Far Cry 3: Blood Dragon

Anmeldt af: Alan Vittarp Rasmussen - 25. maj 2013 - kl. 18:57
5 0

I en vitterligt underholdende tribut til 80’ernes overstadige actionfilm blæser Far Cry 3: Blood Dragon til kamp i neonskær. Læs anmeldelsen her.

Lad os først stadsfæste det vigtige faktum, at Far Cry 3: Blood Dragon står helt alene som titel. Man behøver ikke allerede have Far Cry 3 installeret, faktisk er Blood Dragon milevidt fra den meget seriøse gang ø-overlevelse som Far Cry 3 materialiserede. I stedet inviteres man indenfor til en gang helt umiddelbar underholdning, hvor der blæses stort og flot på de mere seriøse koncepter. Man får lov til at deltage i et 80’er nostalgitrip, hvor både lattermuskler og gameplaymæssig underholdning langt hen af vejen går hånd i hånd.

Allerede fra første sekund mærker man hvor temaet bærer hen. Musikken svøber sig af sted med masser af synth-lyd og introen, der følger, er præsenteret i lavopløste stillbilleder. Vi følger et par cybersoldater, der med helikopter smides direkte ind i fjendeland. Dialogen er fyldt med oneliners og referencer, og stillbillederne viser vores helte imens de opildner hinanden og efterfølgende hiver hele våbenarsenalet frem: Yep, her er naturligvis også kastestjerner.

Inden vi når helt så langt får vi dog lige lov til at bombardere en fjendtlig base med en maskinkanon direkte fra helikopteren. Her behøver man ikke tage højde for rekyl, varme eller ammunition. Triggerfingeren skal bare holdes i bund, og man skal mæske sig i virvaret af eksplosioner. Naturligvis er basen fyldt med røde beholdere, som kvitterer med at springe i luften så snart du rammer dem. Det er enkel underholdning, som fint lægger op til det videre forløb.

Spilmotoren er taget fra Far Cry 3, så der er tale om et første persons skydespil, hvor man samtidig har muligheden for at søge dække. Vores hovedperson lystrer navnet Rex Colt (i øvrigt med stemme af Michael Biehn ”kendt” som Kyle Reese fra Terminator). En underholdende tutorial lægger fra land (hvor man blandt andet skal trykke på en knap for at vise man kan læse) og så ser man sig ellers ikke tilbage den næste håndfuld timer. Det varer dog ikke længe inden man har listet op og uskadeliggjort folk med kniv via hurtige knaptryk, kastet granater og affyret en række forskellige våben. Blood Dragon læsser dig nemlig ikke med historie og for meget udvikling: Alle andre er onde og de skal dø.

Den smule udvikling, der sker kommer automatisk når man stiger i niveau, hvilket igen sker ved at slå folk ihjel. Der er dog ikke noget valg her – man tilegner sig bare nye evner, som straks gør vores hovedperson endnu mere sej. Samtidig kan du finde udvidelser til dine våben, så de bliver endnu mere kraftfulde. Kombinationen af en raketskyder og en sniper-riffel er eksempelvis noget, der virkelig kan skabe virak i fjendens lejr. Selv om man reelt kan myrde folk stille er der ingen tvivl om, at hovedvægten er lagt på at lave et ordentligt rabalder.

Efter lidt tid støder man på modstanderne, som har lagt navn til spillets titel: ”Blood Dragons”. Disse bæster er i starten nogle frygtindgydende sataner, der med laserstråler strålende direkte fra øjnene ikke lader meget tilbage at ønske. Den første tid vil man liste sig forbi dem, eller drøne forbi i diverse køretøjer men mod slutningen er man selv så oprustet at de sagtens kan blæses fra jordens overflade. Dertil kan man rive hjerterne ud af de mere simple fodfolk, som forsøger at stille sig i vejen for én. Disse kan igen bruges som lokkemad for bæsterne, så de i stedet vender deres vrede på de fjendtlige soldater.

Grafisk er vi på en nostalgirejse, hvor farvepaletten bruger yderpunkterne nuancemæssigt, hvilket fint hiver erindringer op fra dengang man eksempelvis sad med sin Amiga 500. Der er en masse glimrende små effekter, der giver tingene liv, og dertil en række referencer, der glimrende hentyder til diverse ophav. Teknisk flyder det flot forbi – som det gjaldt med Far Cry 3 fungerer motoren upåklageligt. Soundtracket er dertil fremragende, med masser af synth, som minder om de store actionfilm samt ørehængere fra 80’erne. Samtidig er stemmeskuespillet så tilpas over the top, at man må trække på smilebåndet.

Far Cry 3: Blood Dragon er et absolut godkendt spil, som kækt formår at tage gas på sine rødder – men samtidig gør det på en respektfuld måde. Folk der opvoksede med spillemaskinerne i 80’erne vil elske de mange referencer, og nyankomne vil helt sikkert også sagtens få noget med i bagagen. Selvfølgelig er spillet meget ensidigt, og der er ikke den vilde udvikling undervejs. Nogle gange kan det bare være rart, at nyde et øjeblik uden for meget tankevirksomhed.

Er man klar til et nostalgitrip, så skal man bare hive spillet hjem fra Xbox Live Arcade til 1200 MSP og samtidig bestille bogen ”Ready Player One”, som på lidt anden vis berører samme tema.
Far Cry 3: Blood Dragon

Far Cry 3: Blood Dragon