikninger op ad banen har fået en korrigeringsmulighed på venstre stick. Når man sender de lange bolde af sted, er det i dette års udgave muligt at ramme præcis derhen, man vil og således selv bestemme, hvor ens aflevering skal rettes imod og ende. Man undgår at skyde bolden ind i en klump af forsvarsspillere, og man har nu fået muligheden for at udnytte de mindste åbninger i forsvaret.

Sidste nye styringsmulighed indenfor ’deeper control’-konceptet er muligheden for selv at styre sin målmand. På højre stick er det muligt helt frit at styre målmanden ud af målet, når en modspiller får frit løb imod ens mål. Men det er svært, og det kræver en del øvelse at gøre nytte af den nye styring og ikke bare kaste sig som en blind idiot forbi den angribende spiller.

EA’s udviklere har arbejdet på ’personality’ aspektet i spillet. Dette års udgave af Fifa indeholder en større differentiering af spillernes og klubbernes personlighed og særpræg. Spillere, der i den virkelige verden er kendt for at skyde meget udefra, vil man opleve forsøge sig udefra og spillere, som er kendte for at tage lange løb op ad fløjene vil være tilbøjelige til at forsøge det samme i spillet. Det er virkelig lykkedes for EA at give de spillere, man kender fra fodboldens store verdensscene, deres eget særpræg, og det virker næsten som om, at EA’s animatorer har lagt mærke til, at det store danske Arsenal håb, Nicklas Bendtner, går på den der lidt særprægede og slaskede måde, inden han i næste sekund sætter i løb for at modtage bolden. Kan det virkelig passe, eller er det indbildningens kraft, der her er på spil?

Be a pro
’Be a pro’ er udgivelsens nye mode, hvor du til forskel fra de sædvanlige spilvarianter kun styrer en spiller hele kampen igennem. Modet er ganske enkelt hylende morsomt og et genialt påfund, der bryder med de faste rammer, som fodboldspil har bevæget sig ind i. Når man ikke har bolden, kan man bede sin cpu-medspiller skyde på mål eller aflevere til en, alt imens man forsøger at løbe sin egen spiller i position eller komme fri af sin markering. På den måde styrer du dit hold, selvom du kun har kontrol over en bestemt spiller. Efter få minutter vænner man sig til ikke at skulle være over hele banen, som man ellers er vant til i fodboldspil.






Men spilvarianten skriger til himlen om en eller anden form for udvikling gennem en sæson eller karriere med den spiller, man har valgt. Det er dybt frustrerende, at det nye ’Be a pro’-mode kun kan give dig en kamp ad gangen uden sammenhæng, når det er så åbenlyst for enhver, at spilvarianten burde indeholde en større dybde.

Det mærkelige er så, at spiller man FIFA 08 som ’Current generation’-udgivelse (bl.a. på PC, PS2), kan man spille en langt dybere variant af ’Be a pro’. På ’Current generation’-platformene har EA’s udviklere implementeret og udviklet en langt større og dybere spilvariant, nemlig Be a pro: Co-op Season, hvor du og 3 af dine venner sammen kan spille jer gennem en sæson med hver jeres spiller.
Forklaringen på den mærkelige og irriterende forskel mellem udgivelserne ligger i, at FIFA-udviklerne i Canada, hvor spillet produceres og programmeres, er delt i to separate grupper; et team som tager sig af ’Current Generation’-konsollerne, og team der laver spillet til ’Next generation’-konsollerne (Xbox 360 og PS3). Grupperne er ikke afhængige af hinanden eller forpligtede, og de udvikler spillet i hver sin retning for at kunne matche de forskellige hardwarekrav.

Udover den nye og halvamputerede ’Be a pro’-variant indeholder FIFA 08 til Xbox 360 den sædvanlige vifte af gamemodes lige fra det klassiske karrieremode over den udfordrende FIFA-challenges til de selvskabte turneringer og Xbox Live, hvor der i år er tilføjet et par nye online turneringer.






I den første tid efter udgivelsen har EA’s servere virket stabile uden at give lagringsproblemer eller smide en af midt i en intens kamp, og man kan kun håbe på, at de gode takter fortsætter, så FIFA 08 bliver den første udgivelse i serien, der endelig kunne levere onlinegamerne en vedvarende stabil oplevelse.

Clive Tyldesley og Andy Gray
Hvad er et spil i FIFA serien uden kommentatorerne Clive Tyldesley og Andy Gray? Inkarnerede FIFA-gamere vil efterhånden kende de to, som et par gamle onkler, der fyrer de samme vittigheder og kommentarer af, hver gang familien er samlet. Men i år er der sket mirakler, EA har haft de to gamle originaler på speaker-kursus, og nu er de tilbage for fuld kraft. Kommentarerne er til tider direkte og informative, hvilket er en stor forbedring i forhold til, hvad de to har præsteret tidligere. I år går der nok lidt længere end de sædvanlige 2 kampe, inden man slår dem fra, fordi man er blevet træt af deres ensformige kommentarer.
Gameplay:9.5
Grafik:9.5
Online:9.0
Holdbarhed:9.0
Overall 9.0
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.