Fast & Furious: Showdown

Anmeldt af: Kristian Mikkelsen - 4. juli 2013 - kl. 12:32
11 0

Den sjette Fast & Furious film er for nyligt udkommet i biograferne, og det betyder, at der nu også er udkommet et spil over den populære filmserie. Læs mere i anmeldelsen her.

Hvis man vil udgive et spil over en film, kan Fast & Furious umiddelbart virke som det perfekte valg. Filmene, der er kendte for sin fart og action, virker oplagte at lave et spil over. Når det er sagt, ved de fleste nok også, at licensspil for det meste ikke ender med den store succes. Det er heller ingen undtagelse med Fast & Furious: Showdown.

Det er udviklerne Firebrand Games, der står bag spillet, som ellers mere er kendte for at udvikle Nintendo DS spil. Spillet foregår i Moskva, Tokyo og Mexico, hvor du spiller med forskellige crews, der skal race igennem flere forskellige baner. Spillet er opdelt i 31 missioner, og ved hver mission kan du skifte mellem to karakterer. For det meste skal den ene karakter styre bilen, mens den anden skal skyde sig igennem et hav af fjender. Det giver også en mulighed for co-op, hvilket jeg vil komme ind på senere.

Handlingen i Fast & Furious: Showdown er meget simpel. Du skal bekæmpe en ond og farlig international bande, og kampen skal foregå på de lange veje. Her skal du enten køre race, flygte fra politiet eller uskadeliggøre forskellige mål. Ved hver missions afslutning kommer der en mellemsekvens, der formentlig har det formål at forklare handlingen, men man står i stedet tilbage som et stort spørgsmålstegn, da man nærmest bliver mere og mere forvirret af dem. De er på ingen måder med til at give spillet indhold, men virker nærmest bare som unødvendig fyld for at gøre spiloplevelsen længere. Der er dog heldigvis en mulighed for at skippe de forskellige scener.

Ved første mission spiller du som enten Shaw eller Letty, der kører i nogle gokart lignende biler, der har en katapult funktion, så du kan skubbe dine fjender mange meter op i luften. Dette kunne have været en underholdende feature, men desværre sker det ved flere lejligheder, at spillet ikke opfanger, at jeg desperat klikker på A-knappen, der ellers skulle aktivere funktionen. Efter hver mission får du tildelt XP, der er med til at forhøje dit level i spillet. Derudover låses der op for forskellige mods, der blandt andet gør, at du kan gøre din bil hurtigere og bedre. Farven på bilen kan også ændres, men det kan dog kun gøres ved at gå tilbage til startmenuen i spillet, hvilket ikke er særlig smart.

I løbet af spillet vil det blive en nødvendighed at skifte mellem de to karakterer for overhovedet at kunne fuldføre en mission. Den eneste grund til dette er dog kun at makkeren, der i det her tilfælde spilles af computeren, har en så dårlig kunstig intelligens, at det mildest talt er rystende. Ved flere lejligheder i spillet oplevede jeg, at min makker kørte ind i en mur og ikke kunne komme derfra igen. Det betød, at jeg blev nød til at skifte til karakteren bag rattet for så at redde situationen. Det er bare ikke optimalt, og er kun med til at gøre spillet frustrerende at spille.

Det er dog ikke kun den kunstige intelligens, der halter i Fast & Furious: Showdown. Styringen i spillet har nogle store mangler, som blandt andet kommer til udtryk, når du skal skyde fjenderne omkring dig, men generelt også når du styrer bilen. Det gør, at man op til flere gange er tæt på at smide ens joypad på gulvet i ren irritation over, at det er den dårlige styring, der skal være den afgørende faktor for, om du kan gennemføre missionen eller ej. Sværhedsgraden i spillet varierer derfor også en del, da de svære missioner er dem, der kræver en god kunstig intelligens eller en ordentlig styring for at kunne gennemføres.

Selve missionerne i spillet er hurtigt afsluttet. For mig tog det omkring 4 timer at gennemføre alle 31 missioner, hvilket godt kunne have været gjort bedre, når spillet nu ikke tilbyder en onlinedel overhovedet. Det gør også, at hvis man skal se på holdbarheden af spillet, er det på ingen måder et spil, som man kan forvente at bruge flere timer på. Den korte spilletid betyder til gengæld, at du på meget kort tid kan optjene en masse achievements til din gamerscore, hvis du er interesseret i det.

Hvis der absolut skal nævnes noget som helst positivt om Fast & Furious: Showdown, må det være co-op delen. Jeg prøvede at spille et par missioner med en ven, hvilket faktisk var ganske underholdende. Det er dog ikke noget, der kan spilles i flere timer, men det er nok det sjoveste, som man lige umiddelbart kan foretage sig i spillet. Co-op delen er dog på ingen måder alene grund nok til at købe spillet.

Det mest rystende ved dette spil er dog grafikken. Da jeg spillede Fast & Furious: Showdown, følte jeg faktisk op til flere gange, at jeg spillede et spil, der sagtens kunne have været spillet på min gamle Playstation 2. Med den dårlige grafik mister man bestemt også lysten til at ændre bilens farve eller tilføje mønstrer på bilen, da den simpelthen ikke ser godt ud hvad end man gør. Grafikken er selvfølgelig ikke altid det vigtigste i et spil, specielt hvis der er en god historie eller styring, men da det ikke er tilfældet med det her spil, er det blot med til at gøre skuffelsen endnu større.

Fast & Furious: Showdown må siges at være et imponerende dårligt spil. Grafikken ligner noget fra de gamle konsoller, styringen er elendig, handlingen er dårlig og holdbarheden er der heller ikke. Spillet er absolut ikke underholdende, og når man tænker på hvilke alternativer der er på markedet lige nu til samme pris, kan jeg ikke se nogen grund til at man skulle købe Fast & Furious: Showdown. Det skulle kun være for at optjene nogle nemme achievements – ellers ikke.

Det er super ærgerligt at Fast & Furious: Showdown ikke er bedre, da Fast & Furious filmene sikkert kunne have tilføjet en masse positive aspekter til et nyt racerspil med et actionpræget gameplay og en masse fart. Til gengæld må vi nøjes med det her mildest talt slatne forsøg i Fast & Furious: Showdown.
Fast & Furious: Showdown

Fast & Furious: Showdown

UdviklerFirebrand Games