F1 2013

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 14. oktober 2013 - kl. 23:06
Del denne artikel:
2 0

I rækken af årlige sportspil, er vi kommet til F1 2013 fra Codemasters. Er du til seriøst bilrace og en solid udfordring, er det her spillet for dig.

Formel 1 sæsonen lakker mod enden og Sebastian Vettel ligger som så ofte før komfortabelt i spidsen, efterfulgt af Alonso og Räikkönen. Sjovt nok vælger Codemasters at udgive deres årlige Formel 1 spil, når sæsonen er ved at være slut og selv om timingen måske er lidt underlig, fejler spillet bestemt ikke noget.


Omdrejningspunktet er igen i år karrieredelen, hvor man som ny kører på et af de 11 officielle hold, skal kæmpe sig mod succes og berømmelse. Karrieredelen minder temmelig meget om den vi så sidste år, hvilket ikke nødvendigvis er en dårlig ting. Igen i år skal man, som up-and-coming racerkører, forsøge at give de store racerstjerner kamp til stregen, hvilket er svært, da man starter i et af de lavere rangerende hold.

Inden man kommer så langt, skal man gennemgå en Young Drivers Test, som både fungerer som en form for træningsdel, men også som en realistisk del af karrierens begyndelse, da virkelighedens Formel 1 aspiranter også skal igennem disse to dages hårde prøvelse. I Young Drivers Test bliver man udsat for en række tests, hvor der bliver testet overhalinger, bremselængder og man bliver sat grundigt ind i DRS og KERS systemerne, der er implementeret i spillet som i virkeligheden. Efterhånden som man kommer igennem weekendens prøvelser, viser flere og flere hold deres interesse i ens nye unge stjernefrø og gennemfører man weekenden, kan man vælge hvilket hold man vil starte sit F1 eventyr på.

F1 2013 er det officielle Formel 1 spil og det betyder at det indeholder alle de rigtige kørere, alle de rigtige sponsorer og alle de rigtige baner. Det fulde regelsæt er ligeledes inkluderet, med flag- og dækregler, drive-through straffe og safety car perioder, hvis der skulle ske uheld.


Bilerne er udstyret med DRS (Drag Reduction System), som er et system, der bruges når man vil overhale en forankørende bil. Ved et tryk på en knap, åbner den store bagvinge sig bagerst på bilen, så der ikke er så meget luftmodstand og dermed får man mere fart i en kort periode. DRS kan kun bruges, når man er under ét sekund efter bilen man vil overhale og kun på bestemte sektioner af banerne.

KERS systemet er også med i spillet og står for Kinetic Energy Recovery System og er et system, som opsamler energi når bilen bremser og denne energi kan frigives så bilen får omkring 80 hestekræfter ekstra f.eks. under acceleration. KERS er kun tilgængeligt i en begrænset mængde pr. omgang og man får en ny portion hver gang med krydser målstregen.

Karrieredelen af F1 2013 er en grundig gengivelse af hele Formel 1 cirkusset, hvor man kan deltage i træning om fredagen, tre kvalifikationer om lørdagen og løbet om søndagen. Man kan vælge hvor omfattende løbs-weekenderne skal være og man kan indstille sværhedsgraden præcis som man vil. Det bliver dog aldrig et let spil, for selv om man har de fleste assists slået til, skal man stadig holde tungen lige i munden, hvis man vil gøre sig det mindste håb om at køre i nogenlunde samme tempo som resten af feltet.


Foruden karrieredelen, er der masser af andre spilmuligheder at gå i gang med. Man kan f.eks. klare forskellige udfordringer i Scenario Mode, man kan køre Time Trial på de forskellige baner og man kan køre en fuld Grand Prix weekend med ens favoritteam og favoritkører på den bane man ønsker.

Den helt store nyhed i år er dog F1 Classics spilmuligheden, hvor man kan spille de ovenstående spilmuligheder med klassiske Formel 1 biler fra 1980’erne fra bl.a. Lotus, Williams og Ferrari – nogle ustyrlige monstre med op mod 1300 hestekræfter i kvalifikationstrim – og ingen fancy hjælpemidler som DRS, KERS og andet her - her er det mand og maskine. Denne del virker dog lidt tynd i det, da der kun er to klassiske baner, nemlig Brands Hatch og Jerez samt en håndfuld biler, men der skulle efter sigende allerede være planlagt flere udvidelsespakker med flere klassiske biler og baner til spillet.

Endelig er der en multiplayer spilmulighed, hvor man kan spille både i splitscreen, over system link og over Xbox Live for op til 16 spillere. Her kan man både køre et Quick Race, et race hvor man selv opsætter f.eks. restriktioner for hvilke assists der må bruges og andet samt et co-op championship, hvor man som to spillere tager rollen som et holds først- og andenkører. Online delen fungerer fint og jeg oplevede ikke nogen lag eller andre problemer i de løb jeg kørte og det er altid sjovere at spille mod andre menneskelige modstandere end spillets kunstige intelligens, der dog er ganske fin i år, da de også kæmper indbyrdes og laver fejl.

Styringen er naturligvis en vigtig del i et spil af denne type og F1 2013 nærmest skriger på at blive spillet med et rat. Styringen med en standard Xbox kontroller kan være meget følsom og livlig, men den fungerer dog fint, den kræver bare en del tilvænning.

F1 2013 Classics trailer

Grafikken har ikke ændret sig synderligt fra sidste års udgave, men biler og baner er igen fyldt med små lækre detaljer, som f.eks. at dækkene bliver synligt slidte i løbet af et løb og specielt regnvejret ser meget overvisende ud – og det hele kører flydende uden de store hak eller fald i grafikhastigheden. Menuerne er dog ikke for heldige, for meget imod Codemasters normalt ellers lækre menuer, er de lidt kedelige i F1 2013 og kan til tider være lidt svære at læse, da man visse steder har valgt at skrive med hvid tekst på lyseblå baggrunde – en ikke alt for heldig kombination.

Lydsiden er ganske fin, med fine lydeffekter og motorlyde og et afdæmpet men passende soundtrack. Der er ikke så meget at sige om lydsiden, andet end at den er fin og fungerer som den skal.

Det store spørgsmål ved årlige sportsudgivelser er naturligvis altid, om det er værd at købe årets udgave, hvis man har sidste års spil. I F1 2013 er der naturligvis alle sæsonens kørere, baner, biler, sponsorer og der er masser af spilmuligheder at gå i gang med. Salgsargumentet for årets spil er de klassiske biler og baner og som Formel 1 fan, er det fedt at kunne prøve kræfter med fortidens vilde F1 biler, men der er dog alt for lidt indhold i den del af spillet.

På trods af det, må svaret på årets spørgsmål må være; ja, F1 2013 er værd at købe, hvis du er Formel 1 fan – også selv om du har sidste års udgave. F1 2013 er den mest komplette Formel 1 pakke på Xbox 360, da spillet gengiver sporten rigtigt fint og giver en fornemmelse af de udfordringer og det pres, som nogle af verdens hurtigste mænd bliver udsat for, weekend efter weekend. Når det er sagt, så glæder vi os også til at se, hvad Codemasters kan byde på med det næste Formel 1 spil, der formentlig vil udkomme på Xbox One til næste efterår.
+ God gengivelse af sporten, smukt regnvejr, mange timers spil
Kan være frustrerende svært, tynd Classics del
Gameplay:8.0
Grafik:8.0
Online:8.0
Holdbarhed:8.5
Overall 8.0
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.