F.E.A.R Files

Anmeldt af: Rasmus Abildgaard Slot (Gamemakerman) - 2. december 2007 - kl. 17:18
12 0

Monolith har ikke licensen på F.E.A.R mere, så i stedet for har Sierra valgt at lade TimeGate Studios lave 2 udvidelser på F.E.A.R.

Monolith slog for alvor igennem med F.E.A.R, som blev en kæmpe succes. Efter stridigheder med deres udgiver, har de valgt, at lave fortsættelsen under et andet navn samtidig med, at F.E.A.R-licensen er blevet hos deres gamle udgiver, Sierra. Sierra har valgt at lade TimeGate Studios lave to udvidelsespakker. Disse to udvidelser er nu færdige og lagt i en pakke ved navn F.E.A.R Files.

Sidste år udkom der en ganske god port af det originale F.E.A.R, som PC-ejerne jo havde haft i en del tid på det tidspunkt. PC-ejerne har også haft F.E.A.R Extraction Point i et stykke tid, samt den den helt nye Persus Mandate-udvidelse. Disse to udvidelser er på Xbox 360-platformen smeltet sammen med den prisvindende F.E.A.R multiplayerdel, hvilket har skabt en selvstændig titel: F.E.A.R Files.

Extraction Point
Extraction Point-udvidelsen fortsætter handlingen fra det originale spil. Derfor skal man nok have spillet F.E.A.R først for at kunne finde rundt i historien, men for dem der ikke har spillet originalen endnu, så skal historien ikke spoleres her. Man skal endnu engang træde ind i rollen som den unavngivede nybegynder på F.E.A.R-teamet, og man skal endnu engang skyde sig igennem en hær af kloner.

Netop fjenderne er et af de største problemer i Extraction Point, da det stort set er de samme fjender fra F.E.A.R. Der er stort set ingen variation i spillet i forhold til F.E.A.R, og selve designet af spillet er langt bagved F.E.A.R. Den uhyggelige stemning som det første spil blev kendt for er også forsvundet; det er simpelthen ikke skræmmende at møde Alma eller Paxton Fettel mere.

I løbet af de 4-5 timer som spillet tager at spille igennem formår Extraction Point at gøre historien så uinteressant, at spillet nærmest føles for langt. Spillets tempo er med andre ord meget langsomt, og selve udvidelsen virker som helhed komplet unødvendig. Selve F.E.A.R-gameplayet er dog bibeholdt meget godt, men slow motion-effekten begynder desværre at føles noget forældet.

Extraction Point er desværre også et ret grimt spil at se på: Vi snakker om utroligt grimme teksturer, kantede modeller og ikke mindst et lyssystem som ikke er pænt at se på mere. Animationerne er fine, men desværre så driver hele atmosfæren i spillet væk med den grimme grafik.
Lyden er fin og med godt stemmeskuespil, dog er det ikke en oplevelse som sætter ens surround-anlæg på prøve.

Persus Mandate
Efter den noget store skuffelse med Extraction Point kan man give sig i krig med den helt nye udvidelse, Persus Mandate. I Persus Mandate spiller man en unavngivet soldat fra en anden F.E.A.R enhed, som sjovt nok også har de samme slow motion kræfter som personen i F.E.A.R.

Persus Mandate foregår parallelt med historien historien i det originale F.E.A.R. Man krydser dog aldrig vej med soldaten fra det originale spil. Persus Mandate fortæller os mere om hvordan de såkaldte Replica-soldater blev til. I sidste ende føles historien som tyndt fyld og føjer intet nævneværdigt til F.E.A.R-fortællingen. Historien er spækket med kedelige sekvenser som ikke føles specielt relaterede til de ting, som gjorde F.E.A.R historien god.

Som en lidt ny ting har man tit nogle holdkammerater med sig rundt, men desværre så kan disse kun finde ud af at slå sig selv ihjel. Historien får aldrig spilleren til at føle for disse personer, hvilket gør at deres dødsscener blot fremtræder ligegyldige.

Der savnes i den grad gameplay-innovation i denne udvidelse. Persus Mandate byder stort set kun på et par enkelte fjender, som ikke er væsentligt anderledes end Replica-soldaterne.

Grafisk er Persus Mandate også utroligt grimt, faktisk noget grimmere end det allerede mindre pæne Extraction Point. Der er ingen effekter, der får spillet til at virke pænere. Faktisk kan vi nok snakke om noget, som kunne ligne et Xbox1-spil. Hvad der er endnu mere utroligt er, at selvom grafikken i Persus Mandate er grim, så er der steder i spillet, hvor frameraten falder pinligt meget.

Lyden føles heller ikke som værende noget specielt, det samme kan også siges om spillets til tider dårlige AI. Titlens multiplayer-komponent er det bedste i pakken, men denne del findes allerede i det originale F.E.A.R, som er et noget bedre spil på stort set alle punkter.

En maveplasker i slowmotion
F.E.A.R Files er en titel som ikke formår at bygge videre på det originale spils gode rygte, som i den grad kastes over bord med denne udvidelsespakke. Har man ikke spillet F.E.A.R før, så skal ens penge sættes der. Har man allerede spillet F.E.A.R, så skal man hellere tage at vente på den rigtige opfølger fra Monolith, som pt. går under navnet “Project Origin”.
F.E.A.R Files

F.E.A.R Files

UdviklerTimeGate Studios